LinkedInin kehityskaari

LinkedIn-mainonnassa huimia kehitysharppauksia

LinkedInin merkitys etenkin suomalaisyritysten B2B-mainonnassa on kasvanut merkittävästi. Samalla mainoskäyttäytyminen LinkedInissä on muuttunut rohkeammaksi. Loppuun asti silotelluista sisällöistä on siirrytty rennompaan ja mainonnasta on tullut huomattavasti monimuotoisempaa.

Suomalaisten B2B-yritysten lisäksi myös B2C-mainonta on selkeästi alkanut nostaa päätään. LinkedIn-mainonta on kasvanut Suomessa monia Euroopan maita nopeammin ja koronapandemia on kiihdyttänyt tahtia. Isojen yritysten lisäksi myös moni pk-yritys on aktivoitunut ja alkanut hyödyntää kanavan tuomia mainosmahdollisuuksia, mikä näkyy esimerkiksi maansiirron toimialalla.

Strategista ja kokonaisvaltaista


Fonectan Emmi Mikkola ja Markus Rintala kertovat viime vuosien aikana LinkedIniä seuranneina huomanneensa huiman harppauksen sen kehityskaaressa ja suosiossa. Kanava nivotaan nyt usein osaksi yrityksen mainosstrategiaa.

Kehitys näkyy käyttäjämäärien kasvussa, mainostajien aktiivisuudessa ja mainonnan monipuolisuudessa. Perinteisillä toimialoilla, kuten esimerkiksi teollisuusalan yrityksissä, muutos on korostunut etenkin viime keväästä lähtien. Live streamejä ja virtuaalitapahtumia pystyy järjestämään myös LinkedInissä ja suomalaiset yritykset hyödyntävät niitä aktiivisesti.

Videosisältö generoi klikkiseurannan mukaan eniten yleisöä. Mainostajat ovat myös tunnistaneet videon voiman: QuickFrame-tutkimuksen mukaan melkein 85 % kyselyyn osallistuneista markkinoijista ilmoitti suunnitelmistaan ylläpitää tai lisätä videomarkkinointiaan vuonna 2021, ja yli 45 % suunnittelee käyttävänsä vielä enemmän videoita ensi vuonna. Videoissa on hyvä olla tekstitys mukana, koska moni katsoo niitä äänettömällä.

”LinkedIn on tuomassa mainostajille paljon mielenkiintoisia uusia toimintoja tänä vuonna. Stories Ads - ja Document Ads -mainosformaattien lisäksi tiedossa on ominaisuus muun muassa brändin mittaamiseen”, Markus Rintala, Fonectan Digital Strategist, sanoo.

Rohkeampaa B2C-mainontaa


”Mainos- ja mediatoimistojen suunnalta tuleva viesti on nyt sen suuntaista, että LinkedInissä tehdään entistä rohkeammin myös kuluttajamainontaa”, Emmi Mikkola, Fonectan LinkedIn Relationship Manager, kertoo.

Vaikka suomalaisyritykset eivät enää aristele kanavassa mainostamista, maassamme ollaan kuitenkin kuluttajapuolella kehityksessä hiukan jälkijunassa. Esimerkiksi isot Italian ja Aasian muotitalot ovat olleet jo pitkään vahvasti läsnä LinkedInissä ja tehneet paljon mainosstreamejä.

”Suomessa etenkin kotiin ja elämiseen liittyvien aihepiirien yritykset, kuten kiinteistöt, veneily ja varainhankinta, mainostavat nyt”, Emmi luettelee. Hieman viiveellä mutta kuitenkin tulossa ovat myös muoti ja design, joille löytyy hedelmällistä markkinamaaperää myös meillä.

Kevyttä ja vakavaa sopivasti sekaisin

Rennomman ja matalamman kynnyksen sisältö on myös nousussa.

”Mainossisältö oli ennen enemmän sellaista kravatit kaulassa -tyyppistä, jäykempää ja viimeiseen asti viilattua. Nyt uskalletaan tehdä maanläheisempää ja kevyempää sisältöä, ikään kuin kotisohvalta käsin tuotettua, mikä on tosi ilahduttavaa”, Emmi pohtii.

Monet yritykset ovat löytäneet oman tyylinsä sisällöntuotannolle. Hyvänä esimerkkinä Emmi mainitsee Verohallinnon, joka tekee onnistunutta somesisältöä: ”He osaavat yhdistää painavaa asiaa mukavasti kepeämpään sekoitettuna ja tehdä samalla lukijaa kiinnostavaa sisältöä. Alla olevassa LinkedIn-postauksessa esimerkiksi yhdistyvät huumori, ajankohtaisuus ja asiatieto sympaattisella ja hieman kotikutoisen näköisesti tehdyllä tavalla.”

Verohallinnon postaus


Johdon ääni enemmän esille


Emmin ja Markuksen toive mainostajille on, että yritysten johto lähtisi vielä rohkeammin mukaan LinkedIniin, koska mielipidejohtajuudella on painoarvoa. Myös itse yrityssivujen orgaaninen näkyvyys voisi usein olla monipuolisempaa.

LinkedIn-markkinoinnin kasvu jatkuu tulevaisuudessakin. Esimerkiksi tapahtumien järjestäminen verkossa on haluttua ja LinkedIn pyrkii tuomaan yrityksille uusia ominaisuuksia virtuaalitapahtumien ja etätyön sujuvoittamiseksi entisestään.

0