Digimarkkinointi kannattaa nyt viimeistään aloitta

Viimeistään nyt on aika aloittaa digimarkkinointi

Tiukkoina aikoina, kun on pakko säästää menoja, on monen yrityksen ensimmäinen säästökohde markkinointi. Totuus on kuitenkin, että vaikeinakin parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka panostavat digimarkkinointiin. Jos siis et vielä ole aloittanut digimarkkinointia, nyt on viimeistään aika aloittaa.

Digimarkkinoinnin kaksi ehdottomasti parasta ominaisuutta ovat sen kohdennettavuus ja muokattavuus. Kun perinteisessä mainonnassa (printti-, tv-, radiomainonta) aineisto on kerran tehty, ei sitä voi mukauttaa muuttuvaan tilanteeseen. Digimarkkinoinnissa mainonnan viestiä, aineistoa ja jopa kohdennettavuutta voi muuttaa kesken kampanjan, aina tilanteen mukaan. Niinpä jo aloitetunkin kampanjan voi nyt muuttaa sopimaan nykytilanteeseen.

Vaikka elämme poikkeuksellisia aikoja, eivät ihmiset ole lakanneet etsimästä tarvitsemiansa palveluita tai tuotteita. Digimainonnassa pienelläkin panostuksella saa tuloksia, jo muutaman sadan euron panostus kannattaa.

Kenen kannattaa mainostaa?

Kenen sitten kannattaa nyt mainostaa? Luonnollisesti niiden yritysten, joiden palvelut ovat nyt kysyttyjä, mutta myös muiden. Kysytyillä aloilla on myös kilpailu kovaa, joten mainontaan kannattaakin nyt panostaa isommin, sillä erottautuminen kilpailijoista on nyt ehdottoman tärkeää. Niillä aloilla, joiden tuotteita ja palveluita ei nyt tarvita, kannattaa mainonnassa panostaa tulevaan – poikkeustilanne ei jatku ikuisesti ja liiketoiminnan täytyy jatkua myös tulevaisuudessa.

Joillain aloilla työllisyystilanne ei ole juurikaan muuttunut, joten palveluiden tuominen asiakkaiden saataville on yhtä relevanttia kuin ennenkin. Oli tilanne mikä tahansa, tarvitsemme lukkoseppää, jos avaimet jäävät asuntoon, putkimiestä, jos putki menee tukkoon, autokorjaajaa, jos auto hajoaa. IT-ala on etätöiden lisääntymisen myötä suoranaisessa nousussa.

Moni yritys on poikkeustilanteessa uudistanut tai muuttanut liiketoimintaansa, mikä on hieno osoitus kyvystämme mukautua ja olla luovia, kun tilanne sitä vaatii. Onkin jo nähtävissä, että samallakin toimialalla voittajina selviytyvät ne yritykset, jotka sekä löytävät keinoja uudistua että panostavat markkinointiin.

Mieti siis tapoja muuttaa liiketoimintaasi vastaamaan nykyistä tilannetta ja kerro siitä asiakkaille. Vie tuotteet ja palvelut verkkoon, panosta kotiinkuljetukseen, tarjoa etätapaamisia. Jos se ei ole mahdollista, muistuta asiakkaitasi siitä, ettei tilanne kestä loputtomiin ja he tulevat tarvitsemaan palveluitasi myöhemmin.

Miksi digimarkkinointi kannattaa?

Ihmiset ovat nyt verkossa enemmän kuin koskaan ja valmiita tilaamaan sieltä palveluja. Digimarkkinoinnilla tavoitat niin ne, jotka ostavat palveluitasi nyt, kuin ne, jotka tarvitsevat niitä poikkeustilanteen päätyttyä. Yritykset, joiden tilauskirjat ovat täynnä tilanteen normalisoiduttua ovat merkittävästi paremmassa asemassa kuin ne, jotka lähtevät silloin vasta etsimään asiakkaita.

Yksi suurimmista markkinointiin liittyvistä harhaluuloista on, että se vaikuttaa vain sillä hetkellä, kun mainos pyörii. Mainonnan vaikutukset voi nähdä pitkälle, etenkin brändimainonta pitää yrityksen asiakkaiden ja potentiaalisten tulevien asiakkaiden mielessä. Mainonnalla on siis pitkäkestoiset vaikutukset ja sen avulla saat asiakkaita myös poikkeustilanteen jälkeen.

Digimarkkinointi on perinteiseen mainontaan verrattuna suhteellisen edullista. Helpon kohdennettavuutensa ansiosta pienelläkin panoksella voi saada tuloksia, joten varovainenkin mainonta kannattaa. Vaikka mainontaa voi tehdä itsekin, panostusten suuruudessa ja kanavavalinnassa kannattaa antaa ammattilaisen auttaa.

Mitä kannattaa mainostaa?

Perinteisen tuote- ja palvelumainonnan lisäksi juuri nyt on aika jakaa kaikille yritystä etsiville tai sen palveluja kaipaaville kaikki liiketoimintaan merkittävästi vaikuttava tieto, erityisesti kaikki siihen liittyvät poikkeukset. Tällä hetkellä aukioloaikoihin, verkkopalveluihin ja kotiinkuljetuksiin liittyvä tieto on asiakkaille tärkeää, samoin se, onko yritys ylipäänsä auki. Kun monet ovat siirtäneet palveluitaan verkkoon, kaipaavat ihmiset yhä enemmän tietoa siitä, saavatko palvelua ja jos saavat, voiko sen tilata kotiin, tai noutaa mahdollisimman vähillä ihmiskontakteilla.

Monet asiakkaat haluavat osoittaa tukensa yrityksille ostamalla lahjakortteja ja näin auttamalla yrityksiä pärjäämään. Kerro siis heille, mistä lahjakortteja voi nyt ostaa. Verkkokaupat kilpailevat nyt keskenään, tuo siis oman verkkokauppasi tarjonta esiin mainonnan avulla.

Panostamalla digimarkkinointiin nyt

  • Varmistat tulevat kaupat
  • Saat kauppaa nyt ja pysyt pinnalla
  • Olet läsnä siellä, missä ihmiset nyt ovat, eli verkossa
  • Viestit nykyasiakkaillesi ajankohtaisia uutisia

Ja muista: nyt erottuvat ne yritykset, jotka panostavat markkinointiin

Meiltä saat apua markkinointiin

0