Tule löydetyksi

Jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Avullamme varmistat, että löydyt sieltä, mistä asiakkaasi sinua etsii. 

  • Päivitä tiedot helposti yli 30 palveluun
  • Vastaa verkkoarvosteluihin yhdestä paikasta
  • Varmista yrityksen tietojen parempi löydettävyys
Testaa löydettävyys
  • Kontakti pro

Maineenhallinta ja paikallinen hakukonenäkyvyys

Löydy kaikkialta, koska sieltä sinua etsitään

Tiedätkö, mistä asiakkaasi sinua etsivät? Kaikkialta. Asiakas valitsee itselleen mieluisen, kulloiseenkin hetkeen sopivan kanavan tiedonhakuun - onkin lähes mahdoton ennustaa, missä kaikissa kanavissa yrityksen tulisi olla läsnä.

Miten siis tiedät ja varmistat, että olet läsnä kaikissa niissä kanavissa, joista tietoja haetaan?

Kontakti pro:n eri palvelut

Tämän päivän kuluttajan käytössä on ns. tavallisten internetin hakukanavien lisäksi myös paljon uutta, arkea helpottavaa teknologiaa, kuten esimerkiksi äänihaku. Hakuja tapahtuu monessa tilanteessa, niitä tapahtuu jopa puolestamme.

Mahdollisuutemme vaikuttaa asiakkaiden käyttämiin tietolähteisiin ovat olemattomat, ja on entistä haastavampaa hahmottaa, missä kanavissa tulisi olla läsnä asiakkaita varten. On kuitenkin oltava kattavasti läsnä kaikkialla. Siinä on kieltämättä työnsarkaa, etenkin jos yrityksellä on monia toimipaikkoja

Siksi on Kontakti Pro.

  • Yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot kaikkialle yhdellä työkalulla
  • Yrityksen tiedot yhteneväiset ja oikein kaikissa verkon kanavissa
  • Maineenhallinta verkossa omissa käsissäsi

 

Asiakaskokemus vaatii oikeita tietoja ja vastauksia - kaikkialla.

Täydellisiä vastauksia joka paikassa, sinun hallinnassasi.

Hakukäyttäytyminen on muuttunut. Googlelta kysellään yksityiskohtaisia kysymyksiä, ja haut alkavat yhä useammin kysymyksellä, joihin yrityksen tietojen tulisi pystyä vastaamaan suoraan, ja mahdollisimman kattavasti. Kotisivuilla tämä vielä onnistuu, mutta entäs niissä kaikissa muissa kanavissa?

Me Fonectalla autamme yrityksen dataa vastaamaan monimutkaisiin kysymyksiin, joita asiakkaat esittävät muualla kuin yrityksen kotisivuilla. Eri datoja kerrostamalla kyetään vastaamaan kuluttajien monimutkaisiin kysymyksin hakukoneissa. 

hakulauseke

Oletko joskus käynyt jonkin yrityksen ovella, vain todetaksesi liikkeen olevan juuri tänään suljettu?

Ajantasaiset ja täsmälliset tiedot verkossa ovat suuressa osassa tämän päivän asiakaskokemusta. Asiakkaat luottavat verkosta löytyviin tietoihin. Päivitetyt yhteystiedot ja aukioloajat voivat olla ratkaiseva tekijä hyvän asiakaskokemuksen luomisessa. Kun kanavia ja yrityksen toimipisteitä on paljon, voi olla haastavaa hallinnoida kaikkien tietojen oikeellisuutta.

Onneksi on Kontakti Pro. Sen avulla pidät yhtä lailla huolen siitä, että yhteystiedot ovat oikein kaikkialla, eivätkä johda asiakasta harhaan.

Ota yrityksen imago ja maine verkossa omiin käsiisi

Tiesitkö, että 76 prosenttia muiden käyttäjien arvosteluja lukevista ihmisistä hankkii tuotteen tai palvelun seuraavan businesspäivän kuluessa?

 

Yrityksen maineenhallinta liittyy vahvasti yrityksen tarjoamaan asiakaskokemukseen, mielikuvaan ja myös verkkolöydettävyyteen. Yksi olennainen osa maineenhallintaa verkossa on arvosteluihin vastaaminen. Arvosteluihin vastaamalla yritys viestii kaikille asiakkailleen siitä, että kyseessä on luotettava toimija, jota kiinnostaa asiakkaiden kokemukset ja mielipide. Tämä on olennainen osa maineenhallintaa.

 

Vastaamattomat negatiiviset arvostelut voivat nopeasti heikentää mielikuvaa yrityksestä. Mikäli yritys ei itse vastaa arvosteluihin ja kysymyksiin, joku muu saattaa vastata yrityksen puolesta. Ota yrityksen brändinhallinta omiin käsiisi - Kontakti Pro:n avulla se on helppoa. 

Miksi Kontakti Pro?

Fonecta Kontakti Pro -työkalu kerää ja hallinnoi useita tietovirtoja, mitä yrityksestä on verkossa löydettävissä.

 

Läsnä siellä missä asiakkaatkin ovat

Paranna asiakaskokemusta viestimällä asiakkaiden kanssa, asiakkaan itse valitsemassa kanavassa. Kontakti Pro -palvelusta näet kootusti asiakkaiden antamat arvostelut ja esittämät kysymykset.

 

Vähemmän manuaalista työtä

Hallinnoi ja päivitä yhden työkalun kautta yhdellä klikkauksella yrityksen toimipaikkojen tietoja ja palvelutarjoomaa yli 30 palveluun. Lisäksi saat tiedon, mitä yrityksestä puhutaan näissä kanavissa. 

 

Tarkat ja ajantasaiset tiedot yrityksestä

Varmistat ehjän brändikuvan kaikkialla verkossa tarjoamalla digitaalista faktaa ja estät virheellisen tiedon leviämisen. Hakukoneet ja asiakkaat luottavat enemmän yrityksiin, joilla on yhteneväiset tiedot eri kanavissa. Yritys löytyy verkosta ja tulee asiakkaan valitsemaksi todennäköisemmin.

 

Virtaviivaisempaa viestintää

Reagoi ja vastaa yritystä koskeviin arvosteluihin ja kysymyksiin. Vastaat muuttuvaan hakukäyttäytymiseen tarjoamalla oikeita vastauksia asiakkaiden kysymyksiin.

Kuinka palvelu toimii?

Parempi asiakaskokemus

Kontakti Pro keskittää kaikki yrityksestä löytyvät tiedot netissä. Ennakoit asiakkaiden monimutkaisia hakuja ja annat selkeitä vastauksia. Voit myös vastata palautteisiin keskitetysti Kontakti Pron kautta.

 

Tee ostaminen asiakkaalle helpoksi

Kun asiakas on harkintavaiheessa ja etsii lisätietoa ennen ostoa, yrityksesi on läsnä tarjoten vastauksia ennalta mietittyihin kysymyksiin. Näin kaupat kotiutetaan mahdollisimman nopeasti ja helposti yritykselle.

 

Entistä helpompaa hakukoneen käyttöä

Asiakkaan ei enää tarvitse miettiä “miten hakea” hakukoneista haluamaansa asiaa. Kontakti Pron avulla yrityksesi pystyy valmistelemaan vastaukset jo valmiiksi monimutkaisiinkin hakuihin.

 

Toimivat äänihaut

Äänihakujen yleistyessä yritys pystyy vastaamaan myös monimutkaisiin Siri- ja Alexa-äänihakuihin esimerkiksi silloin, kun asiakas hakee tiettyä toimipistettä tai kyseessä on auton karttasovellus.

 

Helpompaa yhteydenpitoa yrityksesi kanssa

Asiakas pystyy olemaan helposti yhteydessä yrityksen kanssa kanavasta riippumatta. Asiakas kokee olevansa tärkeä ja tulleensa palvelluksi, kun yritys vastaa julkisiin arvioihin tai palautteisiin.

Pyydä tarjous

Mukana kaikki tärkeät kanavat

Fonecta Kontakti Pron avulla tietosi ovat oikein yli 30 digitaalisessa kanavassa. Verkostoomme kuuluvat mm. Facebook, Google My Business, Here-kartat, TomTom ja Fonectan kanavat.

Fonecta Kontakti Pro 

Tiesitkö, että hakukäyttäymisemme on muuttunut lyhyessä ajassa merkittävästi. Teemme hakuja lähes tietämättämme – kun etsimme auton navigaattorilla lähintä huoltoasemaa tai kysyessämme puhelimelta missä on lähin lounasravintola. Teemme hakuja eri laitteilla, emmekä välttämättä voi valita tietolähdettä.

Kuinka yritykset sitten voivat varmistua, että tiedot ovat oikeissa paikoissa? Kontakti Pro on palvelu, jolla voit huoletta varmistua siitä, että yrityksen tiedot löytyvät oikeista kanavista. Palvelun avulla voit myös helposti ja nopeasti päivittää usean toimipisteen tiedot yhdellä kertaa.

Kontakti Pro on helppokäyttöinen työkalu, jonka avulla voit hallita kootusti yrityksen brändimielikuvaa ja asiakaskokemusta. Kontakti Pron avulla yritys löytyy kaikkialta – eli juuri sieltä mistä asiakkaat sitä etsivät!

"Fonecta Kontakti Pro on ollut helppokäyttöinen ja toiminut ongelmitta! Perehdytys palvelun käyttöön oli hyvä. Olemme Stemmalla käyttäneet palvelua pääasiassa toimipisteiden aukioloaikojen muuttamiseen ja arvosteluihin vastaamiseen. Juuri eilen teimme ensimmäisen postauksen!"

Laura, markkinointikoordinaattori / Stemma Oy

Testaa yrityksen näkyvyys

Jopa 40 % yritysten tiedoista verkossa virheellisiä tai puutteellisia. Miten sinun yrityksesi tiedot löytyvät verkon eri kanavista, kuten hakukoneista, sosiaalisesta mediasta, navigaattoreista ja kartoista?

Testaa maksutta yrityksesi näkyvyys

"Tämä olisi helpottanut työtäni mielettömästi."

Outi, Digital Marketing Specialist

Epäröitkö vielä? Tutustu löydettävyyteen ja maineenhallintaan liittyviin artikkeleihimme

Ihmisten ostokäyttäytyminen on lyhyessä ajassa muuttunut. Tietoa etsitään yhä useammasta paikasta, eikä enää riitä että tiedot ovat oikein pelkästään kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Yrityksen maineenhallinta verkossa ja yhtenevät tiedot kaikissa kanavissa nousevat siis tärkeään rooliin.

 

Etsimme palveluja liikkuessamme kaupungilla, ajaessamme autoa, kotona tietokoneen ääressä, äänihakuina puhelimessa. Kanavia, joissa hakuja tehdään on lukemattomia, ja yritysten pitäisi näky näissä kaikissa kanavissa yhteneväisillä tiedoilla.

 

Lue lisää aiheista kattavasta tietopankistamme:

  • 02.09.2021
    Äänihaku tulee – oletko valmis?

    Yhä useampi käyttää äänihakua. Tämä on yksi merkittävimmistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista lähitulevaisuuden tekijöistä, johon yritysten kannattaa varautua.

    Autoa ajaessa on helppo kysyä kännykän äänihakurobotilta missä sijaitsee lähin bensa-asema, kun huomaa mittarin vilkuttavan punaista. Jos katsoo saatuja äänihakutuloksia tarkemmin, käy mielenkiintoiseksi tutkia haun tietolähteitä. Lähde lukee hyvin pienellä ja saattaa olla peräisin käytännössä lähes mistä tahansa päin nettiä.

