Suomalaisyritykset ottivat digiloikan, kertoo Santeri Jaakkola

Korona tuuppasi suomalaisyritykset digiin

Koronapandemia on saanut suomalaiset pk-yritykset satsaamaan verkkopalveluihinsa, selviää Fonectan tekemästä kyselystä. Erityisen innokkaasti digipalveluitaan ovat kehittäneet B2B-yritykset.” On tapahtunut pakotettu digiloikka. Kun asiakkaat liikkuvat vain verkossa, yritykset ovat joutuneet ottamaan isoja harppauksia digitaalisissa palveluissa, joiden kehitys olisi muuten vienyt vuosia”, sanoo Fonectan strategi Santeri Jaakkola.

Asiakkaiden siirtyminen verkkoon on luonut yrityksille painetta kehittää tekemistään verkossa. Suomalaisista pk-yrityksistä 27 prosenttia on kehittänyt verkkopalveluitaan koronapandemian vuoksi ja 38 prosenttia aikoo tehdä niin lähitulevaisuudessa, selviää Fonectan tekemästä tuoreesta kyselystä.

Erityisesti yritykset ovat satsanneet verkkosivuihin (32 % vastaajista), mainontaan verkossa (26 %) ja verkkokauppaan (15 %).

”Yrityksissä on selvästi laitettu perustaa kuntoon. Tämä kehityshän on ollut nähtävissä pidemmän aikaa, nyt se tuli vain pakotettuna yrityksille ja oli ikään kuin onni onnettomuudessa. Se tukee koko yhteiskunnan digitalisoitumista”, arvioi Fonectan strategi Santeri Jaakkola.

B2B-yritykset kirivät digitakamatkaa

Innokkaimmin verkkopalveluitaan ovat kehittäneet B2B-yritykset. Verkkosivuja kertoo kehittävänsä 38 prosenttia, mainontaa verkossa 30 prosenttia ja verkkokauppaa 38 prosenttia B2B-puolen vastaajista. 

”Suomessa B2B-puolen pk-yritykset ovat jääneet jälkeen digikanaviin ja -markkinointiin panostamisessa. Nyt on tapahtunut pakotettu digiloikka, koska kaikki suuret seminaarit, messut ja koulutustilaisuudet, jotka perinteisesti B2B-puolella ovat keränneet myyjiä ja ostajia yhteen, on peruttu”, Jaakkola sanoo.

Aiemmin messuilla ja tapahtumilla on jonkin verran pystynyt korvaamaan hyviä verkkosivuja tai verkkokauppoja. Ei enää.

”Yritys ei menesty, jos se ei löydy hyvin verkosta, ryhdy erottautumaan ja palvele asiakasta verkkosivuillaan”, Jaakkola jatkaa.

Hyperlokaalisuus kannattaa korona-ajan markkinoinnissa

Korona on tuonut yritysten toimintaan ja markkinointiin myös entistä vahvemman alueellisen painotuksen. Kuluttajat haluavat suosia paikallisia yrityksiä.
”Voi puhua jopa hyperlokaalisuudesta. Jos paikalliset yrittäjät osaavat tehdä verkossa vahvasti lokaalia markkinointia, luo se heille mahdollisuuden haastaa jopa isoja, kansainvälisiä jättejä. Paikallisen on aina helpompi olla lähempänä asiakasta”, Jaakkola toteaa.

Hän pitää positiivisena, että kyselyyn vastanneista yrityksistä 56 prosenttia on pitänyt markkinointipanostuksensa ennallaan koronasta huolimatta ja 13 prosenttia on jopa kasvattanut niitä.

”Osa yrityksistä on selvästi nähnyt asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksen tuoman kasvun potentiaalin. Markkinointi verkossa kannattaa, koska asiakkaatkin ovat siellä. Ja kun verkko-ostaminen lisääntyy, kuluttajat odottavat yhä enemmän palvelua verkossa”, Jaakkola sanoo.

Fonectan syyskuussa toteuttamaan Myynti ja markkinointi poikkeusoloissa -kyselyyn vastasi 283 suomalaista pk-yritystä.

Lue lisää Fonectan markkinointipalveluista täältä

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

0