Tule löydetyksi

Jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Tietoa haetaan aukioloajoista, yritysten palveluista, yhteystiedoista reittiohjeineen sekä muiden antamista arvosteluista. Fonecta Kontakti Pron avulla varmistat, että sijoitut korkealle paikallisten hakujen tuloksissa.

Testaa yrityksesi verkkolöydettävyys

Paikallinen verkkonäkyvyys monitoimipaikkaisille yrityksille

Löydy kaikkialta, oikeilla ja ajantasaisilla tiedoilla

Tiesitkö, että

97 %

verkon käyttäjistä on hakenut tietoa paikallisista palveluista, ja 76 % ihmisistä päätyy käymään yrityksessä yhden päivän sisällä paikallisen haun jälkeen. 

88 %

potentiaalisista asiakkaista etsii verkossa arvosteluja ennen paikallisten palveluiden valitsemista.

70 %

kuluttajista käy kaupassa verkosta löydetyn tiedon vuoksi. 78 % paikallisista mobiilihauista johtaa verkon ulkopuoliseen ostokseen.  

Verkko on pullollaan erilaisia hakukoneita, sosiaalisen median kanavia ja karttapalveluita, joista asiakas haluaa löytää tietoa paikallisista palveluista. Mahdollisuutemme vaikuttaa asiakkaiden käyttämiin tietolähteisiin ovat olemattomat, ja on entistä haastavampaa hahmottaa, missä kanavissa tulisi olla läsnä asiakkaita varten. On kuitenkin oltava kattavasti läsnä kaikkialla. Siinä on kieltämättä työnsarkaa, etenkin jos yrityksellä on monia toimipaikkoja.

 

Tähän erityisesti monitoimipaikkaisten yritysten haasteeseen vastaa Fonecta Kontakti Pro.

 

Kun yrityksesi tiedot ovat yhteneväiset eri kanavissa, asiakkaat löytävät hakupalveluista yrityksestäsi oikeat ja ajantasaiset tiedot. Hakukoneet, kuten Google, arvostavat yhteneväisiä tietoja verkon eri palveluissa ja edistävät yrityksesi löytymistä korkeammilla sijoituksilla paikallisissa hauissa, kuten esimerkiksi Googlen Local Pack -karttatuloksissa.

Lataa ilmainen löydettävyysopas 

Tiedonhaku on pirstaloitunut lukuisiin eri mediakanaviin netissä. Oppaassa kerromme, miten yritys voi vaikuttaa siihen, että asiakkaat löytävät sinut netin eri hakupalveluista.
Tilaa Näin yrityksesi löydetään -opas.

Lataa löydettävyysopas tästä

Miksi Fonecta Kontakti Pro?

Fonecta Kontakti Pro on ratkaisu vaativampiin paikallisen hakukonenäkyvyyden (local SEO) tarpeisiin, kun sinulla on useita toimipaikkoja. Kontakti Pron avulla hallinnoit tietojasi sekä arvosteluja yli 20 digitaalisessa kanavassa, jonka lisäksi voit hyödyntää API-rajapintoja laajempaan tietojen päivittämiseen. Kontakti Pron verkostoon kuuluvat mm. Facebook, Google Business Profile, Here-kartat, TomTom ja Fonectan kanavat.

 

Varmista, että yrityksen toimipaikkojen tiedot ovat oikein ja ajan tasalla

Varmista ehjä brändikuva kaikkialla verkossa, kaikille yrityksesi toimipaikoille tarjoamalla digitaalista faktaa ja estämällä virheellisen tiedon leviämisen. Hakukoneet ja asiakkaat luottavat enemmän yrityksiin, joilla on yhteneväiset tiedot eri kanavissa. Pystyt vastaamaan myös monimutkaisiin äänihakuihin esimerkiksi silloin, kun asiakas hakee tiettyä toimipistettä tai kyseessä on auton karttasovellus. Kasvata orgaanista liikennettä paremmalla SERP- eli hakukoneen tulossivun sijoituksella. 

 

Ole läsnä siellä missä asiakkaatkin ovat

Paranna asiakaskokemusta viestimällä asiakkaiden kanssa, asiakkaan itse valitsemassa kanavassa. Julkaise tiedotteita ajankohtaisista uutisista ja tapahtumista. Fonecta Kontakti Pro -palvelusta näet kootusti asiakkaiden antamat arvostelut ja esittämät kysymykset. Lisäksi voit seurata, miten sijoitut hakutuloksissa paikallisiin kilpailijoihisi verrattuna. Julkaisujen jakaminen sekä arvosteluihin vastaaminen parantavat yrityksesi hakukonelöydettävyyttä sekä orgaanista näkyvyyttä Googlen kartoissa ja paikallishaussa. 

 

Vähennä manuaalista työtä

Fonecta Kontakti Pro on työkalusi tiedonhallintaan. Hallinnoi ja päivitä yhden työkalun kautta yhdellä klikkauksella yrityksen toimipaikkojen tietoja ja tarjoomaa yli 20 palveluun. Reagoi ja vastaa yritystä koskeviin arvosteluihin ja palautteeseen. Mitä täydennetymmät tiedot yrityksestäsi löytyvät, sitä paremmin vastaat asiakkaiden monimutkaisiinkin hakuihin ja edistät löytymistä paikallisessa haussa.

 

Luota paikalliseen asiantuntemukseen

Ei pelkkä työkalu – meiltä saat niin asiakaspalvelun, käytön tuen kuin raportoinnin kehitysehdotuksineen suomen kielellä. Fonecta on läpi historian keskittynyt yritysten ja heitä etsivien ihmisten yhdistämiseen. Tänä päivänä saat meiltä kaikki verkkonäkyvyyteen liittyvät palvelut saman katon alta.

"Jos on tällainen monitoimipaikkainen bisnes kuin meilläkin, niin ehdottomasti suosittelen ja annan kympin. Ei kannata tehdä kolmeakymmentä kertaa asiaa, jonka voi tehdä kerralla. Korostuksena haluan sanoa, että päivitykset pystyy tekemään myös etukäteen ja ajastamaan, eikä niitä tarvitse tehdä just sillä hetkellä, kun asia on päällä."

Laura, markkinointikoordinaattori, Stemma Oy

Fonecta Kontakti Pro -palvelun sisältö

Yhteystietojen hallinta

Yrityksesi tiedot kuten osoite, puhelinnumero ja aukioloajat päivittyvät yli 20 digitaaliseen kanavaan. Hallinnoi kätevästi yrityksesi tietoja yhden palvelun kautta kaikkiin eri kanaviin, ja esimerkiksi monitoimipaikkaiset tiedot hoituvat helposti massapäivityksinä. Ajasta etukäteen tulevia muutoksia toimipisteille esimerkiksi juhlapyhille, jolloin tieto muuttuu valittuna päivänä automaattisesti, joko pysyvästi tai väliaikaisesti.

