Tervetuloa juhlimaan Fonectan 20-vuotista taivalta

Fonectan kanavissa tehdään päivittäin yli 1,5 miljoonaa hakua, mutta olemme paljon muutakin kuin hakukone. Olemme myös yli 30000 suomalaisyrityksen digitaalinen kasvukumppani.

 

 

 

Fonecta 20 vuotta paljon muutakin kuin hakukone

Vuonna 2022 Fonecta juhlii 20-vuotista taivalta. Juhlavuoden kunniaksi julkaisimme tarinoita vuosien varrelta ihmisistä, tapahtumista ja yhteistyökumppaneistamme.
Tervetuloa viihtymään!

10 mielenkiintoista nostoa Fonectan historiasta

Fonecta Oy näkee päivänvalon 27.3.2002. Alkuvuosinamme puhelinluetteloliiketoiminnalla on keskeinen rooli Fonectan yritystoiminnassa, mutta sen rinnalla rakennetaan heti alusta lähtien vahvaa digitaalista presenssiä, joka lopulta johtaa yrityksen täyteen digitalisointiin ja puhelinluetteloista luopumiseen.

 

Yritysten ja kuluttajien yhdistäminen on aina ollut Fonectan dna:ssa, mutta vuonna 2022 olemme paljon muutakin kuin hakukone. Vaikka Fonectan kanavissa tehdään päivittäin yli 1,5 miljoonaa hakua, olemme myös yli 30000 suomalaisyrityksen digitaalinen kasvukumppani. Tarjoamme suomalaisyrityksille paikallisen markkinoinnin ja mainonnan palveluita, joilla asiakasyrityksemme menestyvät ja kasvattavat liiketoimintaansa.

 

Tältä sivulta löydät tietoa Fonectan historiasta ja tarinoita vuosien varrella. Vai miten se oli?

Juhlavuoden sankarit

"Avain yhteistyöhön Fonectan kanssa on yhtenäinen luottamus. Se, mitä alussa on luvattu, on pitänyt paikkansa ja olen enemmän kuin tyytyväinen!”

-Mika Vanhanen, PKMK Palvelut Oy

Juhlavuoden sankarit

"Kotisivujen uudistuksen ja markkinointipanostusten jälkeen liikevaihto nousi noin +35% vuoden takaisesta."

-Saija Kivisalo, Turun Ompelimo

Juhlavuoden sankarit

"Liiketoiminta ja liikevaihto ovat kasvaneet tasaiseen tahtiin.”

-Aapo Rötkö, Järvi-Suomen Nuohous

Juhlavuoden sankarit

"Kysyntä on kasvanut ja meille on soitettu selkeästi aiempaa enemmän.”

-Matti Hautamäki / Reecon Oy

"Yli sadan vuoden ajan
puhelinluettelo oli meidän
suomalaisten painettu internet."

Fonectalaisten tarinoita vuosien varrelta

  • 25.03.2022
    Sopivalla tavalla haastettu

    Aina oikeaan aikaan ja riittävästi uutta haastetta. Sen takia ICT Service Manager Hanna Saarivirta on viihtynyt Fonectalla sen koko historian ajan.

    Monen Fonectalla pitkään viihtyneen työura on alkanut erinimisessä yrityksessä ja muuttunut fonectalaisuudeksi yritysostojen seurauksena. Hanna Saarivirtakin aloitti Fonectalla tavallaan jo syksyllä 2001.

    Hän oli aiemmin työskennellyt kaavanpiirtäjänä vaateteollisuudessa, mutta alan työmahdollisuudet olivat Suomessa kapenemassa, kun taas it-alalla tarvittiin väkeä. Hanna kurssitti itsensä mikrotukihenkilöksi ja työskenteli pari vuotta energia-alan yrityksessä, kunnes oli perheen aika.