    Äänihakujen ja äänellä ohjattavien laitteiden digimaailman valloitus on ollut käynnissä jo muutaman vuoden. Yhdysvaltalaisista kuluttajista 72 prosenttia tekee äänihakuja digitaalisten avustajien, kuten Sirin, Alexan, Google Assistantin ja Cortanan kautta, eivätkä siis etsi tietoa esimerkiksi yrityksen kotisivujen kautta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita tietoja eri kanavissa.

    Digiavustaja ohjaa arkea

    Yhdysvalloissa äänihaun käyttöaste on korkea etenkin mobiilissa. Kännyköiden lisäksi myös muun muassa tietokoneet ja televisioiden tekoälyohjelmat hoitavat äänihakuja. Suuri osa äänihauista on paikalliseen asiaan liittyvää kuten jonkin palvelun sijainti tai senhetkinen sää. Valtaosa hauista tehdään kotona tai autossa. Esimerkiksi Applen karttapalvelua käytetään äänihakumenetelmällä jo paljon.

    Hiljattain tehty Googlen Algoritmipäivitys on osaltaan nostanut äänihaun suosiota. Algoritmisen kehityksen avulla Googlen on helpompi tulkita kokonaisia lauseita. Puheentunnistustekniikan suosion kasvulle on useita syitä, joista ensisijainen on sen käytön helppous kirjoittamiseen verrattuna.

    Käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia myös muualla maailmassa. Etenkin lapset ja nuoret ohjaavat arkeaan puhelimeensa puhumalla. Yhdysvalloissa moni aikuinenkin antaa kännykälleen käskyjä kadulla kävellessään.
     
    ”Lahden takana tekoäly ja ääniohjaustoiminnot on viety todella pitkälle. Siellä saatetaan lentokoneen laskeutuessa jo tilata pizza sopivasta paikasta valmiiksi hotelliin pääsyä odottamaan”, kertoo Fonectan asiakkuusjohtaja Tiina Takala.

    Alustataistelun aika

    Parhaillaan äänihakumaailmassa käydään alustataistelua, esimerkiksi Android suosii Googlea ja Amazon Bingiä. Tarkkailun alla on mikä alusta ruokkii äänihakutuloksia parhaiten. Kontakti Pron avulla yrityksen ei tarvitse miettiä mikä alusta olisi paras, koska palvelu hoitaa päivitykset kaikkiin tarvittaviin alustoihin ja kanaviin. Kun mukana yritystiedoissa on yhteystietojen lisäksi aukioloajat, yritys nousee hakutiedoissa heti kärkeen. 

    ”Jos henkilö kysyy Siriltä jotain, se etsii tietoa Applen omasta karttapalvelusta, joka puolestaan kerää tietoa eri lähteistä kuten vaikka yrityksen kotisivuilta, jotka voivat nojata Kontakti Prohon”, Takala havainnollistaa ja lisää: ”Kun dataa on lisäksi kerrostettu päällekkäin, uimahallin kahvion aukioloajat on esimerkiksi kerrottu eri kohdassa kuin itse uimahallin, tuo se lisäarvoa hakukoneen antamiin tuloksiin.”

    Vaikka äänihaku ei ole vyörynyt Suomeen vielä yhtä isossa skaalassa kuin Yhdysvaltoihin (osasyynä suomen kielen vaikeat sijamuodot), äänihaku tulee pian olemaan yksi keskeisistä huomioitavista asioista hakukoneoptimoinnissa. Jos yritys haluaa tulla löydetyksi, sen verkkosisällön tulee olla sellaisessa kunnossa, että se vastaa kirjallisesti naputeltujen hakujen lisäksi myös suullisesti tehtyihin hakuihin.

    Älä jää junan kyydistä, ota meihin yhteyttä ja laitetaan edustamasi yrityksen hakukoneasiat kuntoon!

    Lue lisää
  • 24.06.2021
    Brändin rakentaminen ja hallinta verkossa

    Brändi on yrityksen persoona, jolla se erottautuu muista ja jää mieleen. Tänä päivänä brändin strategisessa rakennustyössä ei voi ohittaa Googlen ja sosiaalisen median voimaa – muuten brändiä ei rakenna yritys itse vaan se elää omaa elämäänsä verkossa, ja voi saada hallitsemattomana kovia kolhuja. Artikkelimme perehdyttää sinut tärkeimpiin brändinrakennuksen ja -hallinnan keinoihin verkossa!

    OVATKO BRÄNDINNE RAKENNUSPALIKAT OMISSA KÄSISSÄNNE?

    Brändin rakentaminen on etenkin suurten yritysten markkinointiosastojen tekemisen ytimessä. Mutta oli yrityksen brändin rakennus aktiivista työtä tai ei, muodostuu yrityksen imago ja maine ihmisten silmissä joka tapauksessa. Imago ja maine ovat brändin kaikkein tärkeimmät rakennuspalikat, ja niihin vaikuttavat kaikki yrityksen viestit, teot ja tekemättä tai viestimättä jättämiset.

    Pidä palikat siis omissa käsissäsi, ja huolehdi, että yrityksen brändi on sellainen, kuin sen halutaan olevan – eikä ainakaan mitäänsanomaton tai negatiivinen.

    BRÄNDIN RAKENNUSTYÖ EI VALMISTU KOSKAAN

    Arvostetun brändin rakentaminen vaatii paljon työtä ja vahvaa brändistrategiaa, joka kumpuaa yrityksen visiosta, missiosta, arvoista ja kohderyhmistä. Tärkeä rooli on erityisesti yhtenäisellä, visuaalisella ilmeellä, tone of voicella sekä kaikilla asiakaskohtaamisilla ja vuorovaikutuksella kohderyhmien ja sidosryhmien kanssa. Parhaat brändit löytävät tiensä kohderyhmiensä arkeen ja erilaisiin tilanteisiin mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla – ja jäävät mieleen.

    Esimerkiksi Taloustutkimuksen Brändien Arvostus 2020 -tutkimuksen ensimmäisiä sijoja pitelevät suomalaiset brändit Fiskars ja Fazer ovat tehneet tarkoin suunniteltua brändityötä vuosikymmeniä saavuttaakseen nykyisen bränditunnettuuden ja luotettavuuden.

    Eikä työ tule koskaan valmiiksi, sillä tunnettua ja luotettavaa brändi-imagoa on aktiivisesti pidettävä yllä, etenkin verkossa, missä samaan aikaan asiat tapahtuvat vauhdilla, mutta vanhentuvat myös nopeasti.

    BRÄNDITYÖ VERKOSSA ON PIRSTALOITUNUT MONEEN KANAVAAN

    Millä tavoin yritys verkossa näkyy ja mistä sieltä se löytyy, ovat asioita jotka vaikuttavat sen maineen ja brändi-imagon rakentumiseen. Digitaalinen brändityö jakautuu moneen eri kanavaan, joista pääasialliset ovat:

    • Yrityksen brändin viestiä vahvistavat, omat verkkosisällöt
    • Aktiiviset, vuorovaikutteiset, sitouttavat ja asiakkaille lisäarvoa tuovat sosiaalisen median kanavat, myös keskustelujen seuraaminen ja moderointi
    • Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, joilla varmistetaan että yritys löytyy alansa tärkeimmillä hakusanoilla
    • Youtube- ja Display-mainonta, joilla jätät vahvoja, tunteisiin vetoavia muistijälkiä visuaalisin keinoin

    Verkkokäyttäytymisen muutoksen myötä mainetta voivat sen sijaan huonontaa kaksi varteenotettavaa asiaa:

    • Kun yritys ei löydy verkossa sieltä, mistä asiakas sitä etsii
    • Mitä käyttäjät tai asiakkaat yrityksestä verkossa sanovat, ja miten yritys siihen reagoi

    VERKON ARVOSTELUT ON OTETTAVA TOSISSAAN

    Verkossa kuka tahansa voi jättää arvostelun yrityksestä, ja näiden arvostelujen merkitystä yrityksen maineelle ja brändi-imagolle ei pidä väheksyä. Parhaassa tapauksessa verkon positiiviset arvostelut kasvattavat yrityksen hyvää imagoa, pahimmassa tapauksessa romuttavat huolella rakennetun brändin perustukset.

    Yhä useampi netinkäyttäjä luottaa Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviin tähtiin, eli muiden käyttäjien arvosteluihin. Yritysten tähtiluokitusten vertailussa jäävät huonompia arvioita saaneet helposti vaihtoehtojen häntäpäähän. Sen sijaan yritykset ilman arvostelun arvostelua muilta käyttäjiltä eivät vaikuta yhtä uskottavilta kuin yritykset, joilla on todistetusti ollut sen toimintaa arvioivia asiakkaita. Arvostelut siis ikään kuin tekevät yrityksestä enemmän elävän ja toden - ja toki hyvät arvostelut voittavat todennäköisemmin asiakkaan klikkaamaan teidän sivullenne.

    Huonojakin arvosteluja yleensä tulee väistämättä, ja se ei ole pelkästään huono asia – kunhan niihin vastataan rakentavasti, positiivisesti ja asiallisessa ajassa - ja niistä otetaan opiksi.

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa

    ARVOSTELUT KIINNOSTAVAT ASIAKKAAN LISÄKSI GOOGLEA

    Google tekee johtopäätöksiä verkkosivustojen luotettavuudesta monen eri lähteen perusteella, joihin kuuluvat niin yrityksen omat verkkosivut kuin sosiaalisen median kanavat ja muut kanavat verkossa, joissa yrityksen tiedot ovat esillä – tai tulisi olla. Google nostaa hakutuloksiin mieluiten yrityksiä, jotka ovat saaneet parhaimpia arvosteluja käyttäjiltä. Mutta Google voi myös katsoa yrityksen epäluotettavaksi ja laskea sen sijoituksia hakutuloksissa, mikäli signaalit ja tiedot sen skannaamista verkon eri kanavista eivät ole linjassa keskenään, tai ovat hyvin negatiivisia.

    Uutissivusto The Daily Mail on tästä oiva esimerkki. Se putosi yhtäkkiä Googlen hakutuloksissa hyvin kauas etusivulta, ja syypää pudotukseen olivat Googlenkin arvostamaan arvostelusivusto Trustpilotiin jätetyt, erittäin negatiiviset arvostelut sivuston käytettävyydestä.

    Google siis luotti tällaiseen sivuston ulkopuoliseen, vahvaan signaaliin, jonka seurauksena The Daily Mail menetti tuhansia lukijoita kilpaileville uutissivustoille, kun se ei löytynytkään hakutuloksista ihmisten hakiessa uutisia verkosta. Jos verkkolehti olisi huomannut ajoissa verkossa vaanivat, negatiiviset arvostelut, ja reagoinut niihin välittömästi, olisi pudotus voitu todennäköisesti välttää.

    Kontakti Pro -palvelulla hallinnoit verkkoon jätettyjä arvosteluja yhdestä paikasta

    TIEDÄ, MITEN NÄYTTE JA MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN

    Mitä hakutuloksia Googlesta löytyy, kun käyttäjä tekee haun yrityksenne nimellä? Ihanteellisesti brändihaun hakutulosten kärjestä löytyvät yrityksen omat verkkosivut, sosiaalisen median tilit ja esimerkiksi blogikirjoituksia vaikuttajayhteistöiden johdosta tai osumia verkkomedioissa PR-työn tuloksena.

