Mitä digitaalinen markkinointi oikein onkaan?

Digitaalinen markkinointi? Tuskinpa.

Jo vuosia on kaikissa kanavissa, seminaareissa ja webinaareissa julistettu digitaalista markkinointia ja sen tärkeyttä. Jokainen kynnelle kykenevä markkinoinnin ammattilainen, konsultti ja muu puuhaaja nousee lavalle kuin lavalle tai postaa blogiinsa viisaita sanoja digitaalisen markkinoinnin tärkeydestä. Olen tätä keskustelua nyt aikani kuunnellut, ja yhä enemmän alkaa tuntua siltä, että puheet eivät aina ihan kohtaa tekoja.

Valitettavan usein monelta isoltakin toimijalta puuttuu todellinen ymmärrys siitä, mitä digitaalinen markkinointi on, tai mitä sen pitäisi olla. Digitaalisuushan ei ole pelkästään sitä, että laitetaan mainoskampanja verkkoon tai uudistetaan verkkosivut. Silti nämä kovaääniset henkselinpaukuttajat seminaareissaan kuvaavat yksittäisiä toimenpiteitä, yhtä kampanjaa, tai jopa mainosta, ilman selkeää fokusta saavutettuihin tuloksiin.

Todellinen digitaalinen liiketoiminta, ja markkinointi siinä ohessa, on kaikkien kanavien digitalisointi aina myynnin ja tuotannon ohjaamisesta ja seurannasta markkinoinnin ja liidituotannon tehokkaaseen yhteispeliin. Ennen kaikkea se on jatkuvaa tekemistä, seurantaa ja mittaamista.

Ehkä tutun ja turvallisen tekeminen on edelleen se varmin tapa, uutta ja erilaista varten pitäisi muuttaa toimintatapojaan.

Lehti-ilmoituksesta digitaaliseen bannerimainontaan siirtyminen on vielä helppo askel, onhan näissä monia samankaltaisia lainalaisuuksia, ja vanhan myyminen asiakkaalle/esimiehelle/johtoryhmälle on aina helpompaa kuin uuden. Todellisessa digitaalisessa tekemisessä joudumme muuttamaan koko yrityksen toimintamalleja kampanja-ajattelusta datapohjaiseen tekemiseen.

Kampanja-ajattelusta jatkuvaan optimointiin

Markkinointia on vuosia tehty kampanjalähtöisesti. Suunnitellaan iso, kallis panostus, sille tavoitteet ja jopa jonkinlainen seuranta. Kun kampanja on tehty, aletaan suunnitella seuraavaa. Toki kampanjoillekin on paikkansa, mutta niiden rinnalla pitäisi tehdä jatkuvaa, suunnitelmallista, datapohjaista, monikanavaista ja jatkuvasti seurattavaa markkinointia, jota valitettavan harvoin näkee. Perus sisältömarkkinoinnin suppilo tuntuu olevan edelleen hakusessa, tai ainakaan sen toimivuutta ei joko osata tai viitsitä mitata. Tehdään vaan tekemisen vuoksi.

Facebookissa seurataan yksiä mittareita ja kotisivuilla toisia, mutta näitä lukuja ei osata yhdistää toisiinsa, jotta ymmärrettäisi, kuka se todellinen asiakas on, ja millainen on hänen ostopolkunsa. Markkinoinnin ammattilaiset fokusoivat yksittäisiin toimenpiteisiin yhtenäisen kokonaisuuden sijaan. Seurataan klikkejä ja tykkäyksiä, mutta mietitäänkö, kuinka moni markkinoinnin toimenpide johtaa konversioon, kuinka moni näistä muuttuu liideiksi, paljonko liideistä tulee kauppaa, miten tämä monistetaan jatkuvaksi tekemiseksi?

Kokeile, seuraa, mittaa, muuta!

Jos et mittaa oikeita asioita tehokkaasti ja mukauta toimintaasi tulosten mukaan, voit yhtä hyvin jättää tekemättä. Markkinoinnissa täytyy olla käytössä todellinen asiakasymmärrys, eri kohderyhmille suunnattu oikeanlainen sisältö, siihen rakennettu toimiva konversiomalli, selkeät tavoitteet ja mittarit, sekä jatkuva seuranta siitä, mikä toimii ja mikä ei. Pahinta mitä voit tehdä, on ajaa kampanjan alusta loppuun ja sitten katsoa, miten onnistuttiin. Tuunaa tekemistäsi tulosten mukaan päivittäin. Monista sitä, mikä toimii ja muuta sitä, mikä ei. Ole ketterä ja valmis muuttumaan.

Tässä viikolla törmäsin LinkedInissä postaukseen, jossa joku kollega hehkutti onnistunutta kampanjaa printtituotteessa. Toivon todella, että kampanjasta on tehty monikanavainen ja selkeästi dokumentoitu ja seurattu kokonaisuus, tai että kyseessä oli vaan LinkedIn-käyttäjien nykytrendi oman erinomaisuuden hehkuttamisesta keinolla millä hyvällä. Printti ei ehkä ole kuollut, kuten aiemmin ennustettiin, muttei se sentään ole digitaalisen markkinoinnin edelläkävijä.

Luuletko ettei sisältömarkkinointi voi olla tuloksellista? Luulit väärin. Lue Minnan aikaisempi blogi!

 

0