    ”Olimme asuneet viisi vuotta Kaarinassa. Äitiyslomani jälkeen halusimme muuttaa takaisin Tampereen seudulle. Vaihdoimme miehen kanssa samoihin aikoihin työpaikkaa, minä menin Telenor Medialle it-asiantuntijaksi. Olin hirveän onnellinen, kun pääsimme muuttamaan takaisin Tampereelle. Siinä loksahti monta asiaa kohdalleen kerralla”, Hanna kertoo.

    Johtotehtävissä eri puolilla Suomea


    Työnantaja vaihtui myöhemmin ensin Inoa Suomeksi ja sitten Fonectaksi. Inoa Suomen ajoilta Hannalle tuli tutuksi Annu Kairtamo, joka myös on edelleen fonectalainen. Hanna vastasi atk-tuesta, palvelimista ja laitteista, Annu taas tunsi myyjien käyttämät ohjelmat.

    ”Jos Jyväskylän, Turun tai Helsingin toimistolla aloitti uusi myyjäryhmä, lähdimme Annun kanssa autolla paikan päälle. Minä pakkasin peräkonttiin pöytäkoneita ja monitoreja. Kun olin saanut koneet asennettua, Annu piti myyjille tuotantokoulutuksen. Olimme paikalla toimistoilla aina kello kahdeksan riippumatta siitä, millä paikkakunnalla olimme.”

    Asennustyöt olivat fyysisiä ja sitä sorttia, joka ei aina etene suunnitelmien mukaan. Hanna istui välillä palvelinhuoneen lattialla johdot käsissään ja mietti, että mitähän seuraavaksi. Kerran laitteet oli erityisen vaikea saada yhdistettyä verkkoon ja Annukin jo tuli kyselemään, missä vaiheessa pääsisi pitämään koulutusta. Työ oli tarkkaan ketjutettua.

    ”Yhden kerran olimme menossa Jyväskylään aikaisin aamulla asentamaan koneita. Ajoimme pilkkopimeässä ja hirveässä lumimyräkässä. Jossain Jämsän ja Tampereen välillä Annu kysyi, että näetkö sä tienreunoja. Vastasin, että en. Annu sanoi, että en mä kyllä oikeastaan näe edes noita edellä ajavan auton takavalojakaan.”

    Nyt muisto naurattaa, vaikka Hanna myöntää hetken olleen karmiva.

    ”Se kuvastaa sitä, että me oltiin ihan tosissaan, ja ne hommat piti tehdä. Ei me kyllä nykyään enää tehtäisi noin!” Hanna vannoo.

    Putkimonitoreja sylin täydeltä


    Fonectalla oli 2000-luvulla  paljon väkeä, Tampereellakin kymmenen eri myyntitiimiä. Jossain vaiheessa muutetiin Finlaysonin alueella isompiin tiloihin ja kaikkien työasemat toimistolla vaihdettiin. Kymmenet ja taas kymmenet tietokoneet ja monitorit tulivat toimistolle laatikoissa ja kuljetuslavoilla.

    ”Niitä sitten purettiin ja kiikutettiin myyjille ja asiakaspalveluun sitä mukaa, kun asennuksia saatiin tehtyä. Siihen aikaa monitorit olivat niitä isoja putkijuttuja. Kannoin niitä sylissä pitkin käytäviä, kunnes jossain vaiheessa sain apteekkikärryt. Ne kärryt ovat muuten vieläkin Tampereen toimistolla ahkerassa käytössä.”

    Tarjolla oli myös ylemmän tason tehtäviä eli piuhojen vetämistä toimiston katosta.

    ”Kerran neuvotteluhuoneessa seisoin pöydällä ja tein jotain datatykille. Astuin pöydällä niin, että se keikkasi ja lensin lattialle. En satuttanut pahasti, mutta huomasin, että puhelimeni oli ihan vieressäni. Soitin sitten assarille toiseen kerrokseen ja hän piipahti tarkistamaan, että olin kunnossa”, Hanna muistelee.