    Se, mitä Google tarjoaa brändihaun vastaukseksi on yrityksen verkkomaineenhallintaa parhaimmillaan.

    Jos verkkosisällöt, joihin yritys itse voi vaikuttaa, eivät löydy hakutulosten kärjestä, pahimmillaan siellä seisovat tylysti negatiiviset käyttäjäarvostelut. Mahtavatko ne kannustaa yritystä nimellä hakenutta käyttäjää hakeutumaan asiakkaaksi? Niinpä. Samalla brändi-imago murenee hallitsemattomasti, epäilevä käyttäjä kerrallaan.

    Yrityksen markkinointitiimin on tehtävä töitä brändinrakennuksen eteen verkossa, jotta yritys varmasti löytyy hakutulosten kärjestä toivotulla tavalla sitä haettaessa.

    On myös tärkeää tietää, mitä ja miten yrityksestä puhutaan keskustelufoorumeilla, blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa. Negatiivinen ja tyytymätön mielipide saa netissä nopeasti siivet alleen ja jopa väärinkäsitykset muuttuvat “todeksi” tai yhden asiakkaan huonot kokemukset suureksi kollektiiviseksi mielipahaksi, ellei yritys ole vastaamassa palautteisiin.

    Kun teette aktiivista työtä yrityksen verkkolöydettävyyden eteen ja olette ajan tasalla siitä, mitä yrityksestä puhutaan verkossa, ovat ohjat maineenhallinnan ja brändin rakentamisen suhteen omissa käsissänne. Arvosteluihin tulisi aina vastata suoraan, ja somessa liikkeelle lähteviin huhupuheisiin voi reagoida informatiivisella postauksella yrityksen omalla sometilillä, tiedotteella tai vaikka mainoskampanjalla – ennen kuin ne kasvavat lumipallon lailla ja ehtivät vahingoittaa huolellisesti ja pitkään rakennettua brändiä.

    Miten yrityksenne näkyy verkossa? Tee testi!

    Artikkelin lähteet:

    SEO Butler - Why your relationship with Google is failing (and how compounded signals can fix it)
    Taloustutkimus - Brändien Arvostus -tutkimus

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Ovatko yrityksenne tiedot verkossa oikein - ja miksi sillä on väliä?

    Kun jo 98 % suomalaisista käyttää verkon hakukoneita etsiessään tarvitsemiaan tuotteita tai palveluita, on selvää että yrityksen on huolehdittava oikeista ja ajantasaisista tiedoista verkossa. Miten hallita suuren, monitoimipaikkaisen yrityksen tietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta verkon kaikissa tärkeissä kanavissa – ja mitä ne tärkeimmät kanavat edes ovat?

    Yksinkertaiselta kuulostavalla asialla voi olla suuri vaikutus yrityksen löydettävyyteen ja luotettavuuteen asiakkaiden sekä Googlen silmissä. Lue, millainen merkitys oikeilla yhteystiedoilla on ja kuinka varmistat helposti, että ne ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    MITKÄ YRITYKSEN TIEDOT OVAT TÄRKEIMMÄT?

    Kunnossa on oltava sekä pääkonttorin että kaikkien muidenkin toimipaikkojen osalta erityisesti osoitteet, puhelinnumerot sekä aukioloajat. Jos tiedot puuttuvat, ovat vanhentuneet tai niitä on käyttäjän hankala löytää, kääntyy asiakas todennäköisesti yrityksen puoleen, jolta vastaavat tiedot löytyvät verkosta näppärästi.

    “Juu juu, kyllä yrityksen kotisivuille on päivitetty nämä tiedot”, saatat miettiä… mutta jopa 73 % ihmisistä etsii tietoa muualta kuin yrityksen verkkosivuilta. Ensikontakti yritykseen saattaa tapahtua missä tahansa kanavassa, kuten Googlen hakutuloksissa, Google Mapsissa, muissa hakemistopalveluissa tai sosiaalisen median kanavissa. Eikä yritys voi itse millään vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tarjoamia palveluja tai tuotteita etsivät.

    Siksi yrityksen on pidettävä äärimmäisen hyvää huolta sen kaikkien toimipisteiden löydettävyydestä, ja oikeista tiedoista verkon eri palveluissa.

    Miten se parhaiten onnistuu? Kontakti Pro on palvelu on erityisesti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten yhteystietojen hallintaan, jonka avulla säästät aikaa ja kasvatat luotettavuutta niin asiakkaiden kuin Googlen silmissä.

    VIRHEET YHTEYSTIEDOISSA HEIKENTÄVÄT LUOTETTAVUUTTA

    Väärillä ja päivittämättömillä yhteystiedoilla voi olla seurauksia hakukonenäkyvyydelle, mutta ne haperruttavat myös asiakkaan luottamusta.

    Google vertailee yrityksen yhteystietoja eri kanavissa ja nostaa hakutulosten kärkeen mieluiten sellaiset yritykset, jotka vaikuttavat sen mittareilla luotettavimmilta, eli joiden tiedot ovat yhteneväiset ja oikein kaikissa kanavissa, mistä Googlen robotit tietoa louhivat.

    Harvemmin hakutulosten kärjessä, harvemmin asiakkaan mielessä – ainakin sillä hetkellä kun hän hakee verkosta tietoa – ja sitä haetaan usein. Suomalaisista jo 77 % omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on etsinyt verkosta tietoa tuotteista tai palveluista juuri puhelimellaan.

    Testaa, miten yrityksesi tiedot löytyvät netistä. TEE MAKSUTON TESTI

    PUUTTEELLISET YHTEYSTIEDOT LASKEVAT YRITYKSEN MAHDOLLISUUKSIA LÖYTYÄ LÄHIHAUISSA

    Tietoa etsitään missä tahansa liikumme, ja yhä useammin kännykkä kaivetaan taskusta kun etsitään lähellä sijaitsevia palveluja – tehdään siis ns. lähihakuja. Yrityksen markkinointiosastoa tulisikin kiinnostaa seuraavat luvut:

    • Kaikista lähihaun tekevistä jopa 76 % vierailee hakutuloksista löytämässään yrityksessä vuorokauden sisällä hausta
    • Näistä vierailuista jopa 28 % johtaa ostotapahtumaan

    Haluaisit varmaan yrityksenne toimipisteiden esiintyvän näissä hakutuloksissa? Pidä siis huoli että yrityksen kaikkien toimipisteiden tiedot ovat oikein ja ajan tasalla kaikissa tärkeimmissä verkon kanavissa. Myös siksi, että väärät yritystiedot verkossa tutkitusti heikentävät netin käyttäjien luottamusta yritykseen.

    OTA OHJAT OMISTA YRITYSTIEDOISTANNE VERKOSSA

    Useat verkon hakupalvelut tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden ehdottaa muutoksia yrityksen tietoihin, mikäli tietoja ei ole lisätty yrityksen toimesta. On siis mahdollista, että hyvää tarkoittava asiakas on lisännyt tietoja johonkin verkkopalveluun yrityksestä, jonka kanssa on asioinut. Tarkoitus on hyvä – pyytää kollektiivisesti tietoa käyttäjiltä, jotta mahdollisimman moni löytäisi etsimänsä tiedot. Käytännössä tämä voi johtaa kuitenkin virheellisiin ja epäyhteneväisiin tietoihin verkon eri palveluissa.

    Yrityksen verkkopresenssi käsittää tänä päivänä hyvin monia eri kanavia omien verkkosivujen lisäksi. Näihin kuuluu hakupalveluja ja sosiaalisen median kanavia, joissa yritys ei välttämättä ole itse edes valinnut olla aktiivinen. Siksi on hyvin mahdollista, että yrityksen toimipisteen osoite on muuttunut, mutta sitä ei ole päivitetty kaikkiin tärkeisiin kanaviin. Niiden olemassaolosta ei joko tiedetty tai sitä ei vain kertakaikkiaan ajateltu.

    On tärkeää ottaa omien yritystietojen omistajuus eikä antaa niiden seilata kenen tahansa päivitettävänä, ja samalla on tiedettävä, mihin kaikkiin kanaviin tiedot tulisi päivittää.

    MITEN TIETOJEN OIKEELLISUUS TAATAAN HELPOSTI?

    Kanavia, joista tulisi löytyä on paljon, ja suurilla, monitoimipaikkaisilla yrityksillä palapelin kasassa pitäminen on erityisen haastava tehtävä. Aukioloaikojen ja muiden yhteystietojen päivitys jokaiseen kanavaan erikseen voi tuntua loputtomalta suolta – ja sitä se helposti onkin.

    Fonectan Kontakti Pro on suurten yritysten työkalu, jolla on mahdollista hallita yrityksen tärkeitä tietoja verkon eri kanavissa yhdestä paikasta, ja kerätä myös palautteet kootusti kaikista kanavista. Kontakti Pro säästää suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten aikaa, ja takaa tietojen oikeellisuuden ja löydettävyyden kaikissa tärkeissä kanavissa. Kontakti Pro:n kautta tiedot päivittyvät yhdestä kanavasta yli 20 tärkeimpään verkon kanavaan yhdellä klikkauksella.

    Fonecta Kontakti Pro avulla:

    • lisäät yrityksen ja toimipaikkojen puuttuvat tiedot
    • korjaat väärät tiedot ja päivität muutokset helposti
    • suojaat oikeat tiedot ja pidät kontrollin omissa käsissäsi

    Yritys, joka on julkaissut tietonsa Fonecta Kontaktin verkostossa, kerää keskimäärin 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolta vastaava verkostonäkyvyys puuttuu.

    Haluatko sinäkin tehostaa verkkolöydettävyyttä ja vähentää manuaaliseen työhön menevää aikaa? Tutustu Kontakti Pro -palveluun!

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Google My Business ja sen merkitys yrityksen hakukonenäkyvyydelle

    Jo 98% suomalaisista käyttää verkon hakukonetta etsiessään jotain tuotetta tai palvelua. Useat yritykset ymmärtävät, että hakukonelöydettävyyteen on ensiarvoisen tärkeää panostaa. Mutta harva tietää, mikä merkitys Google My Business -palveluun syötetyillä tiedoilla on yrityksen hakukonelöydettävyydelle. Nyt se selviää, sillä perehdymme aiheeseen tässä artikkelissa.

    MIKÄ GOOGLE MY BUSINESS ON JA MITEN SE TOIMII?

    Google My Business on Googlen maksuton työkalu, jonka avulla yritys pääsee itse hallitsemaan sitä, mitkä tiedot ja paikalliset toimipisteet näkyvät Googlen tuotteissa, kuten Google Mapsissa ja Google-haussa​.

    Ja niitä todellakin kannattaa itse hallita, sillä Google My Businessiin syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa korkeammalle ennen muita hakutuloksia, ja yrityksen Google My Business -profiililla on tärkeä rooli yrityksen löydettävyydessä, näkyvyydessä ja maineenhallinnassa.

    Yrityksen maine verkossa sen koosta riippumatta voi olla hyvin hauras ja käyttäjiensä riepoteltavissa (tutustu vaikka artikkeliimme yrityksen maineesta verkossa).  Siksi on hyvä pitää niin paljon yrityksen tiedoista verkossa omissa käsissä, kuin mahdollista.

    MIKSI ON TÄRKEÄÄ HALLITA ITSE GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJAAN?