 

Asiakaspalautteen ja arvosteluiden hallinta

Vastaa sujuvasti yhdestä paikasta yrityksesi saamiin arvosteluihin Googlessa, Facebookissa ja Tripadvisorissa. Lisäksi voit esimerkiksi vastata asiakkaiden Googlessa esittämiin kysymyksiin saman helppokäyttöisen työkalun kautta.

 

Julkaisut eri kanaviin

Hanki helposti ilmaista näkyvyyttä luomalla julkaisuja Facebook- ja Google -profiileihisi kätevästi yhdellä kertaa, yhdestä paikasta. Voit ajastaa julkaisut ja valita, julkaistaanko ne kaikissa vai vain osassa toimipaikoistasi.

 

Kilpailijaseuranta

Kilpailijaseurannan avulla vertailet yhden työkalun kautta yrityksesi verkkolöydettävyyttä valitsemiisi kilpailijoihin. Työkalun kautta pystyt vertailemaan hakusijoituksia valitsemillasi hakusanoilla sekä Googlen orgaanisissa että paikallisissa hakutuloksissa. Kilpailijaseuranta mahdollistaa myös lähimpien kilpailijoidesi arvostelukeskiarvon jatkuvan seurannan ja vertailun omaan keskiarvoosi. 

Avainsanat Fonectan kanaviin

Avainsanojen avulla pystyt laajentamaan tuote- ja palveluvalikoimaasi, joilla löydyt Fonectan kanavissa. Jos haluat tehostaa näkyvyyttäsi näissä kanavissa entisestään, kysy Fonecta Kärkipaikka ja Kontaktikortti -lisäpalveluistamme.

 

Rajapinnat ja liittimet

Fonecta Kontakti Pro antaa mahdollisuuden tehostaa tietojen ylläpitoa REST API -rajapinnan avulla. Voit synkronoida yrityksen toimipisteiden toimintaan ja löydettävyyteen liittyviä tietoja. Lisäksi voit hyödyntää valmiita liittimiä suosittuihin palveluihin kuten Google Data Studio, Hubspot ja Tableau.

 

Kattava käyttöönottopalvelu

Asiantuntijamme auttavat sinut alkuun perustamalla toimipisteiden tiedot järjestelmään. Käyttöönottopalvelumme kattaa esimerkiksi Google Business Profile (ent. Google My Business) -tietojen lisäämisen ja optimoinnin. Palvelu sisältää myös käyttöönottokoulutuksen henkilöstöllenne.

 

Käytön tuki ja raportointi

Saat asiantuntijoiltamme jatkuvan teknisen ja käytön tuen sekä kvartaaliraportit, joissa tuodaan esille mahdolliset kehitysehdotukset näkyvyyden optimointiin. Hyödynnä työkalusta saatavaa analytiikkaa ja räätälöityjä tilastoja liiketoimintasi ohjaamisen ja päätöksenteon tukena.

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous

Jos yritykselläsi on vain yksi tai pari toimipaikkaa, eikä tarvetta esimerkiksi rajapintojen hyödyntämiselle, katso lisätietoja muista Kontakti-palvelupaketeistamme täältä.

Asiakaskokemus vaatii oikeita tietoja ja vastauksia - kaikkialla.

Jopa 40 % yritysten tiedoista verkossa on virheellisiä tai puutteellisia. Miten sinun yrityksesi tiedot löytyvät verkon eri kanavista, kuten hakukoneista, sosiaalisesta mediasta, navigaattoreista ja kartoista? Varmista, että tietosi ovat oikein ja hallinnassasi Kontakti Pron avulla.

Ota yhteyttä

Tutustu löydettävyyteen liittyviin artikkeleihimme

Ihmisten ostokäyttäytyminen on lyhyessä ajassa muuttunut. Tietoa etsitään yhä useammasta paikasta, eikä enää riitä että tiedot ovat oikein pelkästään kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Yrityksen maineenhallinta verkossa ja yhtenevät tiedot kaikissa kanavissa nousevat siis tärkeään rooliin.

 

Etsimme palveluja liikkuessamme kaupungilla, ajaessamme autoa, kotona tietokoneen ääressä, äänihakuina puhelimessa. Kanavia, joissa hakuja tehdään on lukemattomia, ja yritysten pitäisi näky näissä kaikissa kanavissa yhteneväisillä tiedoilla.

 

Lue lisää aiheista kattavasta tietopankistamme:

  • Fonectan Antti Tukia kertoo podcastissa ostokäyttäytymisen muutoksesta
    12.05.2022
    Hakukäyttäytymisemme on muuttunut – miten yritysten pitäisi huomioida se?

    Keneltäkään tuskin on jäänyt huomaamatta, että vuosien varrella internet on kehittynyt valtavin harppauksin. Usein unohdetaan kuitenkin, että niin on myös verkkohakukäyttäytymisemme. Ja jos yritykset haluavat pitää huolta kilpailukyvystään verkossa, on hakukäyttäytymisen muutokset syytä ottaa vakavasti.

    Lue lisää
  • Mikä on Google My Business?
    12.04.2022
    Mikä on Google yritysprofiili (entinen Google My Business)?

    Kun etsimme palvelua tai tuotetta, etsimme sitä lähes poikkeuksetta ensisijaisesti verkosta. Ja verkossa tehdyistä hauista Suomessa valtaosa tehdään Googlessa. Siksi ei ole yhdentekevää, miten yritys Googlesta löytyy.

    Lue lisää
  • 12.04.2022
    Ovatko yrityksesi Google-tiedot vapaata riistaa – ja mitä siitä seuraa?

    Verkossa kannattaa pitää huoli yrityksensä yhteystiedoista. Jos et pidä, joku muu voi ottaa homman haltuunsa ikävin seurauksin. Yhteystietojen sormeilu ja väärinkäyttö voivat aiheuttaa hankalia tilanteita ja seurauksia niin yksityishenkilöille kuin yrityksille, mistä muutama havainnollistava esimerkki on ylittänyt keväällä 2022 myös kansallisen uutiskynnyksen.

    Lue lisää
  • Paikallinen markkinointi - mitä se tarkoittaa?
    11.03.2022
    Paikallinen markkinointi – löydy ja erotu verkossa toimialueellasi

    Onko yritykselläsi fyysinen toimipiste tai toimipisteitä, joista käsin se myy tuotteita tai palveluja? Tai tietty toimialue, jonka sisällä se palvelujaan tarjoaa? Jos yrityksesi palvelee lähelläsi satunnaisesti tai vakinaisesti liikkuvia asiakkaita, on paikallinen markkinointi sinulle välttämätöntä.

