Onko Facebook todella kuolemassa?

Eihän kukaan enää käytä Facebookia, eihän?

Keneltä tahansa tutulta jos kysyy, niin melkein aina saa kuulla, ettei Facebookia tule enää käytettyä juurikaan. Itse käytän sitä lähinnä töissä, mutta lueskelen sieltä välillä uutisia ja seuraan sellaisia ryhmiä, joita ei vielä LinkedInissä ole. Tässä olenkin siis ns. vanhan polven Facebook-käyttäjä, nuorempi sukupolvi löytää nämäkin sisällöt jostain muualta. Ja totta onkin, että Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa Facebookin käyttäjämäärät ovat lievässä laskussa. Suomessa päivittäin Facebookia käyttäviä on edelleen 2,3 miljoonaa, mutta osa käyttäjistä on regoinut mm. jatkuviin tietoturvaongelmiin siirtymällä muihin sosiaalisen median kanaviin. Onko Facebookin taru nyt siis vihdoin lopussa?

Sanon ”vihdoin”, sillä Facebookin kuolemasta on puhuttu lähes sen olemassaolon ajan. Vähintään muutaman kerran vuodessa törmäät blogiin, jossa kerrotaan, ettei Facebook enää ole relevantti kanava, eikä sitä ”kukaan” enää käytä. Kuitenkin vuonna 2018, kuten niin monta kertaa aiemminkin, Facebook teki erinomaisen tuloksen, mainospanostukset kasvoivat ja sen käyttäjämäärätkin nousivat. Voidaan siis sanoa, että se edelleen on erittäin merkittävä kanava sekä käyttäjille että mainostajille, myös näillä laskevien käyttäjämäärien alueilla. Lue Facebookin tuloksesta lisää.

Koska Facebook on jo jonkin aikaa aktiivisesti tuonut internetin sellaisiin maihin, joissa sitä ei ole ollut, tulevatkin kasvavat käyttäjämäärät tällä hetkellä Pohjois-Amerikan ja Euroopan ulkopuolelta, maista, joissa sosiaalinen media ja internet ovat muutenkin kasvussa. On kuitenkin turha ajatella, että Facebook nyt tyytyy kasvattamaan käyttäjiään näillä uusilla alueilla ja alistuu siihen, että jossain päin maailmaa palvelu jossain vaiheessa vain lakkaa kiinnostamasta käyttäjiä.

Facebook ei ole Facebook

Siinä missä meille käyttäjille Facebook on Facebook ja Instagram on Instagram, on Facebookille itselleen mitä suurimmassa määrin kysymys heidän yrityksensä eri palveluista. Viimeisimmässä osavuosikatsauksessaan Facebook ilmoittikin siirtyvänsä raportoinnissa keromaan koko konsernin tuloksesta yhteensä, erittelemättä enää eri palveluiden käyttäjämääriä tai tulosta. Olin viime syksynä vierailulla Facebookin Euroopan pääkonttorilla Dublinissa, missä kävi viimeistään selväksi, että käyttäjät ovat ainoita, joille Facebook on ”vain” Facebook. Dublinissa katseet oli käännetty jo tulevaisuuteen.

Ja mitä siellä tulevaisuudessa sitten näkyy? Tottahan jokainen menestyvä yritys, tai sellaiseksi haluava, panostaa niihin tuotteisiin ja palveluihin, joita sen asiakkaat haluavat. Näin tekee myös Facebook. Sen sateenvarjon alla olevat Instagram, Messenger ja Whatsapp kasvattavat tasaisesti käyttäjämääriään, joten Facebookillakin panostetaan jatkuvasti näihin kanaviin kehittämällä mm. niiden mainonnan ratkaisuja.

Tulevaisuudessa häämöttävät monikanavainen ostamiskokemus sekä virtuaalitodellisuus ja keinoäly, jotka tulevat mahdollistamaan vaikkapa sovituskoppielämyksen ilman että asiakas poistuu kotoaan. Vielä ei teknologia ole ihan niin pitkällä, että piilaaksossa kehitteillä olevat visiot olisivat meillä arkipäivää, mutta varmaa on se, ettei Facebook aio jäädä tuleen makaamaan, vaan pyrkii sopeutumaan muuttuvaan maailmaan ja muuttumaan sen mukana. Ja kenellä tähän olisikaan paremmat mahdollisuudet kuin yrityksellä, joka tietää kaiken asiakkaidensa käyttäytymisestä?

Olen sanonut sen aiemmin ja sanon sen uudestaan: huhut Facebookin kuolemasta ovat voimakkaasti liioiteltuja. Eikä sen tarvitse edes nousta Fenix-linnun lailla tuhkasta, ellei se koskaan sinne päädykään.

Kiinnostaako Facebook-mainonta? Tutustu Fonectan Facebook-mainonnan ratkaisuihin.

0