    Google My Business (GMB) -hakutuloksissa näkyvät täsmälleen ne tiedot, jotka yritys – tai joku muu – on sinne syöttänyt. Hetkinen, siis joku muu? Kyllä, jos yritys ei ole itse täyttänyt Google My Business -profiiliaan, sen voi tehdä kuka muu tahansa – profiili on nimittäin avoin kenen tahansa päivitettäväksi.

    Tämän päivän nettikulttuurin ansiosta usein avuliaat asiakkaat saattavat täyttää tällaisia puuttuvia yritystietoja muiden käyttäjien auttamiseksi. Eli ehkä joku muu on jo tehnyt työn puolestanne? Ehkä. Mutta hyväkään asiakas ei ikinä tiedä yrityksen kaikkia yksityiskohtia, kaikkien toimipaikkojen oikeita yhteystietoja ja aukioloaikoja. Ja jos yritys jättää tietonsa tuuliajolle, muiden päivitettäväksi, ei se vastaa itse tietojen oikeellisuudesta eikä voi mitenkään hallita sitä, mitä yrityksestä verkossa kerrotaan.

    Kuulostaako kaikkien yhteystietojen ylläpito kivireeltä vetää perässään kaiken muun työn päälle? Fonecta Kontakti Pro on kätevä työkalu, jonka avulla hallinnoit helposti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten verkkonäkyvyyttä – myös Google My Business -näkyvyyttä.

    LÄHIHAUT KASVAVAT → GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJEN ROOLI KOROSTUU

    Lähihakujen määrä on Googlen mukaan kasvanut parin viime vuoden aikana yli 500%. Lähihauilla tarkoitetaan siis sitä, kun etsimme palveluja tai tuotteita lähellä meitä, olimme sitten kotona tai liikkeellä. Tarve tietylle palvelulle saattaa herätä yllättäen, missä tahansa, ja sitä haetaan saman tien, yleensä taskusta löytyvällä matkapuhelimella.

    Kun palvelua etsitään läheltä, nostaa Google hakutuloksissaan esiin vain ne yritykset, joiden Google My Business -profiili on päivitetty. Hyvästä profiilista tulee löytyä ainakin:

    • Yrityksen nimi
    • Yrityksen osoite
    • Sijainti kartalla
    • Yrityksen toimiala
    • Tietoa yrityksen toiminnasta

    Kuten hakukoneoptimoinnissakin, mitä informatiivisempi ja paremmin rakennettu yritysprofiili, sen todennäköisemmin se pärjää hyvin hakutuloksissa. Yritykset, joiden profiili on heikko, virheellinen tai sitä ei ole lainkaan, eivät välttämättä näy hakutuloksissa lainkaan vaikka sen toimipaikka sijaitsisi lähellä hakijaa. Yrityksen sijainti hakijaan nähden kun on vain yksi kriteeri Googlen silmissä, ja jos kauempana sijaitsevalla yrityksellä on parempi profiili, voi Google näyttää hakutuloksissa sen tiedot lähempänä sijaitsevan yrityksen sijaan.

    MILTÄ TOIMIPAIKKOJESI TIEDOT NÄYTTÄVÄT VERKOSSA? TESTAA TÄSTÄ

    GOOGLE TARJOILEE KÄYTTÄJILLEEN LUOTETTAVIMMAT JA OSUVIMMAT HAKUTULOKSET

    Googlen oma algoritmi määrittää, mitkä tulokset pääsevät hakutulosten kärkipaikoille. Algoritmi on rakennettu niin, että hakijalle pyritään näyttämään kaikkein parhaiten hänen tarpeitaan ja hakutermejään vastaava hakutulos. Algoritmin toimintaan ei yksittäinen käyttäjä tai yritys pysty vaikuttamaan, vaikka kokeilijoita on vuosien varrella varmasti riittänyt.

    On kuitenkin asioita, joihin yritys voi, ja joihin sen ehdottomasti kannattaa vaikuttaa hakukonenäkyvyytensä hyväksi. Näitä ovat omat verkkosivut ja niiden sisällöt sekä Googlen arvostamat tiedot, jotka ovat yhteneväiset niin kotisivuilla, GMB-yritysprofiilissa kuin muissa verkon yleisimmissä yhteystietopalveluissa. Google pitää luotettavampana ja näin myös arvostaa korkeammalle yrityksiä, joiden tiedot ovat yhteneväiset niin kotisivuilla kuin Google My Business -palvelussa  – esimerkiksi aukioloajat ja yhteystiedot tulee olla samanlaiset kaikissa kanavissa.

    Lisääntyneiden lähihakujen rinnalla ovat kasvaneet myös Google-hakujen sanamäärät. Kun vielä muutama vuosi sitten etsittiin ravintolaa, haetaan palveluja nyt niin sanotuilla pitkillä hakulausekkeilla, eli lähes kokonaisilla lauseilla. Vaikkapa “itämainen ravintola helsingin keskusta auki maanantaina”. Ja tottakai Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaat ja osuvimmat hakutulokset myös näihin pitkiin hakulausekkeisiin.

    Tämä tarkoittaa yritysten osalta sitä, että niiden on entistä tärkeämpää tuoda toiminnastaan esiin mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot kaikissa verkon kanavissa. Google yhdistelee ja vertaa löytämiään tietoja, ja mikäli se pitää niitä tarpeeksi kattavina, yhteneväisinä, ja ennen kaikkea luotettavina, se voi tarjota yrityksen sivustoa vastaukseksi verkkohakuun.

    Google siis tarjoaa käyttäjilleen luotettavimmat ja osuvimmat hakutulokset, ja tekee valinnat vain ja ainoastaan verkosta löytyvien tietojen perusteella. Yrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden on pidettävä huoli siitä, että sen tiedot ovat sellaisella tasolla, että yritys tulee valituksi.

    Lue lisää verkkonäkyvyydestä. TILAA MAKSUTON OPAS

    ANNA ENEMMÄN JA LAADUKKAAMPAA TIETOA GOOGLELLE JA ASIAKKAILLE

    Jos yrityksen tavoitteena on nousta korkeille sijoille Google-hauissa, täytyy sen profiilista ja verkkosivuilta siis löytyä hyvin täsmällisesti niitä tietoja, joita asiakkaat hakevat. Persialaista ruokaa Helsingissä tarjoava ravintola ei pääse hakutuloksiin mikäli hakija etsii italialaista ravintolaa. Mutta vaikka hakija etsisikin persialaista ravintolaa, ei ravintola välttämättä päädy hakutuloksiin, jos se ei ole pitänyt huolta verkkosivuistaan ja tarjonnut täsmällistä tietoa toimialastaan Google My Business -profiilissa ja muissa verkon tärkeissä kanavissa.

    Pelkkä ”ravintola” ei siis enää riitä yrityksen tiedoissa - ja sama pätee kaikilla toimialoilla. Mitä enemmän ja parempaa tietoa yrityksen GMB-profiilissa on tarjolla, sitä paremmin se palvelee niin käyttäjiä kuin Googlea.

    TARJOA INFORMAATIOTA JA LUO TUNNELMAA KUVILLA

    Google My Business -palvelussa on yrityksen perustietojen lisäksi viisasta panostaa muuhunkin sisältöön. Visuaalisuus on tärkeää kaikissa tämän päivän verkkosivustoissa, eivätkä hakutulokset ole poikkeus. Ellet itse lataa palveluun laadukkaita, brändin mukaisia kuvia yrityksestä, voi Google näyttää muiden käyttäjien kuvia, jotka eivät ole teidän valitsemianne ja teidän hallinnassanne.

    Valokuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ne auttavat asiakasta hahmottamaan yrityksen toimintaa ja olemusta visuaalisin keinoin. Ja esimerkiksi heille, jotka ovat tulossa fyysisesti käymään yrityksen toimipisteessä, on hyödyllistä löytää karttatietojen ohesta kuva yrityksen sijainnista ulkoapäin.

    KORONAVIRUS SIIRSI ELÄMÄN KOTIIN JA NETTIIN - JA KASVATTI VERKKONÄKYVYYDEN TÄRKEYTTÄ

    Koronaviruksen aikaansaama poikkeustila on kasvattanut Google My Business -profiilin ja Google-näkyvyyden merkitystä yrityksille, kun yhtäkkiä pääosin kodin neljän seinän sisällä aikaa viettävät ihmiset hoitavat koko ostoprosessin katselusta ja tiedonhausta ostokseen saakka fyysisten kauppojen sijaan netissä. Pandemian hellittäessä ja kauppojen taas avautuessa verkko-ostokset ovat kuitenkin nousseet uudelle tasolle ja ihmiset ovat löytäneet uusia tapoja hyödyntää online-tarjontaa arjessaan. Siksi on entistä tärkeämpää pitää yrityksen toimipaikkojen tiedot ajan tasalla verkossa.

    Google My Business -profiilissa voi kertoa kaiken tämän: yhteystiedot, toimialan, muuttuneet aukioloajat, etä- ja verkkopalvelut, ja esimerkiksi mahdollisuudet kotiinkuljetukseen. Ja paljon muuta.

    Poikkeustilanteessa oikeiden aukioloaikojen merkitys verkossa korostuu. Jos yritys on suljettu väliaikaisesti, kannattaa aukioloaikaan merkitä nimenomaan ”suljettu väliaikaisesti”, jolloin varmistatte että yritys nousee kuitenkin Google Maps -hakutuloksiin. Jos yritys on merkitty GMB:ssä suljetuksi, tulkitsee Google, että se on lopettanut toimintansa. Et varmasti halua tällaista väärää tietoa liikkeelle asiakkaidesi keskuudessa.

    VÄLITÄ ASIAKKAISTASI - JA NÄYTÄ ETTÄ VÄLITÄT

    Asiakkaat voivat jättää Google My Business -palvelun kautta myös arvosteluja ja esittää kysymyksiä yritykselle, joihin kannattaa vastata kattavasti ja ystävällisesti – profiiliin lisätyt kommentit, kysymykset ja vastaukset nimittäin jäävät näkyviin ja auttavat tulevia asiakkaita löytämään palvelusi. Heidän tulisi saada kommenttien perusteella kuvan avuliaasta ja vastuullisesta yrityksestä, jonka kanssa on helppo asioida.

    Siksi verkon julkisissa palautekanavissa asiakkaiden kanssa käytävä keskustelu on yritykselle tärkeä työväline, jolla parantaa asiakaspitoa ja kasvattaa mainetta – sekä Google-näkyvyyttä. Google nimittäin arvostaa niitä yrityksiä enemmän, joilla on paljon positiivisia arvioita profiilissaan ja jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin sekä annettuun palautteeseen. Yritys joka ei vaivaudu vastaamaan asiakkailleen, on Googlen silmissä vähemmän luotettava, ja asiakkaiden silmissä...no, ei heidän rahojensa arvoinen.

    Kokenut markkinoinnin kumppanisi - Ota yhteyttä

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Hakukonekäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä

    Verkossa tehdään enemmän hakuja kuin koskaan – sekä enemmän kauppaa, kuin koskaan. Pandemia on vaikuttanut ostokäyttäytymiseen, mutta kasvava online-kaupan trendi oli nähtävissä jo sitä ennen. Samalla myös hakukäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Miten? Miksi sen tulisi kiinnostaa myös sinua? Ja mitä asialle voi tehdä? Siitä kerromme lisää tässä artikkelissa.

