Mistä tiedät, toimiiko hakusanamainonta?

Miksi hakusanamainonta toimii tai ei toimi?

Hakusanamainonnan eli Google-mainonnan yleisin tavoite on tuoda mainostavalle yritykselle klikkejä ja loppupeleissä konversioita eli esimerkiksi suoraa myyntiä, yhteydenottoja, ajanvarauksia tai liidejä myynnille. Entä jos tuntuu, että hakusanamainonta ei tuotakaan haluttua tulosta?


Kampanjalla oltava tavoite

Mainoskampanjalla tulisi olla tavoite, jonka mukaan kampanja rakennetaan. Jos kampanjalle ei ole määritelty tavoitetta, se saattaa toimia vääränlaisesti eikä täytäkään sille asetettuja tavoitteita. Kampanjaa suunnitellessa pitäisi siis määritellä, onko sen tavoite esimerkiksi saada mahdollisimman paljon sivustolle liikennettä, saada mahdollisimman paljon näyttöjä, tuoda suoraa myyntiä tai saada mahdollisimman paljon jätettyjä yhteydenottoja.

Mainoksen täytyy vastata sitä, mitä haun tehnyt henkilö etsii

Jos henkilö etsii Googlesta luomuperunaa Lohjalta, hän haluaa nähdä mainoksen, jossa tarjotaan luomuperunaa Lohjalta ja annetaan vielä ohjeetkin, mitä pitäisi tehdä, jotta saisi hankittua luomuperunaa Lohjalta. Mainostekstissä voidaan kehottaa asiakasta tutustumaan lisää tarjontaan, soittamaan palveluntarjoajalle tai tulemaan suoraan paikan päälle karttalinkin ohjeiden mukaisesti.

Mainostekstin osuvuuden lisäksi mainoksen tulee näkyä maantieteellisesti oikein kohdennettuna. Lohjalainen luomuperunatila tuskin puhuttelee kovin paljoa oululaista ostajakuntaa. Mainoskampanjat kannattaa siis aina rajata maantieteellisesti oleelliselle yleisölle. Jos mainonnan kohdentaminen tuntuu haastavalta, kannattaa silloin ottaa avuksi luotettava kumppani, joka osaa tehdä oikeat kohdennukset puolestasi.

Kotisivujen ja mainoksen saumaton yhteispeli

Kun mainoksen nähnyt potentiaalinen asiakas klikkaa mainosta, hän odottaa pääsevänsä nopeasti sellaiselle sivulle, jossa kerrotaan juuri siitä asiasta, jota mainoksessa esiteltiin. Jos siis kotisivun lataaminen kestää kauan, tai sivulla puhutaankin muusta asiasta kuin siitä, mitä asiakas oli etsimässä, hän pettyy ja lähtee pois. Pahimmassa tapauksessa hän pettyy niin pahasti, ettei enää jatkossa halua kyseisestä yrityksestä kuullakaan. Siksi on ehdottoman tärkeää varmistaa, että kotisivu, jonne mainos ohjaa, on varmasti kunnossa. 

Hyvä kotisivu latautuu nopeasti, ja siellä on erilliset välilehdet kaikille eri palveluille, jolloin mainonta on helppo ohjata oikeaan paikkaan. Jos mainostat vaikkapa lenkkitossuja, täytyy kotisivulla olla lenkkitiossuille oma välilehti, eikä kaikkia kenkiä esittelevää yleissivua. Varmista siis jo kampanjaa suunnitellessasi, että kotisivusi on toteutettu kampanjaa tukevalla tavalla.

Testaa kotisivujesi laatu maksuttomalla testillä! Tee testi!