    Lue lisää
  • Lataa paikallisyrittajan opas ja nouse hakujen karkeen
    11.02.2022
    Lataa paikallisyrittäjän opas ja nouse hakujen kärkeen

    Tietojenhaku on siirtynyt verkkoon, eikä ensisijainen tiedonetsinnän lähde ole yrityksen kotisivu, vaan se on pirstaloitunut lukuisiin eri kanaviin. Tietoa etsiessään asiakas valitsee mistä sitä etsii, eikä yritys voi vaikuttaa siihen. Koska tietoa etsitään niin laajasti, tulee yrityksen olla läsnä useissa eri  kanavissa.

    Lue lisää
  • Lataa muistilista - ota verkon kanavat haltuun
    10.02.2022
    Lataa muistilista ja ota verkon kanavat haltuun

    Jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Hakukoneet eivät itse tuota tietoa vaan hakevat sitä eri tietolähteistä. 

    Lue lisää
  • 18.01.2022
    Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

    Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

    Lue lisää
  • Antti Tukia
    30.11.2021
    Se, miten kohtaat asiakkaasi verkossa, ratkaisee menestyksen

    Paikallinen näkyvyys on noussut digimarkkinoinnissa olennaiseksi, kun ihmisten hakukonekäyttäytyminen on muuttunut. Pelkkä näkyvyys ei silti riitä, vaan asiakkaat täytyy kohdata, kirjoittaa Fonectan myyntijohtaja Antti Tukia.

    Paikallinen, tai lokaali näkyvyys on noussut digimarkkinoinnin kärkiteemaksi Suomessa ja maailmalla. Se liittyy laajempaan ajatukseen nykytaloudesta löydettävyystaloutena, jossa tuotteiden ja palvelujen digitaalinen löydettävyys sanelee sen, syntyykö kaupankäynnille edellytyksiä.

    Jopa 80 prosenttia asiakkaista hakee netistä tietoa ennen kuin tarttuu kivijalkaliikkeen ovenkahvaan. Samalla asiakkaiden – kuluttajien ja yrityspäättäjien – hakukäyttäytyminen muuttuu kovaa vauhtia.

    Haut eivät enää perustu yhteen sanaan ja loputtomien tulosten kahlaamiseen. Yli puolet kaikista globaalisti tehdyistä hauista on nykyään lausemuotoisia ja sisältää vähintään neljä sanaa. Osatekijät voivat olla vaikka: kuvailu + toimiala + sijaintitieto + aukiolotieto. Perjantaipitsaa kaipaava siis syöttää hakukenttään esimerkiksi ”paras pitseria lähellä minua avoinna nyt”. 

    Nykytiedonhakija on kärsimätön. Jopa 70 prosenttia tiedonhakijoista ei enää käy lainkaan yrityksen kotisivuilla vaan saa kaipaamansa tiedot nopeammin muualta, kuten hakutulossivulta.

    Miten voit varmistaa, että sinun yrityksesi nousee hakutuloksissa kärkeen – tai edes ensimmäiselle tulossivulle? Tämä on se ydinongelma, johon minä ja kollegani Fonectalla etsimme ratkaisuja.

    Fonectassa löydettävyysosaamiselle on pitkä historia alkaen perinteisistä paikallisista puhelinluetteloista. Kun tänään keskitymme lokaaliin löydettävyyteen, keskitymme ymmärtämään digimaailman isoja ekosysteemejä, kuten Googlea, Facebookia ja Applea.

    Näissä ekosysteemeissä lokaali näkyvyys syntyy yrityksen perustietojen avulla. Vähintäänkin siis yrityksesi toimiala-, tuote-, sijainti- ja aukiolotietojen tulee olla oikein ja yhtenevät kaikissa keskeisissä paikoissa. Tietojen oikeellisuus koskee yhtä lailla julkisia toimijoita.

    Paikallisen näkyvyyden merkitys perustuu siihen faktaan, että tunnettu yritys kasvaa todennäköisemmin kuin tuntematon. Jos yritys ei löydy, se tekee kauppaa vain sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka jo tuntevat sen. Ja jos uudet asiakkaat eivät löydä yritystä, se ei kasva.

    Silti löydettävissä oleminen on eri asia kuin valituksi tuleminen. Digiajalla valituksi tuleminen vaatii sitä, että tuotteestasi ja palvelustasi on tarjolla kokemuksia ja arvosteluja. Käyttäjät laittavat arvosteluja eri verkkopalveluihin, kuten vaikka TripAdvisoriin, Yelpiin ja Googleen.

    Arvostelut ovat digitaalista vuoropuhelua asiakkaiden kanssa ja isossa kuvassa yrityksen maineen hallintaa. Asiakkaita kannattaa ohjata antamaan palautetta, mutta melkeinpä tärkeintä on, että yritys vastaa negatiiviseen palautteeseen. Vastaamisella on iso merkitys pettyneelle asiakkaalle mutta myös tapausta palautepalvelussa seuraavalle.

    Erään tutkimuksen mukaan yrityksen arvosteluja lukevista jopa 70 prosenttia tekee kaupat vuorokauden sisällä. Sillä todella on merkitystä, miten asiakkaat verkossa kohtaat.

    Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.

    Lue lisää
  • 02.09.2021
    Äänihaku tulee – oletko valmis?

    Yhä useampi käyttää äänihakua. Tämä on yksi merkittävimmistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista lähitulevaisuuden tekijöistä, johon yritysten kannattaa varautua.

    Autoa ajaessa on helppo kysyä kännykän äänihakurobotilta missä sijaitsee lähin bensa-asema, kun huomaa mittarin vilkuttavan punaista. Jos katsoo saatuja äänihakutuloksia tarkemmin, käy mielenkiintoiseksi tutkia haun tietolähteitä. Lähde lukee hyvin pienellä ja saattaa olla peräisin käytännössä lähes mistä tahansa päin nettiä.

    Äänihakujen ja äänellä ohjattavien laitteiden digimaailman valloitus on ollut käynnissä jo muutaman vuoden. Yhdysvaltalaisista kuluttajista 72 prosenttia tekee äänihakuja digitaalisten avustajien, kuten Sirin, Alexan, Google Assistantin ja Cortanan kautta, eivätkä siis etsi tietoa esimerkiksi yrityksen kotisivujen kautta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita tietoja eri kanavissa.

    Digiavustaja ohjaa arkea

    Yhdysvalloissa äänihaun käyttöaste on korkea etenkin mobiilissa. Kännyköiden lisäksi myös muun muassa tietokoneet ja televisioiden tekoälyohjelmat hoitavat äänihakuja. Suuri osa äänihauista on paikalliseen asiaan liittyvää kuten jonkin palvelun sijainti tai senhetkinen sää. Valtaosa hauista tehdään kotona tai autossa. Esimerkiksi Applen karttapalvelua käytetään äänihakumenetelmällä jo paljon.