    Aloitetaan kuitenkin neljällä kysymyksellä verkkonäkyvyydestä sinulle, yrityksen markkinointipäättäjä:

    • Tiedätkö, missä kaikissa kanavissa yrityksellesi relevantteja hakuja tehdään?
    • Löytääkö hakija silloin myös teidät?
    • Löytääkö hän ajantasaiset tiedot yrityksestä ja sen kaikista toimipaikoista?
    • Oletko aivan varma?

    Epäröitkö yhdessäkään vastauksessa?
    TEE MAKSUTON TESTI - miten yritys löytyy verkosta!

    Hakukäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä, lähes kaikilla toimialoilla, mikäli yritys haluaa palvella asiakastaan verkossa luotettavasti ja brändin mukaisesti – ja ylipäänsä löytyä verkosta. Jos epäonnistutte vastaamisessa asiakkaiden muuttuneeseen hakukäyttäytymiseen, voi suurikin yritys vaikuttaa epäluotettavalta hakukoneiden sekä asiakkaiden silmissä ja pudota hakukoneiden kärkisijoilta.

    Ja kaikkihan tuntevat vanhan sanonnan, “Poissa silmistä, poissa mielestä.”

    HAKUTERMEISSÄ HEIJASTUVAT YKSITYISKOHTAISEMMAT TARPEET

    Ei ole montakaan vuotta siitä, kun verkkohaut olivat 1-2 sanan mittaisia. Tekoälyn ja datan kehittyessä harppauksin ovat myös hakutermit tarkentuneet. Google osaa vastata monimutkaisiinkin hakuihin sen etsiessä ja verratessa tietoa monesta eri datalähteestä. Me tiedämme sen, joten esitämme hakukoneille yhä haastavampia kysymyksiä, ja haluamme löytää ensimmäisellä haulla juuri tarpeitamme vastaavan hakutuloksen.

    “Asianajaja Helsinki” -haun sijaan voidaan hyvin etsiä vaikkapa “luotettava lakiasiaintoimisto helsingissä kansainväliset sopimukset”.

    Yrityksen koolla ei ole mitään väliä, kun on kyse erottautumisesta yksityiskohtaisissa Google-hauissa. Merkityksellistä on osata selvittää, mitä juuri teidän kohderyhmänne hakee, ja optimoida sivustoa tällaisille hakutermeille. Muuten verkkosivusto jää pois näistä hakutuloksista. (Muista: poissa silmistä, poissa mielestä.)

    HAKUJA TEHDÄÄN YHÄ USEAMMISSA DIGITAALISISSA KANAVISSA

    Verkkohakuja tehdään yhä useammissa kanavissa, tilanteissa ja vuorokauden aikoina, etenkin kun kännykkä kulkee mukana niin työpaikalle, yöpöydälle, matkalle, harrastuksiin, lasten harrastuksiin, jopa vessaan. Lähellä olevaa palveluntarjoajaa etsitään siitä kanavasta, joka koetaan itselle läheiseksi. Se voi olla vaikka karttasovellus, Instagram tai mikä tahansa muu digitaalinen kanava.

    On äärimmäisen tärkeää pitää mielessä, ettei yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.

    Siksi paras strategia on pitää tiedot yhtenäisinä ja ajan tasalla kaikissa mahdollisissa kanavissa, mistä teidät voi löytää. Listasimme alle yleisimmät kanavat – olitko ajatellut näitä kaikkia yrityksenne näkyvyyden kannalta?

    • Yrityksen kotisivut
    • Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
    • Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
    • Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
    • Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare
    • Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti

    TIEDÄTKÖ, MISTÄ KANAVISTA YRITYKSENNE LÖYTYY? TEE MAKSUTON TESTI

    Yritys, joka on huolehtinut näkyvyydestään laajasti eri hakukanavissa saa tutkitusti 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nimittäin nostavat hakutulosten kärkeen mieluiten yrityksiä, joiden tiedot löytyvät monista eri hakupalveluista. Ja yleensä hakutulosten kolme kärkisijaa saavat leijonanosan klikeistä - eli potentiaalisista asiakkaista.

    Vaikka varsinaisia tarvelähtöisiä hakuja tehdään sosiaalisessa mediassa vähemmän, se on tärkeä viestintäkanava kaikenkokoisille, lähes kaikkien alojen yrityksille, sillä lähes jokainen meistä viettää siellä niin paljon aikaa. Siellä oltava läsnä - vähintään oikeilla ja yhteneväisillä tiedoilla yrityksen kaikista toimipisteistä.

    HAKUKONEET PRIORISOIVAT OIKEITA JA YHTENEVÄISIÄ YRITYSTIETOJA

    Kun verkossa tehdään haku, etsii hakukone kyseistä hakua mahdollisimman tarkasti vastaavan tuloksen, ja priorisoi oikeaa, yhteneväistä tietoa. Hakukoneet skannaavat lukuisia eri kanavia, kuten karttoja, sosiaalisen median palveluja ja verkkosivuja, sitten vertaa löydöksiä keskenään ja näyttää luotettavimmat tulokset. Jos yritystiedoissa on keskenään ristiriitaa, eli ne eivät ole yhteneväiset (eli joissain kanavissa aukioloajat, yhteystiedot ja toimialatiedot poikkeavat toisistaan) vaikuttaa se hakukoneen näkökulmasta yrityksen luotettavuuteen.

    Hyvä asiakaskokemus alkaa oikeista yhteystiedoista.

    Vaikka vanhentunut tieto menisi läpi hakukoneelta, sen äärelle päätynyt asiakas ei saa kovin hyvää kokemusta, jos hän koettaa tavoitella yritystä vanhentuneen osoitetiedon tai päivittämättömän aukioloajan perusteella – mikäli yritys ylipäätään löytyy, sillä vanhentuneet tiedot voivat myös estää yrityksen löydettävyyden.

    Toisin sanoen: yritykset, joiden kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat oikeat ja yhteneväiset kaikissa kanavissa, ovat luotettavampia asiakkaan silmissä, ja saavat myös korkeammat sijat hakutuloksissa. Ette varmaan soisi kilpailijanne olevan edellänne?

    “Kyllähän meidän yhteystietomme nyt oikein ovat, niin simppeli juttu”, sitä ajattelee helposti. Mutta kun pelkästään jo eri kanavia on kymmeniä ja jos yrityksellä on useita toimipisteitä, joilla on omat yhteystietonsa ja aukioloaikansa, ei pakan hallitseminen olekaan niin helppoa – ja vanhentuneita tietoja jää helposti johonkin palveluun.

    NÄIN PIDÄT KAIKKI TIEDOT AINA AJAN TASALLA - TUTUSTU KONTAKTI PRO -TYÖKALUUN

    ARVOSTELUJEN - SEKÄ NIIHIN VASTAAMISEN - MERKITYS KASVUSSA

    Hakukäyttäytyminen on muuttunut myös siten, verkossa jätetyillä arvosteluilla on entistä suurempi rooli yrityksen luotettavuudessa sekä löydettävyydessä. Ennen kysyttiin kaverilta, nyt verkkoarvostelut ajavat saman asian, moninkertaisesti. Sadat tai tuhannet yrityksestä mielipiteensä jättäneet antavat erinomaista tietoa siitä, kannattaako asiakkuus.

    Arvostelut ovat kehä, joka voi pyöriä yrityksen kannalta positiiviseen tai hyvin negatiiviseen suuntaan. Kumpaan suuntaan olette matkalla?

    Hakukriteerinä käytetään usein myös adjektiiveja ”paras”, ”hyvä” tai ”luotettava”. Tällaisia hakuja kohdatessaan Google vertaa niitä yritysten verkossa saamiin tähtiluokituksiin. Jos yritykselle ei ole irronnut kovasti tähtiä, on sillä pienemmät mahdollisuudet nousta hakutulosten kärkeen kun etsitään parasta, hyvää tai luotettavaa. Jos taas tilanne on päinvastainen, saa yritys hyvät hakutulossijoitukset, lisää liikennettä asiakkailta jotka valitsevat mieluiten hyviä arvosteluja saaneen yrityksen, täten lisää asiakkaita, ja hakukoneelta jälleen enemmän arvostusta.

    Löydettävyyteen vaikuttaa myös se, onko yritys aktiivisesti vastannut asiakkaiden kommentteihin ja kyselyihin. Jos erityisesti huonoja arvioita on kertynyt paljon eikä niihin ole reagoitu mitenkään, heikentää se yrityksen mahdollisuuksia nousta esiin hakutuloksissa. Jokaiselle yritykselle tulisi olla itsestäänselvää, että arvosteluihin vastaaminen ei pelkästään miellytä Googlen robotteja, vaan tuo asiakkaalle merkityksellistä läsnäolon ja välittämisen tunnetta, jolla on suora yhteys yrityksestä muodostuvaan imagoon.

    Kaipaatko lisää tietoa verkosta löytymisestä? TILAA MAKSUTON OPAS!

    AUKIOLOAIKOJA HAETAAN ERI TAVALLA KUIN ENNEN

    Yrityksen aukioloajat, ja monitoimipaikkaisten yritysten kaikkien toimipisteiden aukioloajat on tärkeää pitää ajan tasalla jatkuvasti, kahdestakin syystä.

    Vapautuneet aukioloajat
    Kun ennen oli selvää että kansallisina pyhäpäivinä kaikki kaupat olivat ilman muuta suljettu, on aukioloaikojen vapauduttua liikkeen itsensä päätettävissä pidetäänkö ovet avoinna vai suljettuna. Siksipä asiakkaat ovat tottuneet etsimään yritysten aukioloaikoja siis myös poikkeusaikoina – ja jos niitä ei ole päivitetty kaikkiin kanaviin, saatatte menettää asiakkaan, joka olettaa liikkeen olevan suljettu, vaikka itse asiassa henkilökunta on paikalla asiakkaita odotellen.

    Näkyvyys hakutuloksissa
    Kuten aiemmin totesimme, on yritys, jonka kaikkien toimipisteiden aukioloajat ovat oikein kaikissa eri kanavissa, luotettavampi hakukoneiden silmissä kuin yritys, jonka aukioloajat eivät ole yhteneväiset.

    Miten pitää kaikki tiedot ajan tasalla? Tutustu Kontakti Pro -työkaluun!

    MITEN HALLITA NÄKYVYYS KAIKISSA KANAVISSA? PIDÄ LANGAT KÄSISSÄSI KONTAKTI PRON AVULLA

    Fonecta Kontakti Pro -työkalu vastaa suurten yritysten tarpeeseen pitää kaikki yhteystiedot ajan tasalla kaikissa kanavissa, ja näin vahvistaa luotettavaa ja palvelevaa imagoa sekä pitää huolta hakukonelöydettävyydestä.

    • Yhdellä työkalulla tiedot päivittyvät kaikkiin tärkeimpiin kanaviin - asiakas löytää näin aina ajantasaiset ja oikeat tiedot verkosta, kaikista toimipisteistänne.
    • Voit ajastaa aukioloajat päivittymään ennakkoon juhlapyhiä ja muita poikkeuksia varten, jokaiselle toimipisteelle. Säästyt kaikkien kanavien ja toimipisteiden manuaaliselta päivitykseltä ennen ja jälkeen pyhien.
    • Hallinnoit kootusti asiakkaiden eri kanavissa antamia arvosteluja ja esittämiä kysymyksiä. Sinun ei tarvitse etsiä asiakkaan viestejä eri kanavista, vaan Kontakti Pro kokoaa ne yhteen paikkaan.

