Ovatko kotisivusi responsiiviset?

Responsiivisuus – kun haluat palvella jokaista asiakasta

Mobiilikäyttäjä löytää itsensä useita kertoja viikossa tilanteesta, jossa älypuhelimen kautta yrittää saada lisätietoa kiinnostavan yrityksen toiminnasta tai aukioloajoista – turhaan. Useimmiten ruudulle latautuva verkkosivu näyttää sekasotkuiselta ja lukukelvottomalta, sillä sen toteutuksessa on unohdettu kokonaan mobiilikäyttäjät. Näitä käyttäjiä on siis noin miljoona suomalaista.

Panosta laatuun päätelaitteesta riippumattaTuskin yksikään yritys arjessaan käännyttää asiakkaita pois liikkeen ovelta tai jättää vastaamatta mahdollisen uuden asiakkaan puheluun. Kuitenkin suurin osa suomalaisista pk-yrityksistä käyttäytyy näin verkossa.

Useimmiten älypuhelimen ruutuihin avautuu yrityksen verkkosivuista kutistettu ja litistetty versio, jonka onnistunut zoomailu vaatii pitsinnyplääjän sorminäppäryyttä. Harvalla hermot riittävät tällaisen verkkosivun klikkailuun edes kotisohvalla, saati sitten liikkeellä ollessaan.

Mukaudu asiakkaiden tarpeisiin

Responsiivisuus kaikessa yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä, että yrityksen verkkosivut toimivat myös älypuhelimilla ja tableteilla. Responsiivisesti suunniteltu verkkosivu tunnistaa surffailuun käytettävän laitteen koon ja mukautuu tämän mukaan tarjoten sujuvan ja miellyttävän lukukokemuksen.

Tämä mukautuva suunnittelu vaatii hieman aikaa ja teknistä taituruutta, mutta takaa onnistuneen palvelukokemuksen myös mobiilikäyttäjille. Kun tarjoat yrityksesi tärkeät infot ja kiinnostavat uutiset myös älypuhelin- ja tablettiasiakkaille, saat kasvatettua myös asiakaskuntasi tyytyväisyyttä. Useimmat palveluntarjoajat, kuten Fonecta, tarjoavat kotisivutuotteessaan valmiiksi responsiivisen ratkaisun, joka ei vaadi asiakkaalta erityisosaamista.


Ota responsiivisuus haltuun


Nyt, jos koskaan, onkin aika päästää irti ”tietokone on netin käyttöä varten” -ajattelusta. Ideanin julkaiseman tutkimuksen mukaan älypuhelimista ja tablettilaitteista on hyvää vauhtia tulossa suomalaisten ensisijaisia netinkäyttövälineitä. Perinteiset pöytäkoneet menettävät asemiaan jatkuvasti ­­— ja samoin käy vanhoihin nettitapoihinsa juurtuneille yrityksille.

Perinteisen puskaradion lisäksi kuluttajat jakavat kokemuksiaan myös sosiaalisessa mediassa. Netin välityksellä tieto litistettyjä ja kutistettuja verkkosivuja tarjoavista yrityksistä leviää hyvin nopeasti käyttäjältä toiselle.

Saatkohan sinä risuja verkkosivusi mobiiliystävällisyydestä? Jos ottaisit vastaan mieluummin ruusuja, unohda vanhat toimintatapasi ja uudista verkkosivusi. Älypuhelinta päivässä useita kertoja käyttävät asiakkaasi tulevat vahvistamaan, ettet tule katumaan päätöstäsi.

Responsiivisuus vaikuttaa muuhunkin kuin käyttäjäkokemukseen. Esimerkiksi Google arvostaa mobiiliystävällisiä sivuja, ja näyttää sen myös hakutuloksissaan.

Miten kotisivusi pärjäävät kilpailijoille? Tee maksuton testi!


0