    Hiljattain tehty Googlen Algoritmipäivitys on osaltaan nostanut äänihaun suosiota. Algoritmisen kehityksen avulla Googlen on helpompi tulkita kokonaisia lauseita. Puheentunnistustekniikan suosion kasvulle on useita syitä, joista ensisijainen on sen käytön helppous kirjoittamiseen verrattuna.

    Käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia myös muualla maailmassa. Etenkin lapset ja nuoret ohjaavat arkeaan puhelimeensa puhumalla. Yhdysvalloissa moni aikuinenkin antaa kännykälleen käskyjä kadulla kävellessään.
     
    ”Lahden takana tekoäly ja ääniohjaustoiminnot on viety todella pitkälle. Siellä saatetaan lentokoneen laskeutuessa jo tilata pizza sopivasta paikasta valmiiksi hotelliin pääsyä odottamaan”, kertoo Fonectan asiakkuusjohtaja Tiina Takala.

    Alustataistelun aika

    Parhaillaan äänihakumaailmassa käydään alustataistelua, esimerkiksi Android suosii Googlea ja Amazon Bingiä. Tarkkailun alla on mikä alusta ruokkii äänihakutuloksia parhaiten. Kontakti Pron avulla yrityksen ei tarvitse miettiä mikä alusta olisi paras, koska palvelu hoitaa päivitykset kaikkiin tarvittaviin alustoihin ja kanaviin. Kun mukana yritystiedoissa on yhteystietojen lisäksi aukioloajat, yritys nousee hakutiedoissa heti kärkeen. 

    ”Jos henkilö kysyy Siriltä jotain, se etsii tietoa Applen omasta karttapalvelusta, joka puolestaan kerää tietoa eri lähteistä kuten vaikka yrityksen kotisivuilta, jotka voivat nojata Kontakti Prohon”, Takala havainnollistaa ja lisää: ”Kun dataa on lisäksi kerrostettu päällekkäin, uimahallin kahvion aukioloajat on esimerkiksi kerrottu eri kohdassa kuin itse uimahallin, tuo se lisäarvoa hakukoneen antamiin tuloksiin.”

    Vaikka äänihaku ei ole vyörynyt Suomeen vielä yhtä isossa skaalassa kuin Yhdysvaltoihin (osasyynä suomen kielen vaikeat sijamuodot), äänihaku tulee pian olemaan yksi keskeisistä huomioitavista asioista hakukoneoptimoinnissa. Jos yritys haluaa tulla löydetyksi, sen verkkosisällön tulee olla sellaisessa kunnossa, että se vastaa kirjallisesti naputeltujen hakujen lisäksi myös suullisesti tehtyihin hakuihin.

    Älä jää junan kyydistä, ota meihin yhteyttä ja laitetaan edustamasi yrityksen hakukoneasiat kuntoon!

    Lue lisää
  • 24.06.2021
    Brändin rakentaminen ja hallinta verkossa

    Brändi on yrityksen persoona, jolla se erottautuu muista ja jää mieleen. Tänä päivänä brändin strategisessa rakennustyössä ei voi ohittaa Googlen ja sosiaalisen median voimaa – muuten brändiä ei rakenna yritys itse vaan se elää omaa elämäänsä verkossa, ja voi saada hallitsemattomana kovia kolhuja. Artikkelimme perehdyttää sinut tärkeimpiin brändinrakennuksen ja -hallinnan keinoihin verkossa!

    OVATKO BRÄNDINNE RAKENNUSPALIKAT OMISSA KÄSISSÄNNE?

    Brändin rakentaminen on etenkin suurten yritysten markkinointiosastojen tekemisen ytimessä. Mutta oli yrityksen brändin rakennus aktiivista työtä tai ei, muodostuu yrityksen imago ja maine ihmisten silmissä joka tapauksessa. Imago ja maine ovat brändin kaikkein tärkeimmät rakennuspalikat, ja niihin vaikuttavat kaikki yrityksen viestit, teot ja tekemättä tai viestimättä jättämiset.

    Pidä palikat siis omissa käsissäsi, ja huolehdi, että yrityksen brändi on sellainen, kuin sen halutaan olevan – eikä ainakaan mitäänsanomaton tai negatiivinen.

    BRÄNDIN RAKENNUSTYÖ EI VALMISTU KOSKAAN

    Arvostetun brändin rakentaminen vaatii paljon työtä ja vahvaa brändistrategiaa, joka kumpuaa yrityksen visiosta, missiosta, arvoista ja kohderyhmistä. Tärkeä rooli on erityisesti yhtenäisellä, visuaalisella ilmeellä, tone of voicella sekä kaikilla asiakaskohtaamisilla ja vuorovaikutuksella kohderyhmien ja sidosryhmien kanssa. Parhaat brändit löytävät tiensä kohderyhmiensä arkeen ja erilaisiin tilanteisiin mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla – ja jäävät mieleen.

    Esimerkiksi Taloustutkimuksen Brändien Arvostus 2020 -tutkimuksen ensimmäisiä sijoja pitelevät suomalaiset brändit Fiskars ja Fazer ovat tehneet tarkoin suunniteltua brändityötä vuosikymmeniä saavuttaakseen nykyisen bränditunnettuuden ja luotettavuuden.

    Eikä työ tule koskaan valmiiksi, sillä tunnettua ja luotettavaa brändi-imagoa on aktiivisesti pidettävä yllä, etenkin verkossa, missä samaan aikaan asiat tapahtuvat vauhdilla, mutta vanhentuvat myös nopeasti.

    BRÄNDITYÖ VERKOSSA ON PIRSTALOITUNUT MONEEN KANAVAAN

    Millä tavoin yritys verkossa näkyy ja mistä sieltä se löytyy, ovat asioita jotka vaikuttavat sen maineen ja brändi-imagon rakentumiseen. Digitaalinen brändityö jakautuu moneen eri kanavaan, joista pääasialliset ovat:

    • Yrityksen brändin viestiä vahvistavat, omat verkkosisällöt
    • Aktiiviset, vuorovaikutteiset, sitouttavat ja asiakkaille lisäarvoa tuovat sosiaalisen median kanavat, myös keskustelujen seuraaminen ja moderointi
    • Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta, joilla varmistetaan että yritys löytyy alansa tärkeimmillä hakusanoilla
    • Youtube- ja Display-mainonta, joilla jätät vahvoja, tunteisiin vetoavia muistijälkiä visuaalisin keinoin

    Verkkokäyttäytymisen muutoksen myötä mainetta voivat sen sijaan huonontaa kaksi varteenotettavaa asiaa:

    • Kun yritys ei löydy verkossa sieltä, mistä asiakas sitä etsii
    • Mitä käyttäjät tai asiakkaat yrityksestä verkossa sanovat, ja miten yritys siihen reagoi

    VERKON ARVOSTELUT ON OTETTAVA TOSISSAAN

    Verkossa kuka tahansa voi jättää arvostelun yrityksestä, ja näiden arvostelujen merkitystä yrityksen maineelle ja brändi-imagolle ei pidä väheksyä. Parhaassa tapauksessa verkon positiiviset arvostelut kasvattavat yrityksen hyvää imagoa, pahimmassa tapauksessa romuttavat huolella rakennetun brändin perustukset.