    JOS VIELÄ EMMIT, TÄSSÄ VIIMEINEN AJATUS PURESKELTAVAKSI

    Verkkohakujen kautta luoksenne päätyvät ihmiset ovat niitä kaikkein arvokkaimpia liidejä, inbound-liidejä. He tekevät hakuja tietyn tarpeen, usein hyvinkin täsmällisen sellaisen, ohjaamana. He tietävät jo, mitä haluavat ja ovat liikkeellä ne kuuluisat ostohousut jalassa.

    Olisi kummallista, ellette haluaisi pitää huolta yrityksenne löydettävyydestä ja olla hakutulosten kärjessä, kun nämä potentiaaliset asiakkaat näpyttävät hakunsa ilmoille jossakin verkon hakukanavista.

    LUE LISÄÄ FONECTA KONTAKTI PROSTA ja ota palvelu käyttöön!

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Yrityksen maine verkossa on liian helppo menettää

    98% suomalaisista suuntaa ensimmäisenä hakukoneeseen jotain palvelua tai tuotetta etsiessään. Nyt seuraa tärkeä kysymys: tiedätkö sinä, millaisia tuloksia sieltä löytyy, jos haetaan teidän yritystänne?

    Yrityksen maineenrakennus on pitkäjänteistä ja hidasta työtä, mutta olipa yritys miten suuri, tunnettu ja luotettu tahansa, sen vaivalla rakennettu maine voi kolhiintua internetin pyörteissä yhdessä yössä jopa sellaiseen pisteeseen, että se tuntuu notkahduksena osakekursseissa ja liikevaihdossa.

    Tässä kattavassa tietopaketissa kerromme, mihin yrityksen markkinointi- ja PR-osaston erityisesti tulee kiinnittää huomiota maineenhallinnassa verkossa, ja minkälaisia työkaluja ja apua siihen on tarjolla.

    KONTAKTI PRO ON KUMPPANISI MAINEENHALLINTAAN VERKOSSA - LUE LISÄÄ

    MILLAISTA TARINAA YRITYKSENNE NIMELLÄ TEHTY GOOGLE-HAKU KERTOO?

    Kun yritystä haetaan nimellä netistä, tulisi hakutulosten kärjestä löytyä:

    • ensimmäisenä yrityksen omat kotisivut (jos ei löydy, jotain on vialla)
    • yrityksen yhteystiedot muissa kanavissa (esim. Finder, Kauppalehti, Asiakastieto)
    • yrityksestä mahdollisesti kirjoitettuja lehtijuttuja muissa medioissa
    • eri arvosteluportaaleiden ja keskustelupalstojen kautta yrityksestä kirjoitetut palautteet.

    Hyvin verkkonäkyvyydestään huolehtiva yritys täyttää brändihakutulokset osumilla, jotka koostuvat sen kotisivuista, muista virallisista yhteystietojen lähteistä ja somekanavista. Usein joukossa on myös mediaosumia, mikäli yrityksestä on kirjoitettu lehdissä, ja lisäksi erilaisia arvosteluja ja keskustelupalstojen osumia.

    Kahteen viimeiseen, eli siihen mitä muut kirjoittavat yrityksestä verkossa, ei yritys voi täysin itse vaikuttaa. Mediaosumiin toki voi pyrkiä vaikuttamaan omalla toiminnallaan ja hyvällä PR:llä: onko medialla aihetta kirjoittaa yrityksestä positiivisesti? Arvosteluihin ja yrityksestä käytäviin verkkokeskusteluihin vaikuttaa yrityksen oma toiminta, mutta myös se, miten arvostelevaan puheeseen reagoidaan.

    Hyvät arvostelut lisäävät paitsi asiakkaiden luottamusta ja kiinnostusta yritykseen, myös sen näkyvyyttä hakukoneissa. Google nimittäin arvostaa asiakkaiden verkossa jättämiä arvosteluja erityisesti siksi, että ne ovat Googlen näkökulmasta puolueettomia, toisin kuin yrityksen itsensä tuottama sisältö.

    Maineenhallintaan vaikuttaa myös verkkonäkyvyys. TILAA MAKSUTON OPAS

    ÄLÄ ALIARVIOI SOSIAALISEN MEDIAN VOIMAA

    Asiakkaalla on tänä päivänä erityisen matala kynnys antaa julkista palautetta verkossa, mikäli he eivät ole syystä tai toisesta tyytyväisiä yritykseen, saamaansa palveluun tai hankkimaansa tuotteeseen. Vaara piilee tilanteessa, missä yritys ei ole verkkopalautteesta tietoisia eikä reagoi siihen tarpeeksi nopeasti tai ollenkaan. Sosiaalisessa mediassa kärpäsestä syntyy liian nopeasti härkänen, joka tunnetaan hyvin myös nimellä someraivo. Yritys voi joutua somemyrskyn silmään erittäin nopeasti ja päätyä negatiiviseen valoon, jopa ilman syytä – ja tämä voi olla äärimmäisen vahingollista yrityksen imagolle ja maineelle.

    Siksi maineenhallintaan verkossa on omistettava yrityksissä entistä enemmän aikaa, jotta tiedetään, mitä yrityksestä puhutaan – ja tarvittaessa reagoitava keskusteluihin ja palautteisiin.

    ASIAKKAIDEN ARVIOIHIN TULEE REAGOIDA AINA

    On tunnettu fakta, että ihminen vaivautuu herkemmin jättämään arvostelun ja kertomaan eteenpäin negatiivisesti asiakaskokemuksesta, kuin positiivisesta. Käyttäjät, jotka lukevat muiden jättämiä negatiivisia arvosteluja yrityksestä eivät kuitenkaan valitettavasti sillä hetkellä ajattele “Luultavasti valtaosa on ollut tyytyväisiä, eivät vain ole vaivautuneet siitä kirjoittamaan” – vaan he uskovat sitä, mitä lukevat.

    Siksi yrityksen tapa ja nopeus reagoida sen verkossa saamiin julkisiin arvioihin ja palautteisiin on yrityksen maineen kannalta avainasemassa. Kielteinen mielikuva yrityksestä alkaa kasvaa verkossa äkkiä, mikäli palautteisiin ei reagoida lainkaan, tai niihin reagoidaan väärällä tavalla.

    Sitä vastoin erinomaisesti hoidettu reklamaatio voi johtaa jopa tyytymättömän asiakkaan kääntymiseen kiitolliseksi asiakkaaksi, jonka asiakassuhde itse asiassa vahvistuu kun hän kokee, että häntä on kuunneltu ja hänen asiansa on käsitelty henkilökohtaisesti. Tällaisista kokemuksista kerrotaan mielellään myös eteenpäin, ja näin yrityksen maine kasvaakin positiivisesti, vaikka tilanne ei ehkä alun perin sellainen ollut.

    Älä kuitenkaan keskity vain kriittisiin kommentteihin vaan muista aina myös noteerata hyvässä hengessä annetut kehitysehdotukset sekä kiitokset - ne ansaitsevat myös huomionsa, ja kommunikaatio vahvistaa asiakassuhdetta.

    Hyvin hoidetulla kriittisellä palautteella tai reklamaatiolla voi olla moninkertainen positiivinen vaikutus yrityksen maineeseen: se vahvistaa asiakkaiden jo valmiiksi positiivista kuvaa yrityksestä ja viestii samalla potentiaalisille, uusille asiakkaille, että yritys on valmis hyvittämään kömmähdykset, kuuntelemaan asiakkaitaan ja keskustelemaan heidän kanssaan.

    TIEDÄ, MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN - OTA KÄYTTÖÖN KONTAKTI PRO -TYÖKALU

    TULEEKO PALAUTTEESEEN VASTATA IHAN JOKA KANAVASSA?

    Palautteita annetaan yrityksen omien kanavien lisäksi myös epäsuorasti, erilaisilla foorumeilla ja sosiaalisen median ryhmissä tai yksityishenkilöiden julkisina postauksina. Mihin siis vedetään raja - miten tarkkaan yrityksen tulisi heistä käytäviä keskusteluja seuloa, ja niihin reagoida?

    Hyvä nyrkkisääntö on, että palautteeseen vastataan ripeästi ja hallitusti silloin, kun se tulee yrityksen omiin kanaviin, kuten yrityksen sosiaalisen median kanaviin, somepostauksiin tai esimerkiksi yritysten some-mainosten kommenttiketjuun.

    Keskustelupalstojen ja someryhmien epäsuoraan palautteeseen voi olla ongelmallista lähteä vastaamaan, ja usein keskusteluun puuttuminen saattaa jopa lisätä ns. bensaa liekkeihin. Yrityksen silti on hyvä tarkkailla, mitä siitä keskustelufoorumeilla ja someryhmissä puhutaan, ja jos sieltä näyttää nousevan huolestuttavaa tyytymättömyyttä, voi siihen pyrkiä reagoimaan ja vastaamaan teoin tai viestein yrityksen omissa kanavissa. Poikkeuksia tästäkin toki on, ja joskus yllättävä reagointi yritykseltä julkisessa keskustelussa saattaa poikia hyvinkin positiivisen lopputuleman.

    On hyvä muistuttaa itselleen, että kriittiset palautteet ovat yleensä vain pieni murto-osa asiakaskunnan kokemuksista, ja suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä yritykseen, mutta ne muutamat kriittiset äänet näkyvät ja erottuvat aina eniten.

    MITEN VASTATA KRIITTISEEN PALAUTTEESEEN?

    Etenkin suurempien yritysten jossa markkinoinnin ja asiakaspalvelun parissa työskentelee useita eri henkilöitä, on hyvä luoda oma ohjenuora siitä, miten palautteisiin, etenkin kriittisiin vastataan. Näin kommunikaatio asiakkaiden kanssa on tasalaatuista ja linjassa yrityksen arvojen kanssa. Listasimme avuksenne muutaman perussäännön kriittiseen palautteeseen vastaamisesta:

    • Älä koskaan deletoi kommentteja, joita yritys on saanut verkon eri kanavissa, elleivät ne ole epäasiallisia tai suorastaan loukkaavia. Pidä kriittisetkin kommentit näkyvillä ja vastaa niihin ystävällisesti ja asiallisesti – näin näytätte ulospäin, miten teillä hoidetaan reklamaatioita.
    • Facebook mahdollistaa kommenttien piilottamisen siten että se näkyy edelleen kommentoijalle itselleen, mutta ei muille käyttäjille. Tämä ominaisuus voi tulla tarpeeseen esim. jos asiakas käyttää kirosanoja tai on muulla tavoin epäasiallinen.
    • Vastaa palautteeseen mahdollisimman pian, mutta älä silti hätiköi. Usein tilanne saattaa vaatia lisäselvityksiä. On parempi selvittää ensin ja vastata viisaampana, kuin olla mahdollisimman nopea.
    • On viisasta pyrkiä viemään keskustelu pois verkosta pyytämällä asiakasta lähettämään teille yksityisviesti tai ohjaamalla asiakas olemaan yhteydessä asiakaspalveluun. Tämä on hyvä käytäntö jo pelkästään yksityisyyden suojan vuoksi, mutta et myöskään halua täyttää verkon kanaviasi yksityiskohtaisilla keskusteluilla yksittäisten asiakkaiden ongelmista.
    • Liittyen yksityisyyden suojaan: älä koskaan kommentoi asiakkaan tilaustietoja tai muita asioita julkisesti.
    • On aivan ok pahoitella tapahtunutta, etenkin jos moka on tapahtunut yrityksen puolelta, ja silloin täytyykin pystyä aidosti pahoittelemaan ja pyytämään anteeksi kömmähdystä. Älä kuitenkaan ole pahoittelevinasi, äläkä pahoittele asiakkaan tunnetta tilanteesta, etenkin ellei sille ole teidän osaltanne mitään tehtävissä. Tällaiset tyhjät sanat todennäköisesti pahentavat tilannetta.
    • Pysy itse aina ystävällisenä ja asiallisena. Älä provosoidu, vaikka asiakas käyttäytyisi aggressiivisesti. Säilyttämällä malttisi vahvistat kuvaa asiallisesta ja luotettavasta yrityksestä.