    Haasteita oikeaan aikaan


    Fonectan ensimmäiset parikymmentä vuotta ovat sisältäneet paljon muutoksia. Hannan työhön on vaikuttanut konkreettisesti esimerkiksi se, että lankapuhelimet ovat vaihtuneet kännyköihin ja ne kookkaat pöytämonitorit ja tietokoneet läppäreihin.

    Myös työnimikkeet ovat vaihtuneet – hän on ollut it-asiantuntija, kehitysasiantuntija, tuotantoasiantuntija, Salesforce-järjestelmäpäällikkö ja nyt kolmisen vuotta ICT Service Manager. Asemapaikkana Hannalla on edelleen rakas Tampere.

    ”Nyt vastaan Fonectan it-infrasta, tietoliikenneyhteyksistä, laitteista ja niiden elinkaaresta sekä lisensseistä ja it-palveluista. Kumppanille on osin ulkoistettu sellaista työtä, mitä tehtiin ennen itse, ja kehitän palveluita yhteistyössä heidän kanssaan.”

    Jokaisella on omat syynsä, miksi viihtyy työpaikassa. Hannalla osa motivaatiosta tulee itse työn sisällöstä, mutta tärkeää on ollut erityisesti mahdollisuus kehittyä.

    ”Yksi tosi iso asia mun kohdalla ovat olleet uudet haasteet. Niitä on aina ilmaantunut, kun olen niitä kaivannut. Ja luotto! Se, että muut ajattelevat, että kyllä toi osaa ja selvittää ja hoitaa. Fonectalla ollaan kannustavia ja annetaan vastuuta. Eikä ketään jätetä yksin. Jos liputat, että tarvitset jeesiä, sitä jeesiä löytyy.”

    Ja muutos – se on pysyvää!


    Hannan työura on tuttu monelle suomalaiselle viime vuosilta – ensin alanvaihto parempien työmahdollisuuksien takia ja sitten aktiivista oman osaamisen kehittämistä.

    ”It-tekeminen missä tahansa yrityksessä vaatii koko ajan oppimista. Pitää olla halua oppia. Teknologia kehittyy niin nopeasti, ettei voi jäädä sen osaamisen varaan, mikä itsellä joskus on ollut.”

    Viimeksi Hanna opiskeli kaksi vuotta töiden ohella Haaga-Heliassa ja valmistui ICT-tietojenkäsittelyn tradenomiksi 2020.

    ”Se opintokokonaisuus kasvatti teknologian osaamistani ja ymmärrystäni monessa kohdassa. Koulun penkiltä saat perustiedon, mutta itse työ on se, joka oikeasti opettaa. Se antaa valmiuden siihen, että kun haasteita ilmenee, niihin pystyy tarttumaan.”

    Hanna puhuu kiihkeästi opiskelun puolesta. Kun muita fonectalaisia aloitti samoja opintoja Haaga-Heliassa, joku kysyi varovasti, miten opiskelusta selviää.

    ”Sanoin, että jos mä olen selvinnyt siitä, niin säkin selviät! Kouluun pääseminen ja aloittaminen on vaikein vaihe. Jos sinne pääsee, kyllä sieltä valmistuu.”

    Aateekoota ja leipomishommia


    Hannan nykyiseen ”ICT-poppooseen” kuuluu kolme tiimiä: data- ja AI-tiimi, Salesforce-tiimi ja pilvitiimi, johon hän itse kuuluu.

    ”Vaikka me teemme vähän kuivaa it-työtä, oman porukan kesken meillä on mustaakin huumoria. Moni halusi aikanaan eroon atk- ja mikrotukihenkilötitteleistä, mutta meistä on kauhean hauskaa, kun me sanotaan, että tehdään tätä aateekoota.”

    Viime aikoina ICT-porukka on siirtänyt sormet näppikseltä taikinakulhoon.