    Yhä useampi netinkäyttäjä luottaa Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviin tähtiin, eli muiden käyttäjien arvosteluihin. Yritysten tähtiluokitusten vertailussa jäävät huonompia arvioita saaneet helposti vaihtoehtojen häntäpäähän. Sen sijaan yritykset ilman arvostelun arvostelua muilta käyttäjiltä eivät vaikuta yhtä uskottavilta kuin yritykset, joilla on todistetusti ollut sen toimintaa arvioivia asiakkaita. Arvostelut siis ikään kuin tekevät yrityksestä enemmän elävän ja toden - ja toki hyvät arvostelut voittavat todennäköisemmin asiakkaan klikkaamaan teidän sivullenne.

    Huonojakin arvosteluja yleensä tulee väistämättä, ja se ei ole pelkästään huono asia – kunhan niihin vastataan rakentavasti, positiivisesti ja asiallisessa ajassa - ja niistä otetaan opiksi.

    Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa

    ARVOSTELUT KIINNOSTAVAT ASIAKKAAN LISÄKSI GOOGLEA

    Google tekee johtopäätöksiä verkkosivustojen luotettavuudesta monen eri lähteen perusteella, joihin kuuluvat niin yrityksen omat verkkosivut kuin sosiaalisen median kanavat ja muut kanavat verkossa, joissa yrityksen tiedot ovat esillä – tai tulisi olla. Google nostaa hakutuloksiin mieluiten yrityksiä, jotka ovat saaneet parhaimpia arvosteluja käyttäjiltä. Mutta Google voi myös katsoa yrityksen epäluotettavaksi ja laskea sen sijoituksia hakutuloksissa, mikäli signaalit ja tiedot sen skannaamista verkon eri kanavista eivät ole linjassa keskenään, tai ovat hyvin negatiivisia.

    Uutissivusto The Daily Mail on tästä oiva esimerkki. Se putosi yhtäkkiä Googlen hakutuloksissa hyvin kauas etusivulta, ja syypää pudotukseen olivat Googlenkin arvostamaan arvostelusivusto Trustpilotiin jätetyt, erittäin negatiiviset arvostelut sivuston käytettävyydestä.

    Google siis luotti tällaiseen sivuston ulkopuoliseen, vahvaan signaaliin, jonka seurauksena The Daily Mail menetti tuhansia lukijoita kilpaileville uutissivustoille, kun se ei löytynytkään hakutuloksista ihmisten hakiessa uutisia verkosta. Jos verkkolehti olisi huomannut ajoissa verkossa vaanivat, negatiiviset arvostelut, ja reagoinut niihin välittömästi, olisi pudotus voitu todennäköisesti välttää.

    Kontakti Pro -palvelulla hallinnoit verkkoon jätettyjä arvosteluja yhdestä paikasta

    TIEDÄ, MITEN NÄYTTE JA MITÄ TEISTÄ PUHUTAAN

    Mitä hakutuloksia Googlesta löytyy, kun käyttäjä tekee haun yrityksenne nimellä? Ihanteellisesti brändihaun hakutulosten kärjestä löytyvät yrityksen omat verkkosivut, sosiaalisen median tilit ja esimerkiksi blogikirjoituksia vaikuttajayhteistöiden johdosta tai osumia verkkomedioissa PR-työn tuloksena.

    Se, mitä Google tarjoaa brändihaun vastaukseksi on yrityksen verkkomaineenhallintaa parhaimmillaan.

    Jos verkkosisällöt, joihin yritys itse voi vaikuttaa, eivät löydy hakutulosten kärjestä, pahimmillaan siellä seisovat tylysti negatiiviset käyttäjäarvostelut. Mahtavatko ne kannustaa yritystä nimellä hakenutta käyttäjää hakeutumaan asiakkaaksi? Niinpä. Samalla brändi-imago murenee hallitsemattomasti, epäilevä käyttäjä kerrallaan.

    Yrityksen markkinointitiimin on tehtävä töitä brändinrakennuksen eteen verkossa, jotta yritys varmasti löytyy hakutulosten kärjestä toivotulla tavalla sitä haettaessa.

    On myös tärkeää tietää, mitä ja miten yrityksestä puhutaan keskustelufoorumeilla, blogeissa ja sosiaalisen median kanavissa. Negatiivinen ja tyytymätön mielipide saa netissä nopeasti siivet alleen ja jopa väärinkäsitykset muuttuvat “todeksi” tai yhden asiakkaan huonot kokemukset suureksi kollektiiviseksi mielipahaksi, ellei yritys ole vastaamassa palautteisiin.

    Kun teette aktiivista työtä yrityksen verkkolöydettävyyden eteen ja olette ajan tasalla siitä, mitä yrityksestä puhutaan verkossa, ovat ohjat maineenhallinnan ja brändin rakentamisen suhteen omissa käsissänne. Arvosteluihin tulisi aina vastata suoraan, ja somessa liikkeelle lähteviin huhupuheisiin voi reagoida informatiivisella postauksella yrityksen omalla sometilillä, tiedotteella tai vaikka mainoskampanjalla – ennen kuin ne kasvavat lumipallon lailla ja ehtivät vahingoittaa huolellisesti ja pitkään rakennettua brändiä.

    Miten yrityksenne näkyy verkossa? Tee testi!

    Artikkelin lähteet:

    SEO Butler - Why your relationship with Google is failing (and how compounded signals can fix it)
    Taloustutkimus - Brändien Arvostus -tutkimus

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Ovatko yrityksenne tiedot verkossa oikein - ja miksi sillä on väliä?

    Kun jo 98 % suomalaisista käyttää verkon hakukoneita etsiessään tarvitsemiaan tuotteita tai palveluita, on selvää että yrityksen on huolehdittava oikeista ja ajantasaisista tiedoista verkossa. Miten hallita suuren, monitoimipaikkaisen yrityksen tietojen oikeellisuutta ja ajantasaisuutta verkon kaikissa tärkeissä kanavissa – ja mitä ne tärkeimmät kanavat edes ovat?

    Yksinkertaiselta kuulostavalla asialla voi olla suuri vaikutus yrityksen löydettävyyteen ja luotettavuuteen asiakkaiden sekä Googlen silmissä. Lue, millainen merkitys oikeilla yhteystiedoilla on ja kuinka varmistat helposti, että ne ovat oikein kaikissa tärkeimmissä kanavissa.

    MITKÄ YRITYKSEN TIEDOT OVAT TÄRKEIMMÄT?