    OTA PALAUTTEESTA OPIKSI

    Kuinka usein yrityksenne saa, tai pyytää aktiivisesti palautetta asiakkailtaan? Otetaanko palaute käsittelyyn ja käytetäänkö sitä toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen? Kaikki saatu palaute, etenkin se kriittinen, kannattaa käyttää hyödyksi. Jos asiakkaat antavat usein palautetta samasta asiasta, on syytä miettiä, miksi näin on. Onko tuotteessa, palvelussa tai yrityksen toimintatavoissa mahdollisesti kehitettävää?

    On terveellistä tasaisin väliajoin pyrkiä asettumaan asiakkaan saappaisiin ja kokeilla itse, miten tuote tai palvelu toimii, ja millainen on yrityksenne luoma asiakaskokemus. Tämä auttaa tehokkaasti hahmottamaan, onko saadun palautteen perusteella syytä tehdä muutoksia. Kaikki palaute on aina arvokasta, eikä sitä koskaan voi saada liikaa.

    KONTAKTI PRO:LLA KAIKKI ARVOSTELUT KOOTUSTI YHTEEN PAIKKAAN

    POSITIIVISIA ARVIOITA VOI JA KANNATTAA PYYTÄÄ

    Kuten totesimme, kriittinen palaute annetaan aina herkemmin. Muista siis, että suurin osa asiakkaista on todennäköisesti tyytyväisiä, ja juuri siksi eivät koe tarvetta kirjoitella arvosteluja verkkoon. Yrityksen etu kuitenkin on tuoda nämä hyvät asiakaskokemukset näkyviksi, ja se onnistuu helposti tämän päivän verkkotyökaluilla.

    Kannusta tyytyväisiä asiakkaita jakamaan kokemuksensa antamalla arvion yrityksestä verkossa pian asioinnin jälkeen. Nämä hyvät arviot voit lisätä osaksi Google-näkyvyyttä ja myös halutessa vaikka kotisivuillesi. Näin teet itse aktiivisesti työtä positiivisen verkkomaineen eteen. Google arvostaa näitä positiivisia arvosteluja, ja myös näyttää niitä mieluummin hakutuloksissaan. Hakutulokset vuorostaan kiinnostavat asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, jotka teitä verkosta etsivät - ja nyt myös todennäköisemmin löytävät.

    MONTA TOIMIPAIKKAA? KAIKKIEN MAINEELLA ON VÄLIÄ

    Jos asiakkaat voivat asioida useammassa kuin yhdessä saman yrityksen toimipaikassa, tuo se maineenhallintaan ylimääräisiä kerroksia. Tällöin korostuu ensinnäkin yrityksen kaikki toimipisteet ja niiden työntekijät kattava ohjeistus asiakaspalvelusta, palautteen lukemisesta ja siihen vastaamisesta. Muuten palautteeseen vastaamisesta tulee erikoista rulettia, missä asiakaskokemus riippuu asiakaspalvelijan omista kyvyistä hoitaa tilanne.

    Toiseksi on tärkeää pitää huolta, että verkossa tarkkaillaan jokaisen toimipisteen saamia arvosteluja, eikä keskitytä vain pääkonttoriin. Sulkemalla silmät pienempien toimipaikkojen verkkomaineen kehittymiseltä voi yritys epähuomiossa jättää vastaamatta kriittisiin asiakasviesteihin, tai toisaalta erittäin hyviä palautteita voi jäädä huomaamatta. Yritys verkossa on kaikkien toimipisteidensä summa.

    Fonectan Kontakti Pro -työkalun avulla pidät helposti langat käsissäsi ja saat tiedot kaikkien toimipisteiden asiakasarvosteluista yhteen paikkaan, josta käsin hallinnoit niitä helposti.

    OTA KOKENUT KUMPPANI MAINEENHALLINTAAN

    Maineenhallinta verkossa on tänä päivänä äärimmäisen tärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Jopa isot yritykset voivat kärsiä huonosti hoidetun verkkopalautteen seurauksista. Maine kiirii ja asiakkaat kääntyvät mieluummin toisen palveluntarjoajan puoleen, ellei yritys ala huolehtia verkkomaineestaan ja asiakaspalvelustaan paremmin - tai joskus maine saa kovan kolauksen yllättäen jonkin somekeskustelun levittyä kulovalkean tavoin, ja sitä on hankala kontrolloida.

    Kun asiakkaista pidetään huolta ja palautteeseen reagoidaan myös verkossa, tuloksena on tyytyväisiä asiakkaita, ja samalla rakennat luottamusta myös uusiin, potentiaalisiin asiakkaisiin.

    Maineenhallinta verkossa manuaalisesti voi tuntua haastavalta työltä, mutta yrityksen maineenhallintaan on onneksi olemassa helppoja apuvälineitä. Esimerkiksi Fonecta Kontakti Pro -palveluun sisältyvä Arvostelut-palvelu mahdollistaa asiakasarvioiden läpikäynnin, esiin nostamisen ja ylläpidon vaivattomasti.

    Yrityksen maine verkossa on liian helppo menettää - pidä siitä siis hyvää huolta.

    KATSO PODCASTIMME MAINEENHALLINNASTA

    Lue lisää
  • 15.06.2021
    Näitä Google arvostaa: 3 täsmävinkkiä verkkolöydettävyyteen

    Suomalaiset ovat erittäin aktiivisia internetin käyttäjiä, ja verkkoaktiivisuus sekä verkko-ostaminen ovat kasvaneet entisestään kuluneen poikkeusvuoden aikana. Uskotko, että asiakas, tiettyä palvelua tai tuotetta etsiessään löytää yrityksesi kilpailijoiden joukosta, tai heidän edeltään? Oletko aivan varma – oletko tehnyt sen eteen töitä? Verkkonäkyvyys harvoin tulee nimittäin vahingossa.

    Tänä päivänä piirua vaille koko Suomi hakee aktiivisesti tietoa verkosta sekä kotona että tien päällä. Luvut puhuvat puolestaan:

    • 80 % suomalaisista hakee tietoa verkosta
    • 88% meistä käyttää kartta- tai reittitietoa
    • 92% älypuhelimen omistajista on etsinyt paikallisia yhteystietoja puhelimellaan*

    Tämä artikkeli tarjoilee 3 erinomaista vinkkiä siihen, mitä tulee huomioida Google-löydettävyyden suhteen ja miten yrityksen löydettävyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa voi itse parantaa.

    Googlen orgaanisista hakutuloksista on tärkeää löytyä. Piste.

    Suurin osa suuntaa nettiselaimeen, yhä useammin kännykällään, etsiessään tiettyä palvelua tai tuotetta. On äärimmäisen tärkeää näkyvyyden ja asiakashankinnan kannalta, miten yritys hakutuloksissa sijoittuu. Vaikka yritys olisi suuri ja brändi tunnettu, se ei vielä takaa, että se komeilee Googlen orgaanisten hakutulosten kärjessä.

    Toki maksullisella mainonnalla voi ostaa näkyvyyttä yritykselle, mutta orgaaniset hakutulokset tuovat tontillesi liikennettä paljon tehokkaammin. Ihmiset luottavat orgaanisiin hakutuloksiin ja ovat hakuja tehdessä jo oikeassa mielentilassa klikatakseen mahdollisimman sopivaa hakutulosta. Itse asiassa jopa 91 % verkkosivujen liikenteestä ohjautuu luonnollisista hakutuloksista.**

    Tiedätkö, miten oma yrityksesi löytyy verkon suosituimmista palveluista? TEE MAKSUTON TESTI!

    Moni ei tule ajatelleeksi, että hakutuloksiin vaikuttaa verkkosivuston kunnon lisäksi myös se, miten yrityksen tiedot näkyvät muissa verkon kanavissa ja yhteystietopalveluissa. Jos yrityksen ja sen eri toimipisteiden tiedot eivät ole kunnossa, oikein tai yhteneväiset, ei yritys nouse hakutuloksissa kärkisijoille, eivätkä asiakkaat silloin tiedä yrityksestä, tai eivät muista sen olemassaoloa.

    Jos haluat tietää, miten hakutulosten kärkeen päästään, miten siellä pysytään ja mitä Google arvostaa, lue eteenpäin.

    1. Täsmällisyys – Yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ajan tasalle, joka paikkaan

    Google ymmärtää sitä paremmin yrityksen toimintaa ja pystyy yhdistämään sen osuviin hakuihin, mitä tarkemmat ja täydellisemmät yrityksen yhteystiedot ovat kautta internetin. Siksi Google käyttää yhtenä arviointikriteerinä sitä, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua. Yrityksen perustietojen, kuten osoitteen, aukioloaikojen, verkkosivujen url-osoitteen ja puhelinnumerojen tulisi olla yhteneväiset ja ajantasaiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee. Näihin kuuluvat mm. sosiaalisen median eri kanavat, karttapalvelut ja tietenkin yrityksen omat verkkosivut. Monitoimipaikkaisten yritysten on muistettava huolehtia näistä samoista asioista kaikkien yrityksen toimipaikkojen suhteen.

    Verkon palvelut ovat nykyään vahvasti linkittyneitä toisiinsa, virheellinen tieto leviää nopeasti ja tietojen oikeellisuutta kaikissa kanavissa voi olla todella haastavaa hallita – etenkin jos tähän lisätään monta kanavaa, joissa yritys on läsnä – ja monta toimipaikkaa.

    Onneksi tänä päivänä avuksi voi ottaa työkalun automatisoimaan yhteystietojen päivityksen kaikkiin tärkeimpiin kanaviin. Fonectan Kontakti Pro -työkalun avulla pidät yrityksesi yhteystiedot helposti ajan tasalla kaikissa kanavissa. Samalla edistät yrityksen löydettävyyttä Googlessa ja muissa tärkeissä kanavissa.

    2. SIJAINTI – MISSÄ YRITYS VS. MISSÄ SEN HAKIJA?

    Mobiilihakujen määrän kasvaessa (jo lähes 77%:lla suomalaisista on älypuhelin*) on Google ottanut kriteeriksi myös hakijan fyysisen etäisyyden palveluntarjoajaan. Se siis vertaa haussa käytettyä paikkakuntaa tai hakijan sijaintia ja mahdollisesti hakutuloksiin nostettavan yrityksen sijainti- ja osoitetietoja. Jos yhteystiedoissa on vanhentuneita osoitteita, tai jos niitä puuttuu, on Googlen vaikea saada luotettavaa kokonaiskuvaa siitä, missä yritys sijaitsee. Pidäthän siis huolta, että yrityksesi sijaintitiedot ovat ajan tasalla - ja mikäli yrityksellä on useita toimipaikkoja ympäri maata, myös niiden kaikkien sijaintitietojen tulee olla netissä moitteettomasti ilmoitettu. Olisi sääli, että yritys tai sen jokin toimipiste jäisi paikallisista hakutuloksista pois vain koska sijaintitiedot ovat puutteelliset.