    ”Jo toisen kerran meillä oli yhteinen Fonectan atk leipoo -tapahtuma. Avaamme keittiömme muille pitämällä videoyhteyttä päällä ja leivomme kaikki samaa tai omia reseptejämme. Itse leivoin viimeksi sitruunamutakakun. Ainoa harmittava juttu on, ettemme pääse maistelemaan muiden leivonnaisia, mutta lähetämme niistä kyllä toisillemme valokuvat!”

    Lue myös jutussa mainitun Annun Kairtamon urasta Fonectalla!

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle?

    Lue lisää
  • Annu Kairtamo
    21.03.2022
    Puoli metriä töitä ja oikolukua Århusissa

    Annu Kairtamo on 23 vuoden aikana nähnyt yrityshakemistojen siirtyvän paperilta näytöille ja mikä parasta – uusien fonectalaisten saavan rohkeutta.

    Annu Kairtamo aloitti työt ”viime vuosituhannella”, kun Telefakta palkkasi Tampereella uuden myyjän syyskuussa 1999. ”Olin silloin yo-merkonomi ja tehnyt erilaisia kaupan alan töitä. Halusin jatkaa vielä opiskelua, ja haaveeni oli opiskella iltaisin ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Tarvitsin siis päivätyön, joka loppuu neljään mennessä”, Annu Kairtamo kertoo.

    Se päivätyö osoittautuikin toimivaksi ratkaisuksi, sillä vieläkään hän ei ole hakenut toiseen työpaikkaan. Yrityksen nimi ja omistajat ovat kyllä vaihtuneet ympäriltä. Fonectalainen hänestä tuli virallisesti 2005, kun yritys osti Annun työpaikan – silloin nimeltään Inoa Suomi.

    Ahkeraa mapitusta Finlaysonin alueella


    ”Ensimmäiset vuodet olivat levottomia, kun vähintään kerran vuoteen vaihtui työnantajan nimi paperissa yhteistyö- ja omistajakuvioiden takia. Ensimmäisessä työpaikassani Telefaktalla oli muuten toimitusjohtajana ja yhden myyntitiimin vetäjänä Timo Hiltunen, josta tuli myöhemmin myös Fonectan toimitusjohtaja.”

    Aivan uransa alussa Annu myi yrityksille näkyvyyttä painetuissa hakemistoissa. Parin vuoden jälkeen hän siirtyi tuotantosihteeriksi eli asiakaspalveluun ja tilaustenkäsittelyyn.

    Silloin digitaalisuutta oli vasta pieninä läikkinä suomalaisilla työpaikoilla. Annu kirjoitti järjestelmään tuotekoodeja, jotta paperiluetteloihin päätyi halutun näköistä tekstiä: toivottua fonttia, lihavointia tai tekstiväriä.

    ”Myyjä täytti yritysten tekemät tilaukset paperille ja paperit tuotiin, postitettiin tai faksattiin myyntitiimeistä meille. Paperit ilmestyivät meidän tuotantosihteerien pöydälle aamuisin.”

    Tilauksia piti säilyttää tietty aika, ja siksi työhön kuului myös melkoisesti mapittamista. Kun Fonectan toimisto Tampereella muutti viime syyskuussa Finlaysonin alueelta rautatieaseman lähelle Technopolikseen, hävitettiin vielä viimeisiä paperitilauksia.

    ”Nykyäänkin sanotaan, miten joku keissi on jäänyt järjestelmässä patterin väliin. Aikanaan niitä saattoi siivotessa löytyä sieltä ihan oikeasti!”

    Opelilla Turkuun kouluttamaan


    Annun tulevien työvuosien suunta alkoi hahmottua, kun hänen vastuulleen tuli myyjien kouluttamista. 2020-luvun Teams-vuosina tuntuu eksoottiselta ja ehkä vähän haikealtakin, että myös kouluttamisesta puuttui vielä silloin digiulottuvuus.

