Some-näkyvyyden kotiuttaminen: kuka puhuu, missä ja mitä?

Etenkin kuluttajakauppaa tekevien yritysten on syytä tietää, miltä yksittäisten liikkeiden tiedot näyttävät, kun niitä etsitään eri some-palveluista. Ovatko tiedot oikein? Onko käyttäjäkokemus fiksu myös mobiilissa? Tiedetäänkö yrityksessä, missä siitä puhutaan?

Some-palveluiden massiivinen kuluttajakäyttö asettaa markkinoijille mitä erilaisimpia haasteita. Yllättävän vähälle huomiolle on jäänyt yrityksen sijainti- ja aukiolotietojen löydettävyys, eli se, mitä tapahtuu, kun asiakas haluaa käyttää myymälän tai toimipisteen tietoja omissa some-feedeissään.


Otetaan esimerkki. Kuluttaja kertoo Facebookissa ostaneensa lähikaupasta pizza-ainekset. Hän haluaa tägätä päivitykseensä oman lähimyymälänsä,  mutta kyseisen myymälän tietoja ei löydy. Mitä tapahtuu? Facebook ei mahdollista sellaista, että paikkaa ei löydy. Jos kuluttaja sanoo, että paikka on olemassa, niin silloin Facebook luo sille sivun. Sosiaalinen media toimii juuri näin. Se, minkä käyttäjä haluaa sieltä löytyvän, se sinne luodaan.


Monelle yritykselle tai sen yksittäiselle liikkeelle onkin tällä tavalla syntynyt Facebookiin epävirallinen sivu. Näillä voi olla merkittäviäkin seuraajamääriä. Kenties käyttäjät itse päivittävät sivuille osoite- ja aukioloaikatietoja. Kenties sivuilla käydään keskustelua yrityksen toiminnasta. Yritys itse ei tiedä tästä  mitään, eikä osallistu keskusteluun, sillä kun kyseessä ei ole virallinen sivu, tapahtumista ei tule yritykselle tietoa.


Tiedätkö, miten yrityksesi tällä hetkellä näkyy eri kanavissa? Tee maksuton testi ja selvitä yrityksesi näkyvyys.


Kotiutatko kaikki mahdollisuudet?


Kun kuluttaja laittaa Instagramiin valokuvan esimerkiksi ostamastaan vaatteesta, hän ehkä haluaa kytkeä myös tuotteen ostopaikan päivitykseensä. On jälleen yrityksen kannalta sääli, jos sen yhteystietoja ei löydy. Näin muut tuotteesta kiinnostuneet käyttäjät eivät näe, mistä tuotetta voi ostaa, eikä yritykselle arvokas käyttäjän tekemä postaus – käytännössä suositus – kotiudu.


Sosiaalisessa mediassa tulisikin aivan ensimmäiseksi varmistua siitä, että yrityksen yhteystiedot löytyvät mahdollisimman laajasti. Nimi, osoite, toimiala, puhelinnumero, aukioloajat ja lyhyt viesti syötettynä joka kanavaan samassa muodossa. Vasta perustietojen löydettävyys luo pohjan sille, että myös jokainen some-kampanja ja markkinointitoimenpide saadaan varmasti kotiutettua. Lisäksi on tärkeää, että samat tiedot ovat yhteneväiset kaikissa sosiaalisen median kanavissa, samoin kuin erilaisissa kartta- ja hakupalveluissa. Jos tietojen päivittäminen eri palveluihin tuntuu haastavalta, on siihen olemassa myös helppo ratkaisu - Fonecta Kontaktin avulla tiedot pysyvät ajantasaisina kaikissa tärkeimmissä kanavissa, eikä kukaan ulkopuolinen pääse niihin vaikuttamaan.

0