Santeri Jaakkola

Turboahdettu etäkurssi

Vallitseva koronatilanne on saatu niin sanotusti puoliajalle. Ravintoloita ja erilaisia palveluita avataan kiireesti, mutta rajojen kiinni pysyminen muistuttaa, että eletään edelleen poikkeusaikaa. Odotettavissa on vielä toinen aalto, jonka vaikutuksia on melko haastavaa ennustaa. Tuleva kesäjakso antaa kuitenkin mahdollisuuden pohtia minkälaisia oppeja yrityksissä voidaan saada menneistä kuukausista.

Ensimmäiset kuvat koronasta olivat vessapaperiuutiset ja etätöihin siirtymiset. Pitkään on tehty etätöitä, mutta ei koko organisaation laajuudessa. Se osoittikin sen, että organisaatioiden sisäisissä toimintamalleissa olisi vielä kehitettävää. Päivät täyttyivät palavereista ja epätietoisuus tulevasta oli vaikeasti taklattavissa.

Tämä heijastui myös siihen, että aikalisää huudeltiin monella markkinointiosastolla. Samaan aikaan mainontaa olisi voinut ostaa halvemmalla kuin koskaan – itse asiassa asiakkaatkin olisivat odottaneet viestintää yrityksiltä. Ja sitten olivat ne yritykset, jotka tajusivat yhtäkkiä, että tarjolla ei ollut kuin digitaalisia asiakkaita, mutta käytössä ei ollut digitaalisia kanavia.

Erityisen hiljaa olivat ne, jotka menestyivät ikävästä tilanteesta huolimatta. Verkkokaupat, puutarhaliikkeet ja kasvomaskikauppiaat myivät varastoja tyhjiksi. Asiakkaat muuttivat suuntaansa, ja ehkä se sai ihmiset hetkeksi miettimään ja arvostamaan elämän pieniä iloja.

Osa yrityksistä ehti muutamissa viikoissa keksimään palvelunsa tai koko liiketoimintamallinsa uusiksi. Jotkut yritykset vaihtoivat viinan tislaamisen käsidesiin ja eräskin leipomo teki vessapaperirullan näköisiä kakkuja, jotka poistuivat leipomon hyllyiltä samaa vauhtia kuin vessapaperit hävisivät koronan aikana kauppojen hyllyiltä. Tukipaketteja jaettiin – osa meni hyötykäyttöön ja osasta kansa jakeli tuomioita.

Aktiivinen viestintä tärkeässä roolissa

Paljon oppeja on siis tarttunut matkaan kaiken kokoisille yrityksille. Yritykset ovatkin päässeet tarkastelemaan erittäin läheltä, miten samaan aikaan sopeuttaa toimintaansa arvaamattomaan maailmaan ja pitää kuitenkin asiakassuhteet yllä. Itselleni ovat jääneet mieleen muutamat ravintolaliiketoiminnan vetäjät, jotka ovat omalla aktiivisella sisäisellä ja ulkoisella viestinnällään pystyneet tekemään paljon enemmän kuin mitä vaitiololla olisi saatu aikaan.

Erilaisessa viestinnässä on voimaa ja varsinkin sellaisessa, jota on rakennettu johdonmukaisesti puolin ja toisin. Viestinnän sillasta päästään digitaalisuuteen. Verkkokauppa olisi pitänyt olla pystyssä jo ennen koronaa ja valmius viestiä muutoksista omassa liiketoiminnassa olisi pitänyt tulla selkäytimestä. Samalla myös digitaalinen työskentely meinasi tukahduttaa prosessit ja työntekijät.

Kaikesta huolimatta aina löytyy mahdollisuuksia. Tilanne voi keikuttaa venettä oikeaan suuntaan vahingossa tai voit vaikuttaa siihen itse. Tänä aikana on selvinnyt samalla se, että priorisointi oikeisiin asioihin on tärkeintä. Kuusi Teams-palaveria ei ole työntekoa, vaan aivojen epätehokasta käyttöä. Enemmän kuin digitaalisuudesta, liiketoiminnan jatkuvuudesta, oikeanlaisesta viestinnästä ja uusien mahdollisuuksien tunnistamisesta, on korona opettanut ihmisen sopeutumiskyvystä. Lopulta kaikesta selvitään.

 

Katso vinkit verkkokaupan perustamiseen podcastistamme!

0