    ”Kiersimme kouluttamassa paikan päällä eli ihan ajoin Opel Kadetillani esimerkiksi Turkuun tai Jyväskylään. Näytimme materiaaleja piirtoheitinkalvoilta, ja muistan vieläkin, kun kirjoitin käsin niitä kalvoja koulutusta varten”, Annu sanoo ja nauraa.

    Syksyllä 2004 hän siirtyi esihenkilötehtäviin. Tiimipäällikön tehtäviin kuului alusta asti myös johdolle raportoimista. Ihan heti Annu ei tarvinnut excel-taulukoita tai visuaalisia raportteja.

    ”Johtajat saattoivat kysyä, kuinka iso viive meillä on töissä. Pystyin vastaamaan, että ehkä noin 50 senttiä korkea pino. Kun tilausjono oli vähentynyt puolella, se siis tarkoitti oikeasti ihan fyysisesti matalampaa pinoa.”

    Silmä tarkkana Tanskassa


    Ennen digiaikaa kaikki yrityshakemistoihin liittyvä työ oli suunnitelmallisempaa ja aikataulut tarkempia, sillä painokoneet oli varattu vuosiksi eteenpäin.

    ”Painoaineiston oli oltava juuri sinä päivänä kuin oli sovittu painotalossa. Ja kun numero oli luetteloon painettu, se oli se mikä oli. Jos puhelinluettelon yrityssivuilla oli mennyt jotain pahasti väärin, silloin saatettiin painaa vielä lisäosa ja jakaa se alueellisesti uudelleen.”

    Koska se ei kuitenkaan ollut halpaa lystiä ja painomateriaalin oli oltava tiptop, Annukin pääsi reissaamaan esimerkiksi Århusiin Tanskaan.

    ”Päästiin ulkomaille työmatkalle – oikolukemaan! Ei me kyllä paljon muuta nähty kuin hotellihuone ja painotalo”, Annu nauraa.

    Yhdessä luettelossa saattoi olla jopa yli tuhat sivua ja lukuaikaa oli kymmenisen päivää. Annu ja viitisen kollegaa tekivät urakalla painotalossa 12–14-tuntista työpäivää. Suomessa oli samaan aikaan varattuna päivystäjät myös illoiksi ja viikonlopuiksi.

    ”Kävimme tietoja läpi rivi riviltä. Jos löysin epäloogisuutta tai jotain virheeltä vaikuttavaa, soitin Suomeen konttorin päivystäjälle. Hän etsi mapeista juuri sen tilauksen, jota virhe-epäily koski.”

    Siinä sitten yhdessä – luuri korvalla Suomessa ja Tanskassa – huolehdittiin siitä, että yritysten yhteystiedot näkyivät seuraavan vuoden ajan oikein asiakkaille.

    Rohkeasti eteenpäin!


    Fonecta osti aikanaan muidenkin suomalaisten toimijoiden painettuja hakemistopalveluja, kuten puhelinluettelon Keltaiset sivut ja suurimman osan Eniron luettelobisneksestä.

    ”Kun kaikki merkittävät painetut luettelot oli haalittu, tuli suuri digitalisaatio ja paperiluetteloja alettiin vetämään alas.”

    Ajantasaisia yritystietoja tarvitaan edelleen – nyt niitä etsitään digitaalisista palveluista.

    Annukin työskentelee nykyään verkkolöydettävyyden parissa ja on neljäntoista fonectalaisen tiimipäällikkö – virallisesti Manager, Digital Presence. Annun tiimiläiset Tampereella ja Turussa huolehtivat Kontakti-palvelun avulla siitä, että yritysasiakkaiden tiedot ovat kunnossa.

    Annu on edelleen todella innostunut ihmisten johtamisesta. Se on selvästi ollut hänen juttunsa.

    ”Hienointa Fonectalla ovat olleet aina ihmiset. Meillä on töissä mukavia ihmisiä, joiden kanssa on kiva tehdä, jutella ja ratkaista asioita.”

