Yrittäjä Anu Zelmin kertoo, mikä digitaalisessa markkinoinnissa mietityttää.

Konkreettiset markkinointivinkit auttavat yrittäjää

Yhä useampi yrittäjä painiskelee saman haasteen kanssa. Digimarkkinointia pitäisi tehdä mutta oikeiden keinojen valitseminen epäilyttää. On vaikea tietää mistä aloittaa, mitkä markkinointitoimenpiteet sopisivat juuri oman yrityksen tilanteeseen ja mistä saisi apua niihin asioihin, mitä ei itse hallitse.

Oikeiden markkinointikanavien valinta mietityttää

Kaksikymmentä vuotta kauneudenhoitoalalla yrittäjänä työskennellyt Anu Zelmin haluaisi rohkeammin kokeilla erilaisia markkinointikanavia tavoittaakseen potentiaalisia asiakkaita netissä mutta monikanavaisuus mietityttää ja epäilyttää.

”En oikein tunne netissä tehtävää markkinointia tai mainontaa ja epäilen, saako sitä kautta varmasti hyötyä ja tavoitettua oikeita ihmisiä”, Anu kertoo.

Yrittäjiltä puuttuu ymmärrystä markkinoinnista

Anu ei ole ajatustensa kanssa yksin. Fonectan Kopla Helsingillä / Marketing Clinicillä vuonna 2018 teettämän tutkimuksen mukaan jopa 44% kyselyyn vastanneista markkinoinnin päättäjistä kokee, että heidän yrityksessään ei ole tarpeeksi ymmärrystä digitaalisesta markkinoinnista. 

”Olen huomannut, että kauneudenhoitoalalla kilpailu on selvästi kiristynyt viime vuosina ja törmään itsekin netissä kilpailijoideni mainoksiin. Mainostaminen ja omista palveluista kertominen on tärkeää niin uusien asiakkaiden saamiseksi kuin vanhojen ”muistuttamiseksi” ja houkuttelemiseksi”, Anu pohtii.

Yritys mainostaa silloin tällöin lehdessä, lähinnä koska niin on toimittu jo jonkun aikaa. Kyselyitä tulee jonkin verran myös yrityksen kotisivujen kautta sekä asiakkaiden suositusten kautta. 

Facebook-mainontaa olen koittanut tehdä itse pienellä budjetilla ja kyllä sieltä yhteydenottoja tuli”, Anu muistelee. 

Digikuntoon-koulutuksesta apua

Yksi keino päästä kartalle markkinoinnin ja mainonnan viimeisimmistä tuulista on kartuttaa tietoa. Anu osallistui Fonectan järjestämään maksuttomaan Digikuntoon-tilaisuuteen lokakuussa Tampereella oppiakseen enemmän siitä, miten omaa yritystä saisi netissä paremmin esille. 

Miltä tuntuu tilaisuuden jälkeen?

”Olen kiitollinen, että osallistuin tilaisuuteen. Tilaisuuden kaikki esitelmät olivat selkeät, asiasta sain hyvää tietoa ja rohkaisua etten ole yksin, että moni muukin haki samanlaista tietoa”, kiittelee Anu. 

 

Katso kaikki koulutuksemme ja ilmoittaudu mukaan!

 

Teksti: Katariina Kemppi

0