    Kunnossa on oltava sekä pääkonttorin että kaikkien muidenkin toimipaikkojen osalta erityisesti osoitteet, puhelinnumerot sekä aukioloajat. Jos tiedot puuttuvat, ovat vanhentuneet tai niitä on käyttäjän hankala löytää, kääntyy asiakas todennäköisesti yrityksen puoleen, jolta vastaavat tiedot löytyvät verkosta näppärästi.

    “Juu juu, kyllä yrityksen kotisivuille on päivitetty nämä tiedot”, saatat miettiä… mutta jopa 73 % ihmisistä etsii tietoa muualta kuin yrityksen verkkosivuilta. Ensikontakti yritykseen saattaa tapahtua missä tahansa kanavassa, kuten Googlen hakutuloksissa, Google Mapsissa, muissa hakemistopalveluissa tai sosiaalisen median kanavissa. Eikä yritys voi itse millään vaikuttaa siihen, mistä kanavista asiakkaat sitä tai sen tarjoamia palveluja tai tuotteita etsivät.

    Siksi yrityksen on pidettävä äärimmäisen hyvää huolta sen kaikkien toimipisteiden löydettävyydestä, ja oikeista tiedoista verkon eri palveluissa.

    Miten se parhaiten onnistuu? Kontakti Pro on palvelu on erityisesti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten yhteystietojen hallintaan, jonka avulla säästät aikaa ja kasvatat luotettavuutta niin asiakkaiden kuin Googlen silmissä.

    VIRHEET YHTEYSTIEDOISSA HEIKENTÄVÄT LUOTETTAVUUTTA

    Väärillä ja päivittämättömillä yhteystiedoilla voi olla seurauksia hakukonenäkyvyydelle, mutta ne haperruttavat myös asiakkaan luottamusta.

    Google vertailee yrityksen yhteystietoja eri kanavissa ja nostaa hakutulosten kärkeen mieluiten sellaiset yritykset, jotka vaikuttavat sen mittareilla luotettavimmilta, eli joiden tiedot ovat yhteneväiset ja oikein kaikissa kanavissa, mistä Googlen robotit tietoa louhivat.

    Harvemmin hakutulosten kärjessä, harvemmin asiakkaan mielessä – ainakin sillä hetkellä kun hän hakee verkosta tietoa – ja sitä haetaan usein. Suomalaisista jo 77 % omistaa älypuhelimen, ja heistä 92 % on etsinyt verkosta tietoa tuotteista tai palveluista juuri puhelimellaan.

    Testaa, miten yrityksesi tiedot löytyvät netistä. TEE MAKSUTON TESTI

    PUUTTEELLISET YHTEYSTIEDOT LASKEVAT YRITYKSEN MAHDOLLISUUKSIA LÖYTYÄ LÄHIHAUISSA

    Tietoa etsitään missä tahansa liikumme, ja yhä useammin kännykkä kaivetaan taskusta kun etsitään lähellä sijaitsevia palveluja – tehdään siis ns. lähihakuja. Yrityksen markkinointiosastoa tulisikin kiinnostaa seuraavat luvut:

    • Kaikista lähihaun tekevistä jopa 76 % vierailee hakutuloksista löytämässään yrityksessä vuorokauden sisällä hausta
    • Näistä vierailuista jopa 28 % johtaa ostotapahtumaan

    Haluaisit varmaan yrityksenne toimipisteiden esiintyvän näissä hakutuloksissa? Pidä siis huoli että yrityksen kaikkien toimipisteiden tiedot ovat oikein ja ajan tasalla kaikissa tärkeimmissä verkon kanavissa. Myös siksi, että väärät yritystiedot verkossa tutkitusti heikentävät netin käyttäjien luottamusta yritykseen.

    OTA OHJAT OMISTA YRITYSTIEDOISTANNE VERKOSSA

    Useat verkon hakupalvelut tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden ehdottaa muutoksia yrityksen tietoihin, mikäli tietoja ei ole lisätty yrityksen toimesta. On siis mahdollista, että hyvää tarkoittava asiakas on lisännyt tietoja johonkin verkkopalveluun yrityksestä, jonka kanssa on asioinut. Tarkoitus on hyvä – pyytää kollektiivisesti tietoa käyttäjiltä, jotta mahdollisimman moni löytäisi etsimänsä tiedot. Käytännössä tämä voi johtaa kuitenkin virheellisiin ja epäyhteneväisiin tietoihin verkon eri palveluissa.

    Yrityksen verkkopresenssi käsittää tänä päivänä hyvin monia eri kanavia omien verkkosivujen lisäksi. Näihin kuuluu hakupalveluja ja sosiaalisen median kanavia, joissa yritys ei välttämättä ole itse edes valinnut olla aktiivinen. Siksi on hyvin mahdollista, että yrityksen toimipisteen osoite on muuttunut, mutta sitä ei ole päivitetty kaikkiin tärkeisiin kanaviin. Niiden olemassaolosta ei joko tiedetty tai sitä ei vain kertakaikkiaan ajateltu.

    On tärkeää ottaa omien yritystietojen omistajuus eikä antaa niiden seilata kenen tahansa päivitettävänä, ja samalla on tiedettävä, mihin kaikkiin kanaviin tiedot tulisi päivittää.

    MITEN TIETOJEN OIKEELLISUUS TAATAAN HELPOSTI?

    Kanavia, joista tulisi löytyä on paljon, ja suurilla, monitoimipaikkaisilla yrityksillä palapelin kasassa pitäminen on erityisen haastava tehtävä. Aukioloaikojen ja muiden yhteystietojen päivitys jokaiseen kanavaan erikseen voi tuntua loputtomalta suolta – ja sitä se helposti onkin.

    Fonectan Kontakti Pro on suurten yritysten työkalu, jolla on mahdollista hallita yrityksen tärkeitä tietoja verkon eri kanavissa yhdestä paikasta, ja kerätä myös palautteet kootusti kaikista kanavista. Kontakti Pro säästää suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten aikaa, ja takaa tietojen oikeellisuuden ja löydettävyyden kaikissa tärkeissä kanavissa. Kontakti Pro:n kautta tiedot päivittyvät yhdestä kanavasta yli 20 tärkeimpään verkon kanavaan yhdellä klikkauksella.

    Fonecta Kontakti Pro avulla:

    • lisäät yrityksen ja toimipaikkojen puuttuvat tiedot
    • korjaat väärät tiedot ja päivität muutokset helposti
    • suojaat oikeat tiedot ja pidät kontrollin omissa käsissäsi

    Yritys, joka on julkaissut tietonsa Fonecta Kontaktin verkostossa, kerää keskimäärin 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolta vastaava verkostonäkyvyys puuttuu.

    Haluatko sinäkin tehostaa verkkolöydettävyyttä ja vähentää manuaaliseen työhön menevää aikaa? Tutustu Kontakti Pro -palveluun!