    Moni aloittaa Fonecta-uransa juuri Annun tiimissä. Joillekin hän voi olla jopa työelämän ensimmäinen lähijohtaja.

    ”Kun työntekijä aloittaa meillä, hän voi olla vielä aika hiljainen ja ehkä epävarma, eikä saa suutaan auki tiimipalaverissa. Kun sellaisen ihmisen saa kasvamaan, ottamaan vastuuta ja puolustamaan mielipidettään – ne ovat sellaisia hetkiä, jolloin musta tuntuu, että kyllä musta jotain hyötyä on.”

    Fonecta perustettiin 20 vuotta sitten 27.3.2002, kun Sonera Info Communications siirtyi yrityskaupassa pääomasijoittaja 3i:lle ja sai henkilöstön nimikilpailussa nimekseen Fonecta. Nimi Fonecta syntyi sanojen Phone ja Connect yhdistelmästä, olihan Fonectan päätoimialana numeropalvelut ja puhelinluettelot. 20-vuotisen uransa aikana Fonecta on muuttunut täysin digitaaliseksi markkinointitaloksi, joka tarjoaa yli 30 000 yritysasiakkaalle tuloksellisia digimarkkinoinnin palveluja. Artikkeli on osa Fonectan 20-vuotisjuhlavuoden juttusarjaa.

    Yksi talo, monta mahdollisuutta! Haluatko töihin Fonectalle? 

    Lue lisää
  • 18.03.2022
    Taina on luonut yhteyksiä jo 49 vuotta – samassa työpaikassa

    Taina Tuomi aloitti Fonectalla jo ennen kuin yritystä oikeastaan edes oli olemassa. Nyt hän on IT Service Manager ICT-tiimissä ja sanoo lepäilevänsä laakereillaan – käynnissä on tehtäviensiirto ennen eläkepäiviä.

    Lue lisää
  • Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla
    18.03.2022 - Minna Tuum
    Tiesin heti, että Tintin kanssa haluan tehdä töitä!

    Näin Jaana ja Tintti ystävystyivät Fonectalla

    Lue lisää
  • Markus Vuorinen
    11.03.2022
    Evoluutio tuo digimarkkinoinnin keinot kaikkien yritysten saataville

    Teknologinen kehitys kulkee kohti digimarkkinoinnin demokratisoitumista. Olemme huomanneet, että pk-yritykset pysyvät parhaiten kehityksessä mukana keskittämällä digitaalisen asiakashankintansa, kirjoittaa Fonectan tuotejohtaja Markus Vuorinen.

    Lue lisää
  • 11.03.2022
    Fonectan historiaa: Puhelinluetteloista digitaalisuuden edelläkävijäksi

    Kun Fonecta vuonna 2002 perustettiin, elettiin Suomessa vielä digitaalisuudessa eräänlaisessa alkuhämärässä. Internet oli toki keksitty ja käytössä, mutta nokialaisten puhelimien kultamaassa ei vielä etsitty tietoa mobiilisti tai jaettu kissavideoita Facebookissa. Bussipysäkillä ihmiset joutuivat kysymään toisiltaan reittiohjeita, ja aukioloaikoja sekä yhteystietoja etsittiin, mistäpä muualta, kuin puhelinluetteloista.

    Lue lisää
  • 07.03.2022
    Yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena

    Fonecta muutti vuosi sitten johtamistapaansa merkittävästi. Ajattelemme, että yrityksen menestys syntyy työntekijöiden hyvinvoinnin sivutuotteena, kirjoittaa henkilöstöjohtaja Hanna Korhonen.

    Lue lisää
  • 28.02.2022
    Hybriditiimi auttaa monella murteella

    Fonectan asiakaspäälliköiden hybriditiimi on tehnyt etätyötä jo kolme vuotta. Eri puolella Suomea asuvat ammattilaiset tietävät, mitkä palveluista parhaiten kasvattavat asiakkaan liiketoimintaa.

