Yhteystietojen haku on digitalisoitunut Suomessa nopeasti

1,5 miljoonaa suomalaista hakee päivittäin yhteystietoja digitaalisesti. Puhelinluettelojen poistumisen jälkeen yhteystiedot löytyvät Fonecta Caller -sovelluksesta, Finder.fi ja Fonecta.fi -palveluista.

Viimeinen painettu puhelinluettelo julkaistiin maaliskuussa 2017. Puhelinluettelojen poistumisen jälkeen suomalaisten tarve etsiä puhelinnumeroita, osoitteita, aukioloaikoja, henkilöitä, yrityksiä ja palveluntarjoajia ei ole hävinnyt minnekään, vaan hakeminen on muuttunut digitaaliseksi.

Suosituin tapa hakea yhteystiedot on älypuhelimeen ladattavasta sovelluksesta, Fonecta Callerista, josta puhelinnumeroita, osoitteita ja palveluntarjoajia hakee kuukausittain noin 900 000 suomalaista.

”Kolme vuotta sitten yhteystietoja, yrityksiä, nimiä ja numeroita haki digitaalisesti Fonecta Caller sovelluksesta 600 000 suomalaista kuukausittain ja nyt tämän vuoden alussa aktiivisia kuukausikäyttäjiä Callerissa on 900 000”, kertoo Fonecta Callerin tuoteomistaja Johannes Olli.

Käyttäjät kiittävät sovelluksen helppoutta ja suosittelevat palvelua

Caller-sovelluksessa yhteystietoja, aukioloaikoja ja palveluita on helppo ja nopea etsiä. ”Kuka soittaa” -toiminto auttaa kätevästi tunnistamaan saapuvan puhelun, vaikkei numero olisikaan vastaanottajalla tallennettuna. Myös palvelun maksuttomuus ja mahdollisuus yhdistää se karttapalveluihin on käyttäjien mieleen.

Caller kulkee aina mukana, ja se koetaan arjen helpottajana, sillä sieltä löytyvät yhteystiedot nopeasti ja luotettavasti silloinkin, kun kiireellinen tarve tulee. Palvelua myös suositellaan muille käyttäjille: sen nettosuositteluindeksi on tutkimusstandardin korkeinta luokkaa eli erinomainen.

Caller on käytössä laajasti eri-ikäisillä mutta suurimmat käyttäjäryhmät ovat 25–34-vuotiaat, 45–54-vuotiaat sekä 65+ ikäiset. Miehet etsivät tietoja Callerista vielä naisiakin ahkerammin.

Fonecta tutki Fonecta Caller -sovelluksen käyttöä alkuvuodesta 2018.

0