Mitä Suomi hakee nyt verkosta?

Mitä Suomi hakee nyt verkosta?

Kun suomalaiset, kuten muutkin maat joutuvat pysyttelemään poissa fyysisistä tiloista, on myös verkkokäyttäytymisemme muuttunut. Viime päivien verkkohauissa näkee selvästi poikkeustilanteen vaikutuksen.

Yleiset, akuutit tilanteeseen liittyvät haut

Kun puhutaan koko maata koskettavasta poikkeustilanteesta, on selvää, että juuri tähän liittyvät haut nousevat korostetusti esiin. Virallisten tahojen ohjeistukset ja tiedotteet erottuvat hauissa, THL, Aluehallintavirasto ja muut tiedottavat tahot saavat luonnollisestikin paljon hakuja.

Toinen iso hakupiikki liittyy erilaisiin vapaa-ajan aktiviteettien peruuntumisiin. Kulttuuri- ja urheilutapahtumien peruuntuminen sekä mahdollisten lippujen tai varattujen aikojen siirtäminen on ihmisillä luonnollisesti mielessä. Sen lisäksi haetaan tietoa matkoista. Näissä hauissa on myös peruuntumisiin liittyviä, mutta myös etsitään esimerkiksi tietoa siitä, voiko kotimaan kohteeseen matkustaa.

Etätyöhön liittyviä asioita etsitään

Kun kaikki kynnelle kykenevät aikuiset ja lapset ovat siirtyneet työskentelemään kotikonttoreilla, on selvää, että etätyöskentelyyn liittyvät haut kasvavat merkittävästi. Eniten käytetyt hakusanat liittyvätkin erilaisiin etätyöskentelyvälineisiin ja videokonferenssi-sovelluksiin. Samalla on nähtävissä erilaisten koulutusten nopea siirtyminen verkkoon.

Toisaalta LinkedIn–keskusteluja hallitsevat ergonomia ja etätyöskentely -vinkit, joita sekä yksittäiset käyttäjät että yritykset jakavat toisilleen. Hyvä esimerkki yrityksestä, joka haluaa antaa tukea etätyöskentelyyn, on Facebook, joka lähetti jo kriisin alkuvaiheessa etätyöskentelyvinkkejä partnereilleen.

On ollut hienoa nähdä, että monet yritykset tarjoavat normaalisti maksullisia palveluitaan nyt ilmaiseksi auttaakseen muita haastavan tilanteen yli. On nähtävissä selkeä trendi siinä, että ihmiset haluavat puhaltaa yhteen hiileen eivätkä yritä ajaa omaa etuaan tai hyötyä tilanteesta.

Koulutukset ja sijoittaminen

Kun yliopistot, ammattikorkeakoulut ja muut koulut on suljettu, etsivät opiskelijat sovelluksia, joilla he pääsevät tekemään tehtäviä. Myös koulumaailmassa on nähtävissä maksuttomien kurssien avaaminen halukkaille, nyt halutaan kannustaa ja auttaa kaikkia kaikkia jatkamaan arjen parissa mahdollisimman normaalisti.

Pörssikurssien laskeminen huolettaa tietenkin sijoittajia. Kaikkien merkittävien pörssien indeksit ovat laskussa ja sijoittajat etsivät tietoa siitä, onko järkevä myydä vai ostaa. Tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa, mutta sehän ei tietenkään tarkoita, etteikö etenkin talouden näkökulmien ennustavia sisältöjä olisi saatavilla. Siinä missä osa sisällöistä maalailee epämieluisia kuvia tulevaisuudesta, on niiden rinnalle noussut myös positiivisia arvioita koronaviruksen vaikutuksesta talouteen.

Viihdepalveluita tarvitaan

Jos etätyöskentelyyn liittyvät haut ovat nousussa, ovat myös erilaiset kotona viihtymiseen liittyvät haut nyt ajankohtaisia. Kun olemme yhä enemmän kotona, haemme kasvavissa määrin erilaisia videopalveluita ja pelejä. Erityisesti Koronapelin hakumäärät kasvaneet!

Viihteen lisäksi etsitään muutakin tekemistä kotiin, kuten ohjeita ja materiaaleja pihan kunnostukseen, siivoukseen, terassinrakennukseen jne. Tässä onkin monen yrityksen tilaisuus tuoda omaa tarjontaansa esille, sillä nyt nousevat esiin aivan uudenlaiset harrastukset, kun emme voi osallistua ohjattuun liikuntaan tai käydä urheilu- ja kulttuuritapahtumissa.

Kauppa jatkuu verkossa

Kauppa ei suinkaan ole pysähtynyt. Alkupäivien hamstraamisbuumin jälkeen arjen ostaminen on tasaantunut ja siirtynyt suurelta osin verkkoon. Monet kivijalkayritykset ovat perustaneet verkkokauppoja, suurten yritysten ruokatoimituksissa on ruuhkaa, ja isot ketjut kuten Sokos, Stockmann ja Citymarket pitävät tarjouspäivänsä suunnitellusti, mutta verkkomyyntiä painottaen.

Ymmärrettävästä myös verkkokauppaan liittyviä hakuja on nyt enemmän, kun ihmiset pyrkivät välttämään fyysisissä kaupoissa käymistä. Ravintolat ja muut palveluntarjoajat ovat myös alkaneet tarjota kotiinkuljetusmahdollisuutta niin, ettei liikettä tarvitse sulkea. Täytyyhän ihmisten kriisistä huolimatta syödä.

Mitä nyt kannattaa mainostaa

Digimarkkinointi ja -mainonta ovat usein ensimmäiset asiat, jotka yritykset lopettavat, jos näyttää että tilanne alkaa taloudellisesti olla tiukka. Valitettavasti se vain on lyhytnäköistä ja voi johtaa kriisin jälkeen vielä huonompaan tilanteeseen. Siksi yritysten kannattaakin harkita omaa markkinointistrategiaansa ja tehdä siihen soveltuvia muutoksia kuten liiketoimintaansakin, sitä kuitenkaan täysin lopettamatta.

Hyvä esimerkki ovat kesärenkaat. Kevät tulee ja renkaat on vaihdettava, oli koronavirusta tai ei. Kun pensaissa on nähtävissä jo isoja silmuja, siirtyy ajatus väistämättä kesäisiin rengasasioihin.

Asiat, joita tällä hetkellä mainostetaan, peilaavat verkosta haettavia asioita:

  • Ruoka
  • Lainat
  • Korona apu yrittäjille
  • Pienyritysten terveyspalvelut
  • Sijoittaminen
  • Koulutukset
  • Kesärenkaat
  • Sähkö

Meiltä saat apua markkinointiin

0