    Lue lisää
  • Myyntijohtaja Sauli Korpisaari tuntee suomalaiset yritykset
    08.02.2022
    Digitaalinen markkinointi ponnistaa läsnäolosta

    Jokainen yritys hyötyy liiketoiminnassaan digitaalisesta läsnäolosta. Kun yrityksen kotisivut ovat ajan tasalla, askel digitaalisen markkinoinnin laajempaankin hyödyntämiseen on helpompi, kuin moni kuvittelee, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Sauli Korpisaari.

    Lue lisää
  • 18.01.2022
    Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

    Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

    Lue lisää
  • 19.11.2021
    Asiakaspalvelutiimi puhaltaa yhteen hiileen

    Tiivis yhteistyö toimii Fonectan asiakaspalvelutiimin peruskivenä. Tiimi myös kehittää tietotaitoon jatkuvasti pysyäkseen ajan tasalla yrityksen monipuolisista digipalveluista ja verkkomaailman muutoksista.

    Fonectan asiakaspalvelun 13 hengen tiimi hoitaa käytännössä kaikki yrityspalveluihin liittyvät moninaiset kysymykset. Ainoastaan Kotisivukone-palvelulla on oma erikoistunut asiakaspalvelu.

    ”Osaamisemme on todella laajaa ja kattaa kaikki Fonectan eri digipalvelut. Näin on oltava, koska me olemme käytännössä ensimmäinen piste, johon asiakas on yhteydessä”, asiakaspalvelutiimin valmentajana ja kouluttajana toimiva Taneli Repo kertoo.

    Tiimiläiset preppaavat taitojaan sisäisillä koulutuksilla, itseopiskelulla, perehdyttämällä toinen toisiaan ja ylläpitämällä osaamistaan myös harvemmin kysyttyjen palveluiden suhteen. Keskinäinen tietotaidon jakaminen on tuiki tärkeää, koska joku voi tietää jostain palvelusta enemmän kuin toinen.

    Kaikki kerralla kuntoon

    ”Pyrimme aina saamaan asiakkaan asian tai ongelman ratkaistua yhdellä kontaktikerralla, nopeasti ja mahdollisimman kokonaisvaltaisesti”, Repo kiteyttää.

    Tavoitteeseen pääsemiseksi ensisijaisen tärkeää on toimiva yhteistyö. Vaikka yksi vuorollaan vastaanottaa asiakkaan puhelun tai viestin, tarvittaessa kaikki puhaltavat yhteen hiileen, jotta kysymykseen saadaan oikea vastaus. Keskimääräinen jonotusaika on noin 15 sekuntia ja tiimi on saanut paljon positiivista palautetta nopeudesta. Ilta-aikoina chatissa apua antaa AiNA-botti.

    Positiivinen ja sisukas tiimi jakaantuu neljälle eri Fonectan konttorille, Tampereelle, Turkuun, Poriin ja Helsinkiin, mutta töitä tehdään sujuvasti etänä. Monella on pitkä työura Fonectalla takanaan, mikä tuo osaamista etenkin asiakaspalvelutyöhön.

    ”Pisin ura on meidän porilaisella Tintillä, joka on ollut talossa jopa 33 vuotta. Jaanalle on kertynyt jo parikymmentä vuotta samoin Elinalle ja Tarulle”, kertoo Repo, joka tuli itse Fonectalle vuonna 2016.

    Työn suolana on se, että käytännössä kukaan ei tee samoja työtehtäviä päivästä toiseen. Näin mikään asia ei henkilöidy yhteen ihmiseen vaan kaikki tekevät kaikkea.

    Konkreettinen vinkki: yritystiedot ajan tasalle

    Jokaisen yritysomistajan kannattaa tarkistaa, että yritystiedot ovat oikein YTJ-yrityshaussa, koska sitä kautta ne päivittyvät automaattisesti lukuisiin yritystietopalveluihin. Lisäksi asiakkaan kannattaa päivittää tietoja helppokäyttöisen Oma Fonecta -palvelun kautta, jonka kautta asiakas pystyy seuraamaan myös raportointia halutessaan.