    Googlen paikalliset hakutulokset perustuvat kolmeen tekijään, jotka ovat: haun osuvuus, yrityksen etäisyys sekä tunnettuus. Nämä yhdistämällä Google sitten näyttää hakua parhaiten vastaavat tulokset. Logiikka menee niin, että aina lähin yritys ei tulekaan automaattisesti näytetyksi hakutuloksissa, mikäli Googlen algoritmit päättelevät laadukkaasti optimoidun sivuston perusteella, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin. Silloin tällainen kauempana sijaitseva yritys voi sijoittua hakutuloksissa korkeammalle kuin hakijaa lähempänä oleva kilpailija. Osoitetietojen päivitys siis kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti, eikä verkkonäkyvyys siis kohene pelkästään tarjoamalla parasta mahdollista laatua ja palvelua, sillä Googlen vaakakupissa painaa myös yrityksen digitaalinen jalanjälki, sen tarkkuus, laadukkuus ja totuudenmukaisuus.

    Lisätietoa verkkolöydettävyydestä saat maksuttomasta oppaastamme. TILAA OPAS

    3. ARVOSTUS JA TUNNETTUUS VERKOSSA (SEKÄ SEN ULKOPUOLELLA)

    Google kerää internetin sopukoista kaiken tiedon, jonka se yksittäisestä yrityksestä löytää, ja käyttää sitä hyväkseen määritelläkseen yrityksen aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Esimerkiksi arvostetut maamerkit, kuuluisat museot, suuret hotellit ja tunnetut brändit pääsevät hakutulosten kärkeen, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon tiettyjen paikkojen tunnettuuden myös verkon ulkopuolella.

    Jos yritys ei lukeudu mihinkään yllämainituista, hakutulosmenestykseen vaikuttaa yrityksen verkkosivuston laadun lisäksi mm. millaisilta sivustoilta yrityksen verkkosivuille johtaa linkkejä ja miten paljon (linkit arvostetuilta, paljon liikennettä saavilta sivustoilta kasvattavat sinunkin sivustosi auktoriteettia), sekä millaisia arvioita yritys on saanut verkossa asiakkailtaan, ja miten se on niihin reagoinut (mitä paremmat arvostelut ja pisteet, sitä parempi näkyvyys).

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa ja asiakasarvostelujen merkityksestä

    MITEN PAIKKA GOOGLEN KÄRKISIJOILLA VARMISTETAAN?

    • Varmista, että yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat ajan tasalla, kaikissa kanavissa.
    • Tarjoa asiakkaille mahdollisuus jättää arvostelu asiointikokemuksesta ja vastaa aina arvosteluihin.
    • Panosta paikalliseen näkyvyyteen sivuston hakukoneoptimoinnin avulla.
    • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet hankkia verkkosivustolle linkkejä laadukkaista lähteistä kuten yhteistyökumppanien sivuilta, somesta, verkkomedioiden tekemistä artikkeleista jne.
    • Älä käytä ikää ja terveyttä kaikkien kanavien yhteystietojen päivitykseen ja ylläpitoon manuaalisesti - ota käyttöön Fonectan Kontakti Pro, joka hoitaa päivitykset kaikkiin kanaviin puolestasi.

    Lähteet:
    Googlen oma ohjeistus siitä, miten hakutuloksissa voi nousta
    *Suomalainen palvelu verkossa 2016, Fonecta ja Kopla Helsinki
    ** searchenginewatch.com/sew/study/2276184/no-1-position-in-google-gets-33-of-search-traffic-study

    Lue lisää
  • Kontakti Pro hakunäkymä
    11.06.2021
    Tiedätkö mitä kaikkea Google kertoo yrityksestä?

    Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut. Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta, ja jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita mainettaan viesti- ja kanavatulvan virrassa. Oletko koskaan tarkemmin katsonut mitä Google esimerkiksi nostaa yrityksestä ensimmäisten hakutuloksien joukkoon?

    Otetaan konkreettinen esimerkki. Kirjoita Googlen hakukenttään edustamasi yrityksen nimi ja jokin sen toimipisteistä. Mitä tuloksia saat? Käy katsomassa etenkin arvosteluja ja kommentteja, joita on mahdollisesti jätetty eri toimipaikkojen kohdalle.

    Yllä olevassa kuvitteellisessa – mutta käytännön kokemuksiin perustuvassa – esimerkissä näet melko tyypillisen otoksen ylläkuvatunlaisen googlehaun antamista tuloksista. Oikealla reunassa olevan pikkukuvan alla näkyy kohta Ratings, jonka alta löytyy arvosteluja, kysymyksiä ja kommentteja. Näitä saattaa olla lukuisia ja niistä ainakin osa sellaisia, joihin kyseisen yrityksen kannattaisi käydä vastaamassa tai reagoimassa.

    Hankalaksi tämän tekee se, että usein kukaan yrityksessä ei ole huomannut niiden olemassaoloa. Joku sivulle sattunut satunnainen kuluttaja sen sijaan on saattanut vastata suoraan yritykselle esitettyyn kysymykseen oman mielipiteensä mukaisesti. Vastaus saattaa olla kielteinen tai jopa väärin. Joka tapauksessa kuluttajan vastaus ei ole yrityksen nimissä tai sen brändinmukaisesti annettu. Pahimmassa tapauksessa kommenteissa saattaa muhia myrskynpoikanen, joka paisuessaan voi olla yrityksen maineelle vahingollinen.

    Maineenhallinta digitaalisessa hakuverkossa

    Yrityksen maineenhallinta muodostaa tärkeän osan sen asiakastyytyväisyydestä. Kuluttajat jakavat kokemuksiaan netissä entistä enemmän ja etsivät suosituksia valitessaan itselleen sopivaa palveluntarjoajaa. Siksi kysymyksiin ja kommentteihin vastaaminen on tärkeää. Huonokin arvio voidaan kääntää hyväksi asiakaskokemukseksi, kun siihen vastataan nopeasti ja asiallisesti.

    Yhdellä yrityksellä voi olla satoja toimipaikkoja tai muita arvosteltavia kohteita kuten esimerkiksi palveluja, tuotteita, noutopisteitä tai palveluautomaatteja. Niistä jokaisesta voi tulla kysymyksiä tai kommentteja niin Googlessa, Facebookissa, Tripadvisorissa kuin kymmenissä muissakin palveluissa.

    Miten hallita mainetta, jos kommentit rönsyilevät ympäri nettiä tai ovat piilossa eri linkkien ja kirjautumisten takana?

    Fonectan Kontakti Pro tarjoaa tähän ratkaisun. Etenkin isommat yritykset hyötyvät Pron käytöstä: sovelluksen avulla yritys saa kaikkien eri toimipisteidensä ja muiden palveluidensa kommenttikentät, arvostelut ja palautteet kootusti yhteen paikkaan allekkain. Asiakkaille vastaaminen ja vuorovaikutus käy huomattavasti helpommin ja sujuvammin eikä tarvita kuin yksi kirjautuminen sisään.

    Asiakastyytyväisyys paranee ja yritys pystyy hallinnoimaan brändikuvaansa ja mainettaan. Tämä on digitaalisessa hakuverkostossa tapahtuvaa maineenhallintaa.

    Lue lisää
  • Fonecta Kontakti Pro
    11.06.2021
    Kuinka varmistat, että yrityksen tiedot näkyvät netissä oikein?

    Yritykselle on löydettävyyden lisäksi tärkeää, että sen tiedot näkyvät netissä oikein ja ajantasaisina. Haastavaksi tämän tekee se, että verkossa on valtava määrä erilaisia sivustoja ja somekanavia, joiden kautta väärää tietoa ui helposti eri paikkoihin. Lisäksi google arvottaa näkyvyyttä erilaisten algoritmien mukaan. Miten siis varmistua siitä, että tiedot ovat kaikissa kanavissa niin kuin pitää?

    Varmista ensin GMB

    Ensimmäinen perusaskel on pitää huolta siitä, että yrityksellä on ajantasainen Google My Business -näkyvyys. Verkkohauissa GMB:hen syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia. GMB -profiililla on tärkeä rooli sekä yrityksen näkyvyyden että maineenhallinnan näkökulmasta.

    Googlen mukaan ”lähellä minua” -hakujen määrä on viime vuosien aikana kasvanut yli 500%. Kuluttajat etsivät etenkin heitä lähellä olevia palveluita silloin, kun ovat liikkeellä. Haussa saattaa olla sopiva ravintola, lähin bensa-asema tai uimahalli, jonka aukioloaikojen pitäisi olla oikein.

    Päivitä aukioloajat

    Aukioloajat vaikuttavat Googlen algoritmiin. Jos yritys ei ole lisännyt niitä tietoihinsa, se ei myöskään ole mukana hakutuloksissa, joissa viitataan ”parhaillaan saatavilla olevaan palveluun” tai ”toimipaikkaan, joka on auki nyt”. Varmistamalla aukioloaikojen näkyvyyden voi siis varmistaa myös yrityksen näkyvyyden.

    Yrityksen tietoja ja päivitystä kaipaavia aukioloaikoja saattaa parhaimmillaan olla kymmenissä ellei jopa sadoissa eri paikoissa netin lonkeroissa, ks. kuva alla. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän toimipaikkoja ja somekanavia ja sitä enemmän erillisiä kirjautumisia vaativia sovelluksia.

    Kontakti Pro eri palveluissa

    Ota käyttöön Kontakti Pro

    Kontakti Pron avulla yritys voi varmistua siitä, että se löytyy sieltä mistä asiakas etsii. Lukuisten kirjautumisten sijaan apua yritystietojen päivitykseen ja ylläpitoon on saatavilla yhdellä kirjautumisella yhdestä sovelluksesta. Pron avulla saa esimerkiksi yrityksen aukioloajat (jotka saattavat etenkin poikkeusaikoina vaihdella paljonkin) päivitettyä kaikkiin toimipisteisiin ilman manuaalista kirjautumista erikseen kunkin toimipisteen nettisivuille ja some-tileille.

    Oikeat ja yhteneväiset tiedot lisäävät luottamusta yritykseen sekä hakukoneiden että asiakkaiden mielestä.

    Lue lisää
  • näkyvyys hakukoneissa
    20.04.2021
    3 vinkkiä, joilla varmasti löydyt verkossa

    Moni yritys luottaa siihen, että asiakkaat löytävät heidät, mutta onko niin että luottamus perustuu turhalle optimismille? Suomalaiset ovat nimittäin erittäin aktiivisia verkossa ja usein vieläpä ostoaikeissa.

    Lue lisää
  • Hakukäyttäytyminen on muuttunut
    09.04.2021
    Markkinointipodcast: Hakukäyttäytymisen muutos

    Markkinointipodcastin vieraana on tällä kertaa Tiina Takala Fonectan myynnistä, joka kertoo ihmisten hakukäyttäytymisen muuttumisesta ja siitä, miten Google on samalla muuttunut.

    Lue lisää
  • Tilaa Näin yrityksesi löydetään verkosta -opas
    07.04.2021
    Tilaa Näin yrityksesi löydetään verkosta -opas

    Tietojenhaku on siirtynyt verkkoon, eikä ensisijainen tiedonetsinnän lähde ole yrityksen kotisivu, vaan tiedonhaku on pirstaloitunut lukuisiin eri kanaviin.

    Lue lisää