Fonectan toimitusjohtaja Patrik Sallner

Digimarkkinointi tarjoaa kaikenkokoisille yrityksille keinot vauhdittaa kasvua

Fonecta aikoo demokratisoida digimarkkinoinnin, kirjoittaa toimitusjohtaja Patrik Sallner.


Digimarkkinoinnissa
on käynnissä vallankumous. Kun aiemmin pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on ollut kynnys hyödyntää digimarkkinointia, nyt niiden ei enää tarvitse kokea markkinointia liian vaikeaksi, kalliiksi ja aikaa vieväksi.

Me Fonectalla aiomme demokratisoida digimarkkinoinnin. Se tarkoittaa, että tarjoamme tehokkaat keinot kasvattaa liiketoimintaa kaikenkokoisille yrityksille. Tuomme parhaan digiosaamisen ja toimivimmat markkinointiratkaisut myös pienimpien yritysten ulottuville.


Kun perinteisesti
markkinointi on hahmottunut epämääräisiä brändi- ja mielikuvalupauksia sisältäväksi salatieteeksi, digimarkkinointi muuttaa tämän. Verrattuna printtimainontaan, tv-mainontaan tai vaikka tienvarsimainontaan, digimarkkinoinnin ytimessä on vuorenvarma mitattavuus.

Otan muutaman esimerkin. Jos yrityksesi haluaa nostaa tunnettuutta, voi mittariksi sopia pelkkä verkkosivujen kävijämäärä. Mutta täsmällisemmät mittarit, kuten potentiaalisten asiakkaiden yhteydenotot, kampanjan tuottamien tilausten määrä ja liikevaihdon kasvu, ovat ratkaisevia, kun markkinoinnilla tavoitellaan kasvua. Tarkat mittarit avaavat aiempaa tarkemmin markkinointibudjetin arvon – sen, paljonko yksi markkinointieuro aidosti tuottaa kasvua.


Me Fonectalla
autamme yli 30 000 yritysasiakasta kasvamaan digimarkkinoinnin avulla. Autamme globaaleja vientijättejä kohdentamaan viestejään ulkomaisille kohdeasiakkailleen, mutta autamme yhtä lailla keskisuuria yrityksiä ensi askelissa kansainvälisillä markkinoilla kuin vaikka paikallista parturi-kampaamoa erottautumaan kilpailijoistaan.

Digimarkkinoinnin demokratisoinnilla Fonecta pyrkii ulottamaan yleensä vain suurasiakkaille myytäviä optimointipalveluja myös pienille ja keskisuurille yrityksille. Tämä on visiomme tuleville vuosille.


Sanon usein
uusille asiakkaillemme, että yritystäsi ei ole olemassa markkinoilla, jos se ei löydy verkosta. Tämä johtuu tietenkin siitä, että asiakkaidemme asiakkaat ovat verkossa – etsimässä tietoja, tekemässä vertailuja, parhaimmillaan jo ostamassa.

Harva putken korjaamista tarvitseva kävelee sattumanvaraisesti johonkin lvi-yritykseen. Ennen ovenkahvaan tarttumista etsimme verkosta tietoja aukioloajoista, palveluiden laadusta ja hinnoista. Kuuluisa puskaradiokin elää nykyään erilaisilla somealustoilla, kuten LinkedInissa ja Instagramissa.

Sama logiikka pätee yritysten väliseen kaupankäyntiin. Tietoja tuotteista ja palveluista on verkosta saatavilla niin paljon, että moni yrityspäättäjäkin lähettää tarjouspyynnön suoraan sähköpostilla – viimeistään, kun tulee vakuutetuksi oikein kohdistetulla digimarkkinoinnilla. Digimarkkinointi korvaa enenevässä määrin perinteistä myyntiä, yhtälailla verkkokaupat ovat pohjimmiltaan digitalisoitua ja automatisoitua myyntiä.


Digimarkkinointi
kehittyy uusien alustojen ja teknologioiden avulla pyörryttävää vauhtia. Ensimmäinen askel uuteen maailmaan voi arveluttaa. Silloin voi olla hyödyllistä suunnata katse kilpailijoihin – ovatko he jo verkossa ja jos, voisiko sinun yrityksesi tehdä jotain vielä paremmin. Markkinointi ei ole enää salatiedettä, mutta ei myöskään ainoastaan harvojen ulottuvilla olevaa rakettitiedettä.

”Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

 

0