Klikkejä syntyy mutta konversioita ei

Jos hakusanamainonnan klikkiprosentit ovat hyviä, mutta sivustolle klikanneet henkilöt eivät silti konvertoidu eli eivät tuota konversioita, saattaa ongelma olla joko mainoksessa tai laskeutumissivulla

Mainosta klikannut henkilö skannaa avautuvaa sivua keskimäärin 5 sekuntia ja päättää, jääkö sivulle vai ei. Jos sivusto ei miellytä tai haettua tietoa ei löydy, asiakas klikkaa itsensä toiselle sivustolle. Jos mainos antaa olettaa jotain muuta, mitä laskeutumissivusto oikeasti tarjoaa, asiakas saattaa pettyä tai turhautua ja myös klikata itsensä pois sivustolta. Jos käyttäjä tekee haun mobiililaitteella ja aukeava sivusto ei ole responsiivinen, asiakas mitä todennäköisemmin ei jatka selailua sivustolla.

Vaikka siis hakusanamainonnalla saataisiinkin potentiaalista kävijöitä sivustolle, ei työ lopu vielä siihen, vaan sivuston pitää vielä johdattaa ja houkuttaa asiakas haluttuun lopputulokseen – oli se sitten verkko-oston teko, puhelinsoitto, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai vaikka videon katselu.

Ovatko kampanjan mainosryhmät ja yhteystietolaajennukset kunnossa?

Google-mainonnassa hakusanat jaotellaan mainosryhmiin, jonka jälkeen mainosryhmien haksuanoille kirjoitetaan osuvat mainostekstit. On tärkeää jaotella mainostekstit järkeviin mainosryhmiin, jotta mainostekstit saadaan tehtyä asiakasta mahdollisimman hyvin puhutteleviksi. Mainoksissa on mahdollista käyttää myös mainoslaajennuksia, eli pieniä lisätietoja, jotka näkyvät mainoksen yhteydessä kun mainos näkyy Googlessa. Näitä lisätietoja voivat olla vaikkapa puhelinnumero, osoite tai tekstiviesti.

Sekä mainosryhmien että yhteystietolaajennusten toteutuksessa on hyvä turvautua asiantuntijan apuun, varsinkin, jos tuntuu etteivät omat resurssit aina riitä. Onnistunut kampanja vaatii hyvää suunnittelua ja osaamista, ja samalla myös aikaa joten kannattaa aina varmistaa, että käytössä on varmasti riittävästi resursseja sen toteuttamiseen.

Riittääkö budjetti näyttämään mainoksia?

Esimerkiksi remontti-, hinaus- ja konsulttipalveluiden avainsanoilla klikkihinnat hakutulosten kärjessä ovat yleisesti yli 3 euroa per klikki, ja ne voivat nousta jopa yli 10 euron, etenkin pääkaupunkiseudulla mainostettaessa. Tällöin, jos kampanjan budjetti on melko pieni ja klikit kalliita, budjetti kuluu päivässä nopeasti loppuun ja mainokset eivät enää näy sen jälkeen, kun päiväbudjetti on kulutettu loppuun. 

Tällöin klikkejä syntyy lukumäärällisesti vähän, vaikka budjetti kuluisikin aina täysin. Toisin sanoen, jos budjetti on liian pieni, mainokset eivät näy. Oikean budjetin löytämiseen saat apua asiantuntijalta, joka osaa kertoa, millaisella budjetilla kannattaa lähteä liikkeelle. Asiantuntija osaa myös sanoa, mikä on järkevä hinta mainoksellesi, ettet maksa liikaa mainonnastasi.

Toimimaton hakusanamainos vaatii kokonaisvaltaista tarkastelua

Jos yrityksesi hakusanamainonta ei tuota haluttuja tuloksia, syy voi olla monessa tekijässä. Ongelmakohdan löytyminen vaatii eri lukujen ja kampanjan ulottuvuuksien arviointia. Jos omat neuvosi ovat vähissä, ja tarvitset ulkopuolista asiantuntija-apua, tutustu hakusanamainonnan palveluihimme!

Fonecta on ollut Googlen partneri jo vuodesta 2012, joten meillä on asiantuntemus ja ymmärrys siihen, miten toimiva mainoskampanja rakennetaan, ja miten juuri sinun alasi yritys saa mainonnasta parhaan tehon irti.

0