    Lue lisää
  • 23.06.2021
    Google My Business ja sen merkitys yrityksen hakukonenäkyvyydelle

    Jo 98% suomalaisista käyttää verkon hakukonetta etsiessään jotain tuotetta tai palvelua. Useat yritykset ymmärtävät, että hakukonelöydettävyyteen on ensiarvoisen tärkeää panostaa. Mutta harva tietää, mikä merkitys Google My Business -palveluun syötetyillä tiedoilla on yrityksen hakukonelöydettävyydelle. Nyt se selviää, sillä perehdymme aiheeseen tässä artikkelissa.

    MIKÄ GOOGLE MY BUSINESS ON JA MITEN SE TOIMII?

    Google My Business on Googlen maksuton työkalu, jonka avulla yritys pääsee itse hallitsemaan sitä, mitkä tiedot ja paikalliset toimipisteet näkyvät Googlen tuotteissa, kuten Google Mapsissa ja Google-haussa​.

    Ja niitä todellakin kannattaa itse hallita, sillä Google My Businessiin syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa korkeammalle ennen muita hakutuloksia, ja yrityksen Google My Business -profiililla on tärkeä rooli yrityksen löydettävyydessä, näkyvyydessä ja maineenhallinnassa.

    Yrityksen maine verkossa sen koosta riippumatta voi olla hyvin hauras ja käyttäjiensä riepoteltavissa (tutustu vaikka artikkeliimme yrityksen maineesta verkossa).  Siksi on hyvä pitää niin paljon yrityksen tiedoista verkossa omissa käsissä, kuin mahdollista.

    MIKSI ON TÄRKEÄÄ HALLITA ITSE GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJAAN?

    Google My Business (GMB) -hakutuloksissa näkyvät täsmälleen ne tiedot, jotka yritys – tai joku muu – on sinne syöttänyt. Hetkinen, siis joku muu? Kyllä, jos yritys ei ole itse täyttänyt Google My Business -profiiliaan, sen voi tehdä kuka muu tahansa – profiili on nimittäin avoin kenen tahansa päivitettäväksi.

    Tämän päivän nettikulttuurin ansiosta usein avuliaat asiakkaat saattavat täyttää tällaisia puuttuvia yritystietoja muiden käyttäjien auttamiseksi. Eli ehkä joku muu on jo tehnyt työn puolestanne? Ehkä. Mutta hyväkään asiakas ei ikinä tiedä yrityksen kaikkia yksityiskohtia, kaikkien toimipaikkojen oikeita yhteystietoja ja aukioloaikoja. Ja jos yritys jättää tietonsa tuuliajolle, muiden päivitettäväksi, ei se vastaa itse tietojen oikeellisuudesta eikä voi mitenkään hallita sitä, mitä yrityksestä verkossa kerrotaan.

    Kuulostaako kaikkien yhteystietojen ylläpito kivireeltä vetää perässään kaiken muun työn päälle? Fonecta Kontakti Pro on kätevä työkalu, jonka avulla hallinnoit helposti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten verkkonäkyvyyttä – myös Google My Business -näkyvyyttä.

    LÄHIHAUT KASVAVAT → GOOGLE MY BUSINESS -TIETOJEN ROOLI KOROSTUU

    Lähihakujen määrä on Googlen mukaan kasvanut parin viime vuoden aikana yli 500%. Lähihauilla tarkoitetaan siis sitä, kun etsimme palveluja tai tuotteita lähellä meitä, olimme sitten kotona tai liikkeellä. Tarve tietylle palvelulle saattaa herätä yllättäen, missä tahansa, ja sitä haetaan saman tien, yleensä taskusta löytyvällä matkapuhelimella.

    Kun palvelua etsitään läheltä, nostaa Google hakutuloksissaan esiin vain ne yritykset, joiden Google My Business -profiili on päivitetty. Hyvästä profiilista tulee löytyä ainakin:

    • Yrityksen nimi
    • Yrityksen osoite
    • Sijainti kartalla
    • Yrityksen toimiala
    • Tietoa yrityksen toiminnasta

    Kuten hakukoneoptimoinnissakin, mitä informatiivisempi ja paremmin rakennettu yritysprofiili, sen todennäköisemmin se pärjää hyvin hakutuloksissa. Yritykset, joiden profiili on heikko, virheellinen tai sitä ei ole lainkaan, eivät välttämättä näy hakutuloksissa lainkaan vaikka sen toimipaikka sijaitsisi lähellä hakijaa. Yrityksen sijainti hakijaan nähden kun on vain yksi kriteeri Googlen silmissä, ja jos kauempana sijaitsevalla yrityksellä on parempi profiili, voi Google näyttää hakutuloksissa sen tiedot lähempänä sijaitsevan yrityksen sijaan.

    MILTÄ TOIMIPAIKKOJESI TIEDOT NÄYTTÄVÄT VERKOSSA? TESTAA TÄSTÄ

    GOOGLE TARJOILEE KÄYTTÄJILLEEN LUOTETTAVIMMAT JA OSUVIMMAT HAKUTULOKSET

    Googlen oma algoritmi määrittää, mitkä tulokset pääsevät hakutulosten kärkipaikoille. Algoritmi on rakennettu niin, että hakijalle pyritään näyttämään kaikkein parhaiten hänen tarpeitaan ja hakutermejään vastaava hakutulos. Algoritmin toimintaan ei yksittäinen käyttäjä tai yritys pysty vaikuttamaan, vaikka kokeilijoita on vuosien varrella varmasti riittänyt.

    On kuitenkin asioita, joihin yritys voi, ja joihin sen ehdottomasti kannattaa vaikuttaa hakukonenäkyvyytensä hyväksi. Näitä ovat omat verkkosivut ja niiden sisällöt sekä Googlen arvostamat tiedot, jotka ovat yhteneväiset niin kotisivuilla, GMB-yritysprofiilissa kuin muissa verkon yleisimmissä yhteystietopalveluissa. Google pitää luotettavampana ja näin myös arvostaa korkeammalle yrityksiä, joiden tiedot ovat yhteneväiset niin kotisivuilla kuin Google My Business -palvelussa  – esimerkiksi aukioloajat ja yhteystiedot tulee olla samanlaiset kaikissa kanavissa.

    Lisääntyneiden lähihakujen rinnalla ovat kasvaneet myös Google-hakujen sanamäärät. Kun vielä muutama vuosi sitten etsittiin ravintolaa, haetaan palveluja nyt niin sanotuilla pitkillä hakulausekkeilla, eli lähes kokonaisilla lauseilla. Vaikkapa “itämainen ravintola helsingin keskusta auki maanantaina”. Ja tottakai Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaat ja osuvimmat hakutulokset myös näihin pitkiin hakulausekkeisiin.

