Hakukäyttäytyminen on muuttunut

Hakukäyttäytymisemme on muuttunut – mitä se tarkoittaa yritykselle?

Hakukäyttäytymisessämme on tapahtunut lyhyen ajan sisällä merkittävä muutos, joka vaikuttaa myös siihen, miten yritysten tulee verkosta löytyä ja millaisia tietoja niistä pitäisi verkosta löytyä. Tässä artikkelissa kerromme, millaisia muutoksia on tapahtunut ja miten se vaikuttaa yritysten verkkonäkyvyyteen.

Hakukäyttäytymisen muutos on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa, mutta korona-aika on selvästi kiihdyttänyt sitä. Hakujen määrät verkossa ovat lisääntyneet, samoin verkossa tehtävät ostotapahtumat. Samalla kun asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, ovat myös yritykset muuttaneet toimintaansa yhä enemmän digitaaliseksi, mutta samalla niiden tulee vastata yhä moninaisimpiin verkon vaatimuksiin.

Miten oma yrityksesi löytyy verkosta? Tee maksuton testi!

Yhä yksityiskohtaisemmat haut

Hakukäyttäytymisen muutos johtuu pitkälti datan ja tekoälyn kehittymisestä. Kun saatavilla oleva data on tarkempaa ja vastaa paremmin tehtyihin hakuihin, johtaa se siihen, että ihmiset myös tekevät yhä tarkempia hakuja. Vielä pari vuotta sitten etsittiin palvelua tai tuotetta vain yhdellä tai kahdella hakutermillä, mutta koska nykyään hakukoneet osaavat etsiä tietoa monesta eri datapisteestä ja muodostaa siitä luotettavan hakutuloksen, ovat ihmiset myös alkaneet tehdä yhä tarkempia hakuja.

Yksityiskohtaiset haut tarkoittavat yhä korkeampaa ja tarkempaa tarpeen ilmaisua. Emme enää etsi hotellia Varsinais-Suomessa, vaan etsimme halpaa hotellia, jossa on uima-allas ja yökerho. Tai pelkän lounasravintolan sijaan etsimme nyt avoinna olevaa laadukasta sushiravintolaa Töölössä. Ongelmaksi nouseekin se, että yritykset eivät osaa vastata näihin hakijoiden tarpeisiin ja jäävät silloin pois hakutuloksista.

Hakuja tehdään lukuisissa kanavissa, joissa kaikissa pitää olla läsnä

Hakuja tehdään paitsi tarkemmilla hakukriteereillä myös useammissa kanavissa kuin aiemmin. Hakuja tehdään yhä enemmän tien päällä, etsimme lähellä olevaa palveluntarjoajaa siitä kanavasta, jonka koemme itsellemme läheiseksi. Näitä kanavia voivat olla vaikkapa autojen navigaattorit tai Instagram, eikä yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.

Verkon hakukanavia ovat mm.:

  • Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
  • Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
  • Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
  • Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare
  • Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti
  • Yrityksen kotisivut

Verkoston eri kanavissa näkyvä yritys saa 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nostavat hakutuloksissa kärkipaikoille nimenomaan eri hakupalveluista löytyviä tietoja ja yleensä nämä kärkipaikoilla näkyvät yritykset saavat valtaosan klikeistä ja samalla siis potentiaalisista asiakkaista. Sosiaalisessa mediassa varsinaisia hakuja tehdään vähemmän, mutta koska siellä vietetään niin paljon aikaa, on se yrityksille siksi myös tärkeä kanava jossa täytyy olla läsnä yhtälailla oikeilla tiedoilla kuin muissakin kanavissa.

Yhteneväiset ja oikeat tiedot verkossa

Pelkkä läsnäolo verkossa ei yksin vielä riitä, vaan tietojen pitää eri kanavissa olla yhteneväiset ja oikein. Sekä asiakkaat että hakukoneet etsivät nimenomaan oikeaa tietoa, joten vanhentunut osoitetieto tai päivittämätön aukioloaika voi estää yrityksen löydettävyyden.

Kun ihminen tekee haun verkossa, etsii hakukone hänelle mahdollisimman tarkasti hakua vastaavan tuloksen. Hakutulokseen nostettu tieto löytyy yllä luetelluista verkon eri kanavista, kartoista ja navigaattoreista, sosiaalisen median palveluista, verkkosivuilta ja hakupalveluista. Jos yrityksen tiedot eivät ole näissä kanavissa yhteneväiset, ei se välttämättä hakutuloksissa nouse korkeimmille sijoille tai esiin lainkaan, jos kilpailijalla tiedot ovat kunnossa.

