Google Yritysprofiili ja paikalliset haut: iso vaikutus pienellä vaivalla – ihan joka yritykselle

Paikallisista hauista puhutaan yhä enemmän, mutta miksi yritysten nyt pitäisi todella kiinnittää siihen huomiota? Markkinointikollektiivin Sanna-Kaisa Koivisto haastattelee aiheen pesunkestävää asiantuntijaa, Fonectalla löydettävyyden palvelutarjoamasta vastaavaa Inka Gyllenbögeliä, joka avaa aiheeseen monta uutta ja mielenkiintoista näkökulmaa.

Pitkin podcastia hän tiputtelee niin B2C- kuin B2B-yrityksille todella hyödyllisiä ja käyttökelpoisia tiedonhippuja, jotka voi ottaa käyttöön heti. Saat selkeät askelmerkit siihen, mistä ja miten aloittaa yrityksen yhteystiedoista huolehtiminen ja nostaa ne ehkä jopa yllättäväksi markkinoinnin kivijalaksi. → tästä siis kuuntelemaan.

Mikä on paikallinen haku?

Jos etsit apteekkia Helsingin Pasilassa, näppäilet Googleen “apteekki pasila”, “apteekki lähellä minua” tai ihan vain “apteekki”, mutta Google tietää sijaintisi ja tunnistaa haun paikalliseksi hauksi. Tällaisiin hakuihin Google tarjoaa hakijan sijaintia lähellä olevia, paikallisia yrityksiä hakutuloksissaan, vieläpä etusivulla, ja aivan ilmaiseksi.

Vaikka Google on melko kaikkitietävä oraakkeli, se ei tunne yrityksiä, jotka eivät ole tarjonneet tarpeeksi tietoja itsestään. Ja kuten olemme ennenkin todenneet, tänä päivänä on niin, että jos et löydy Googlesta, et ole asiakkaalle olemassa. Siksi on tärkeää kertoa netissä tuotteistaan, palveluistaan ja toimialueestaan – ja tämä pätee niin B2C- kuin B2B-yrityksiin.

Ja miksi kaikki tämä vouhotus?

Olet matkalla rautakauppaan ja tarkastat netistä vielä lähtiessä, onko liike varmasti auki. Perille päästyäsi löydätkin suljetun liikkeen. Miten ärsyttävää! Asiakaskokemuksena tämä on turhauttava, ja ajaa todennäköisesti sinut lopulta kilpailijan pakeille.

Asiakas etsii nälkäisenä ravintolaa uudesta kaupungista, ja päätyy Googlen paikallisten hakutulosten perusteella viiden korttelin päässä sijaitsevaan ravintolaan, joka ilmoitti hakutuloksissaan aukioloajat, käyttäjien arvostelut, ja olipa vielä lisännyt herkullisia kuvia annoksistaan. Harmi, että kulman takana olisi ollut sinun ravintolasi – joka ei ollut pitänyt huolta Google Yritysprofiilistaan.

Ymmärrät ehkä yskän. Paikallisissa hauissa ostohalukkuus jo todella kova – on tarve, rahat kädessä ja ratkaisua tarvitaan sillä hetkellä. Siksi siinä kilpailussa on oltava mukana.

Kaikki lähtee Google Yritysprofiilista

Löydettävyyden kivijalka on huolehtia siitä, että oman yrityksen sijaintitiedot ja perusyhteystiedot ovat oikein ja yhteneväiset sekä Googlessa, että muissa internetin yleisimmissä kanavissa. Ota siis Googlen Yritysprofiili haltuun ja laita se kuntoon ihan ensimmäisenä.

Google Yritysprofiili (ennen Google My Business, GMB) on kuin yrityksen käyntikortti verkossa. Sen voi pitää hyvin yksinkertaisena, mutta mitä enemmän sitä personoi, sen parempaa tietoa se tarjoaa, ja sen paremmin se myös erottuu edukseen. Ja tästä profiilista erityisesti Google ammentaa tietoa paikallisiin hakutuloksiinsa. Mitä siis enemmän tarjoat tietoa Googlelle, sitä tarkemmin Google voi parittaa hakutuloksesi asiakkaan haun kanssa.

Miten personoit Google Yritysprofiilia kaikkein tehokkaimmin? Miten arvosteluja voi kerätä? Entä mitä profiilista pitää vähintään löytyä? Kuuntele podcast, niin saat loistavat työkalut paremman Google-löydettävyyden kehittämiseen!

Pidä kaikki kanavat kunnossa – nettisivuille eksytään yhä harvemmin

Nykyajan kärsimätön kuluttaja klikkaa yhä harvemmin yrityksen kotisivuille asti, vaan haluaisi mieluusti kaiken tiedon käyttämältään alustalta, oli se sitten Google, Facebook, tai jokin muu kanava. Siksi on tärkeää huolehtia yhteystiedoista, yrityksen ilmeestä ja tietojen yhteneväisyydestä kaikissa kanavissa. Ristiriitaiset tiedot voivat hämmentää paitsi asiakasta, myös Googlea.

Gyllenbögel kertoo podcastissa myös omakohtaisen tarinan siitä, miten hän vasta Fonectalla löydettävyyden kanssa päivittäin työskennellessään ymmärsi, että hänen rahansa ovat lähtökohtaisesti saaneet ne yritykset, joiden Google-profiilit ja yhteystiedot ovat kunnossa kaikissa verkon kanavissa. Podcastin kuunneltuasi ymmärrät, miksi.

Eikä Gyllenbögel ole ainoa, joka käyttää tajuamattaan Google Yritysprofiileja ensisijaisena tiedonlähteenään – niin tekee moni muukin, myös sinun asiakkaasi.

Automatisoi – pienennä inhimillisen virheen mahdollisuus

Yhteystietojen ja Google Yritysprofiilin ylläpito ei ole rakettitiedettä, ja sen voi hoitaa mainiosti itse. Tehtävä voi kuitenkin tuntua raskaalta, jos yrityksellä on monia toimipisteitä ja kanavia, joihin muuttuvat tiedot tulee päivittää. Ja vaikkei olisikaan, on yrittäjällä usein kädet täynnä muuta puuhaa. Myös inhimillisten virheiden mahdollisuus kasvaa, kun joudut tekemään manuaalista näpyttelytyötä moneen paikkaan.

Silloin voi avuksi ottaa elämää helpottavia palveluja. Tällainen on esimerkiksi Fonecta Kontakti, jonka avulla voi päivittää yhteystiedot kerralla 20 eri kanavaan verkossa (mukaan lukien Google Yritysprofiili), ja lisäksi hallinnoida esimerkiksi arvosteluja kätevästi yhdestä paikasta. Lisäksi palvelu tarjoaa valtavasti hyödyllistä analytiikkaa yrityksen palvelun kehittämiseen.

Podcastista saat kullanarvoisia vinkkejä, miten hyödyntää Google Yritysprofiilia ja löydettävyyttä liiketoimintasi kehittämiseen. Ja mikä parasta, niitä on todella helppoa alkaa soveltamaan käytäntöön vaikka heti!

Tästä podcastiin!

Klikkaa täältä Löytyykö yrityksesi podcast-sarjaan. Kuuntele kaikki jaksot.

0