Mainoskampanjat kasvattivat Fonectan podcastien ja oppaiden yleisömäärää ennätyksellisesti

Fonecta on Suomen suurin yritysten markkinointikumppani, jonka digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden osaaminen on kansainvälisestikin huippuluokkaa. Yritys on jo pitkään tuottanut markkinointiaiheisia podcasteja ja oppaita, jotka tarjoavat ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa kaikille kiinnostuneille. Haasteena kuitenkin oli, ettei laadukas sisältö tavoittanut tarpeeksi yleisöä. Kaivattiin siis lisää lukijoita, kuuntelijoita sekä ennen kaikkea näkyvyyttä.

Fonectalla autetaan päivittäin lukuisia asiakkaita, jotka haluavat löytyä paremmin verkosta. Oli siis luontevaa ottaa samat markkinointiratkaisut myös omaan käyttöön haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Digital Strategistit Outi Silventoinen ja Markus Rintala Fonectalta kertovat, miten mainoskampanjat toteutettiin ja mitä niillä saavutettiin.

Podcastien katsojaluvut pomppasivat sadoista kymmeniin tuhansiin

Säännöllisesti julkaistavissa markkinoinnin podcasteissa haastatellaan sekä talon sisäisiä että ulkoisia alan asiantuntijoita. Podcastien teemat keskittyvät brändin ja sisältömarkkinoinnin eri osa-alueisiin. Ensimmäinen podcast julkaistiin noin kaksi vuotta sitten Fonectan YouTube-kanavalla, jossa kaikki jaksot ovat katsottavissa.

Ilman mainontaa sisällöille on vaikea saada näkyvyyttä. Näilläkin podcasteilla katselijoita oli yleensä vain muutamia satoja, koska mainontaa ei tehty aktiivisesti. Sen vuoksi lähdettiin tavoittelemaan parempaa näkyvyyttä ja enemmän katselukertoja valituissa kohderyhmissä. Tavoitteena oli myös rakentaa asiantuntijamielikuvaa ja nostaa esille talon sisältä löytyvää osaamista. Ratkaisuksi valittiin mainoskampanja, joka aloitettiin YouTubessa keväällä 2021.

Mainosbudjetti on pidetty alusta lähtien kohtuullisena. ”Pienelläkin budjetilla voi tehdä tehokasta mainontaa”, Outi Silventoinen toteaa. Mainoskampanjalla saavutetut tulokset ovat kuitenkin kaikkea muuta kuin vaatimattomia. Vain muutamassa kuukaudessa katsojamäärät ovat kasvaneet parista sadasta jopa kymmeniin tuhansiin. Seuraava askel on mainonnan laajentaminen YouTubesta myös muihin kanaviin. Fonecta tuottaa uusia podcasteja säännöllisesti, ja jatkossa niitä mainostetaan aktiivisesti.

Kohdennettua mainontaa LinkedInissä ja Facebookissa

Fonectan LinkedIn-webinaarien pohjalta on tehty neljä LinkedIn-opasta, jotka ovat ladattavissa Fonectan verkkosivuilta. Maksuttomat oppaat tarjoavat parhaat käytännöt LinkedInin hyödyntämiseen eri näkökulmista. Laadukkaalle sisällölle kaivattiin kuitenkin enemmän lukijoita ja latauskertoja.

Suurempaa yleisöä lähdettiin hakemaan LinkedIn- ja Facebook-mainonnalla keväällä 2021. Kanavat valittiin harkitusti sen mukaan, mikä on kannattavaa ja missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Sisältöä muokattiin ja mainontaa kohdennettiin kanavakohtaisesti. Monikanavaisuus toi mainontaan tehoa, koska eri kanavat tukivat toisiaan ja mahdollistivat laajemman kohdeyleisön tavoittamisen.

LinkedIn-oppaiden latausmäärät ylittivät odotukset

LinkedIn-mainonta soveltuu erityisesti yritysten väliseen B2B-markkinointiin ja tarkkaan kohdentamiseen. ”LinkedInissä kohdennettiin peruskohdennuksella tarkasti sopivaan kohderyhmään eli laajalla peitolla Large-kohderyhmän fokussegmentteihin”, Markus Rintala kuvailee.

Facebookissa kohderyhmä muodostettiin mallintamalla Fonectan LinkedIn-asiakaslistasta lookalike-kohderyhmä, josta Fonectan omat asiakkaat suljettiin pois. Näin löydettiin omien asiakkaiden kaltaisia, potentiaalisesti aiheesta kiinnostuneita lukijoita oppaille. Facebookin avulla pyrittiin tavoittamaan ihmisiä, jotka eivät vielä ole LinkedInissä, mutta joita haluttaisiin kannustaa sen käyttöön. Onnistunut mainonta vaatii jatkuvaa seurantaa ja tarvittaessa optimointia sen mukaan, mikä toimii ja mikä ei. Lisäksi tarvitaan ymmärrystä siitä, mitkä ovat oikeat kanavat kullekin mainostettavalle tuotteelle tai palvelulle sekä kohderyhmälle.

Mainoskampanjan ansiosta opassivujen kävijämäärä ja oppaiden latausmäärät nousivat tuhansiin. Oppaiden sisällöt selvästi kiinnostivat kohderyhmää ja kampanjalle asetetut tavoitteet täyttyivät ja jopa ylittyivät. Nopealla aikataululla rakennettu mainoskampanja toteutettiin onnistuneesti fonectalaisten tiiviinä yhteistyönä yli tiimirajojen.

Molemmat kampanjat osoittavat, että oikein kohdennettu ja hyvin tehty sisältömarkkinoinnin kampanja tuo tuloksia. Samalla voidaan todeta, että monipuoliset ja kiinnostavat sisällöt löytävät yleisönsä ja herättävät kiinnostusta.

Tutustu Fonectan markkinointipodcasteihin ja LinkedIn-oppaisiin!

0