    Tämä tarkoittaa yritysten osalta sitä, että niiden on entistä tärkeämpää tuoda toiminnastaan esiin mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot kaikissa verkon kanavissa. Google yhdistelee ja vertaa löytämiään tietoja, ja mikäli se pitää niitä tarpeeksi kattavina, yhteneväisinä, ja ennen kaikkea luotettavina, se voi tarjota yrityksen sivustoa vastaukseksi verkkohakuun.

    Google siis tarjoaa käyttäjilleen luotettavimmat ja osuvimmat hakutulokset, ja tekee valinnat vain ja ainoastaan verkosta löytyvien tietojen perusteella. Yrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden on pidettävä huoli siitä, että sen tiedot ovat sellaisella tasolla, että yritys tulee valituksi.

    Lue lisää verkkonäkyvyydestä. TILAA MAKSUTON OPAS

    ANNA ENEMMÄN JA LAADUKKAAMPAA TIETOA GOOGLELLE JA ASIAKKAILLE

    Jos yrityksen tavoitteena on nousta korkeille sijoille Google-hauissa, täytyy sen profiilista ja verkkosivuilta siis löytyä hyvin täsmällisesti niitä tietoja, joita asiakkaat hakevat. Persialaista ruokaa Helsingissä tarjoava ravintola ei pääse hakutuloksiin mikäli hakija etsii italialaista ravintolaa. Mutta vaikka hakija etsisikin persialaista ravintolaa, ei ravintola välttämättä päädy hakutuloksiin, jos se ei ole pitänyt huolta verkkosivuistaan ja tarjonnut täsmällistä tietoa toimialastaan Google My Business -profiilissa ja muissa verkon tärkeissä kanavissa.

    Pelkkä ”ravintola” ei siis enää riitä yrityksen tiedoissa - ja sama pätee kaikilla toimialoilla. Mitä enemmän ja parempaa tietoa yrityksen GMB-profiilissa on tarjolla, sitä paremmin se palvelee niin käyttäjiä kuin Googlea.

    TARJOA INFORMAATIOTA JA LUO TUNNELMAA KUVILLA

    Google My Business -palvelussa on yrityksen perustietojen lisäksi viisasta panostaa muuhunkin sisältöön. Visuaalisuus on tärkeää kaikissa tämän päivän verkkosivustoissa, eivätkä hakutulokset ole poikkeus. Ellet itse lataa palveluun laadukkaita, brändin mukaisia kuvia yrityksestä, voi Google näyttää muiden käyttäjien kuvia, jotka eivät ole teidän valitsemianne ja teidän hallinnassanne.

    Valokuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ne auttavat asiakasta hahmottamaan yrityksen toimintaa ja olemusta visuaalisin keinoin. Ja esimerkiksi heille, jotka ovat tulossa fyysisesti käymään yrityksen toimipisteessä, on hyödyllistä löytää karttatietojen ohesta kuva yrityksen sijainnista ulkoapäin.

    KORONAVIRUS SIIRSI ELÄMÄN KOTIIN JA NETTIIN - JA KASVATTI VERKKONÄKYVYYDEN TÄRKEYTTÄ

    Koronaviruksen aikaansaama poikkeustila on kasvattanut Google My Business -profiilin ja Google-näkyvyyden merkitystä yrityksille, kun yhtäkkiä pääosin kodin neljän seinän sisällä aikaa viettävät ihmiset hoitavat koko ostoprosessin katselusta ja tiedonhausta ostokseen saakka fyysisten kauppojen sijaan netissä. Pandemian hellittäessä ja kauppojen taas avautuessa verkko-ostokset ovat kuitenkin nousseet uudelle tasolle ja ihmiset ovat löytäneet uusia tapoja hyödyntää online-tarjontaa arjessaan. Siksi on entistä tärkeämpää pitää yrityksen toimipaikkojen tiedot ajan tasalla verkossa.

    Google My Business -profiilissa voi kertoa kaiken tämän: yhteystiedot, toimialan, muuttuneet aukioloajat, etä- ja verkkopalvelut, ja esimerkiksi mahdollisuudet kotiinkuljetukseen. Ja paljon muuta.

    Poikkeustilanteessa oikeiden aukioloaikojen merkitys verkossa korostuu. Jos yritys on suljettu väliaikaisesti, kannattaa aukioloaikaan merkitä nimenomaan ”suljettu väliaikaisesti”, jolloin varmistatte että yritys nousee kuitenkin Google Maps -hakutuloksiin. Jos yritys on merkitty GMB:ssä suljetuksi, tulkitsee Google, että se on lopettanut toimintansa. Et varmasti halua tällaista väärää tietoa liikkeelle asiakkaidesi keskuudessa.

    VÄLITÄ ASIAKKAISTASI - JA NÄYTÄ ETTÄ VÄLITÄT

    Asiakkaat voivat jättää Google My Business -palvelun kautta myös arvosteluja ja esittää kysymyksiä yritykselle, joihin kannattaa vastata kattavasti ja ystävällisesti – profiiliin lisätyt kommentit, kysymykset ja vastaukset nimittäin jäävät näkyviin ja auttavat tulevia asiakkaita löytämään palvelusi. Heidän tulisi saada kommenttien perusteella kuvan avuliaasta ja vastuullisesta yrityksestä, jonka kanssa on helppo asioida.

    Siksi verkon julkisissa palautekanavissa asiakkaiden kanssa käytävä keskustelu on yritykselle tärkeä työväline, jolla parantaa asiakaspitoa ja kasvattaa mainetta – sekä Google-näkyvyyttä. Google nimittäin arvostaa niitä yrityksiä enemmän, joilla on paljon positiivisia arvioita profiilissaan ja jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin sekä annettuun palautteeseen. Yritys joka ei vaivaudu vastaamaan asiakkailleen, on Googlen silmissä vähemmän luotettava, ja asiakkaiden silmissä...no, ei heidän rahojensa arvoinen.

    Kokenut markkinoinnin kumppanisi - Ota yhteyttä

    Lue lisää

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Hakukone­optimointi

Hinta alkaen

210

€/kk

+ alv

Hakukoneoptimointi auttaa kotisivujasi sijoittumaan korkeammalle Googlen luonnollisissa hakutuloksissa.

Lue lisää

Google­-mainonta

Hinta alkaen

275

€/kk

+ alv

Tuloksekas Google-mainonta vaatii aikaa ja ammattitaitoa. Luomme tehokkaat kampanjat, joilla saavutatte tavoitteenne!

Lue lisää

LinkedIn­­­-mainonta

Olemme virallinen LinkedIn- kumppani

 

LinkedIn tarjoaa huikeat mahdollisuudet mainostaa tarkkaan rajatuille kohderyhmille. Valitse avaimet käteen -paketti tai toteuta LinkedIn -kampanjasi itse.

Lue lisää