    ”Erityisesti aukiolotiedot kannattaa muistaa pitää ajan tasalla. Jos ne vaihtelevat esimerkiksi arkipyhän vuoksi ja ovat vaikka kerran väärin, se voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, että potentiaalinen asiakas valitsee kilpailijan.”

    Lue lisää
  • Petro Pyykkö
    09.11.2021
    Turun myyntitiimi auttaa asiakkaita kasvamaan

    Myyntiä pidetään usein yksilölajina, mutta Fonectan Turun myyntitiimi vastaa asiakkaista yhdessä. Tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisut räätälöidään asiakkaalle juuri sopiviksi.

    Fonectan yli kymmenestä myyntitiimistä kolme toimii Turussa. Myyntipäällikkö Petro Pyykön vetämä tiimi keskittyy auttamaan erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Tiimin asiantuntijuus pohjautuu laajaan kokemukseen digimarkkinoinnista: yhdeksän hengen tiimistä noin puolet on ollut talossa jo noin 10 vuotta.
     
    ”Meillä on käytännössä koko digimarkkinointipaletti hallussa. Palveluvalikoimaamme lukeutuvat kotisivut, omat kanavamme Fonecta Kontakti ja Kontakti Pro, Google-optimointi- ja Display-mainonta, Facebook-mainonta ja verkkokaupan tekeminen”, Petro kertoo.
     
    Avoimuus on vahvasti läsnä, kun myyntitiimiläiset kohtaavat asiakkaan. Liikkeelle lähdetään askel kerrallaan varmistamalla ensin, että asiakkaan nettinäkyvyys on hyvällä mallilla. Vasta sitten ehdotetaan sopivia mainonnan työkaluja. Tiimi raportoi mainonnan kustannukset ja hyödyt asiakkaalle selkeästi ja tuo aktiivisesti esille parannusehdotuksia.

    Ongelmanratkaisukyky ja tiivis yhteistyö valtteina

    ”Yksi vahvuutemme on, että tiimissämme on erilaisia ja eri-ikäisiä persoonia, joilla kullakin on oma vankka kokemustaustansa. Täydennämme toisiamme ja olemme hitsautuneet hienosti yhteen. Usein myyntiä pidetään enemmänkin yksilölajina, mutta meille on tärkeää tehdä tiiminä töitä”, Petro kuvailee.

    Tarkan raportoinnin ja tiiviin yhteistyön ansiosta tiimin jäsenet pystyvät ottamaan koppia myös toistensa asiakkaista. Yhteensä tuhansista kampanjoista kertynyt kokemus takaa, että ratkaisuja osataan räätälöidä kullekin asiakkaalle juuri sopiviksi.
     
    Vaikka töitä tehdään tosissaan, tiimi osaa välillä höllätä pitämällä esimerkiksi musiikki- ja tietovisoja aamupalavereiden yhteydessä. Hyvän yhteishengen ylläpitäminen on tärkeää, samoin se, että töitä on hauskaa tehdä kimpassa.

    Konkreettinen vinkki: kotisivut kuntoon

    Petro suosittelee kaikkia digimarkkinointia tai mainontaa ylipäätään harkitsevia ensisijaisesti huolehtimaan siitä, että kotisivut ovat hyvät ja yhteystiedot ajantasaiset.

    ”Tätä voi verrata kivijalkakauppaan: tilan pitää olla houkutteleva ja kaiken tarvittavan helposti potentiaalisen asiakkaan saatavilla. Kun pohja on kunnossa, voi sinne alkaa viemään porukkaa. Kotisivut ovat kuitenkin lopulta se, minne kaikki mainonta ohjautuu.”

    Lue lisää