Mitä ovat yhteneväiset tiedot?

Yhteneväisillä tiedoilla tarkoitetaan yrityksen perustietoja kuten osoitetta, puhelinnumeroa, aukioloaikoja ja toimialaa. Hakukone etsii yhteystietoja kymmenistä eri lähteistä ja jos osassa näistä tiedot ovat keskenään ristiriitaiset, vaikuttaa se hakukoneen näkökulmasta yrityksen luotettavuuteen. Yrityksen vanha osoite tai puhelinnumero, väärät aukioloajat tai vanhentunut toimiala ovat kaikki niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, että yritys ei hakukoneen silmissä ole yhtä luotettava kuin kilpailija, jolla tiedot ovat yhteneväiset.

Arvostelut ja niihin vastaaminen

Nykyään hakuihin vaikuttavat myös asiakkaiden suositukset, sillä usein hakukriteerinä käytetään adjektiiveja kuten ”paras”, ”hyvä” tai ”luotettava” ja näitä arvioidessaan hakukone selaa yrityksen saamia tähtiluokituksia. Hakutulokseen vaikuttaa myös se, onko yritys aktiivisesti vastannut asiakkaiden kommentteihin. Jos näyttää siltä, että erityisesti huonoja arvioita on paljon eikä niihin vastata, heikentää se jälleen yrityksen mahdollisuuksia nousta esiin hakutuloksissa.

Hakukäyttäytymisen muutos näkyy myös siinä, että yhä useammin etsimme toisten arvioita yrityksistä. Siinä missä aiemmin kyselimme kavereilta suosituksia, etsimme niitä nyt verkosta. Arvosteluihin vastaaminen ja positiivisten arvioiden kerääminen vaikuttaa siis asiakaskokemukseen kahdella tavalla: yritys nousee hakutuloksissa esiin paremmin, kun sillä on hyviä arvosteluja, mutta myös asiakkaat valitsevat helpommin yrityksen, jolla on korkeampi tähtiluokitus.

Päivitä aina aukioloajat

Muiden tietojen lisäksi yksi tärkeä elementti yrityksen perustietojen ylläpitämisessä ovat aukioloajat.

Aukioloaikojen jatkuva ajan tasalla pitäminen on nykypäivänä entistä tärkeää kahdestakin syystä. Toisaalta vapautuneet aukioloajat ovat tehneet sen, ettei pyhäpäivinäkään voi automaattisesti luottaa siihen, että mikään liike on auki tai kiinni. Kun aiemmin tiesimme, että vaikkapa Joulupäivänä kaikki kaupat olivat aina kiinni, on nyt liikkeen itsensä päätettävissä pitääkö liike ovensa avoinna vai suljettuna.

Niinpä myös muut kuin kaupat ovat tilanteessa, jossa asiakkaat etsivät niiden aukioloaikoja ns. poikkeusaikoina. Vaikkapa auto olisi mukava viedä huoltoon pyhäpäivänä tai viikonloppuna, mutta onko lähihuoltamo avoinna? Emme siis enää automaattisesti oleta, että tietyt yritykset ovat viikonloppuisin kiinni, koska niin moni on alkanut palvella asiakkaita myös pyhinä.

Toinen syy aukioloaikojen päivittämiselle on jälleen näkyvyys hakutuloksissa. Yritys, jonka aukioloajat ovat oikein kaikissa eri kanavissa, on hakukoneiden silmissä luotettavampi, kuin yritys, jonka aukioloajat ovat eri kanavissa erilaisia.

Kaipaatko lisää tietoa verkosta löytymisestä? Tilaa maksuton opas!

Onko tietojen ylläpitäminen vaikeaa?

Miten yritys sitten voi pitää tietonsa oikeellisina, kun kanavia on niin monia, ettei niitä kaikkia aina edes tiedä olevan olemassakaan? Fonecta Kontakti on tähän helppo apuväline. Yhdellä päivityksellä tiedot päivittyvät kaikkiin tärkeimpiin kanaviin, jolloin yritys voi luottaa siihen, että asiakkaat aina löytävät oikean tiedon verkosta. Esimerkiksi aukioloajat on helppo ajastaa jo ennakkoon, jolloin poikkeusaukioloja ei tarvitse muistaa erikseen päivittää pyhien jälkeen.

Lue lisää Fonecta Kontaktista ja ota palvelu käyttöön!

0