Salla Vainionpää kumoaa 3 myyttiä LinkedIn-mainonnasta

3 myyttiä Linkedin-mainonnasta

Aloitin LinkedIn-tuotteen tuoteomistajana Fonectalla joulukuussa 2017, ja heti alussa huomasin, että päivänpolttava kysymys kaikkien huulilla oli: miksi tekisin LinkedIn-mainontaa kumppanin kanssa, kun voin tehdä sitä itsekin? Aihe kiinnosti tietysti itseänikin, ja jos haluan tuoteomistajana kehittää tuotetta ja sen toimivuutta asiakkailleni, on minun ymmärrettävä paitsi siihen liittyvät haasteet, myös myytit. Ja jos johonkin liittyy paljon vääriä uskomuksia ja myyttejä, niin juuri tähän LinkedIn-mainonnan tekemiseen kumppanin kanssa. Avaankin tässä nyt kolmea kenties sitkeintä LinkedIniin liittyvää myyttiä.

Tiedätkö, miten pärjäät kilpailijoillesi LinkedInissä? Tilaa maksuton kilpailija-analyysi!

Myytti 1: LinkedIn-mainontaa on pakko tehdä Fonectan kanssa

Törmäsin hiljattain verkossa väittämään, että LinkedIn-mainontaa olisi pakko tehdä juuri Fonectan kanssa. Sanoisin pikemminkin, että LinkedIn-mainontaa kannattaa tehdä Fonectan kanssa. Miksikö? Koska Fonecta on syystäkin ollut LinkedInin ainoa Suomen maapartneri jo kahden vuoden ajan. Kahden vuoden ajan olemme kehittäneetLinkedInin kanssa tiiviin yhteistyön, jossa olemme pystyneet sekä haastamaan LinkedIniä kehittämään omaa toimintaansa, mutta myös saamme heiltä sellaisia uniikkeja työkaluja käyttöömme, joita vain me pystymme tarjoamaan asiakkaillemme. Nämä työkalut auttavat mm. tavoittamaan kustomoituja kohderyhmiä sekä analysoimaan paremmin miksi ja miten kampanjat toimivat.

 

Myytti 2: Kuka tahansa pystyy tekemään LinkedIn-mainontaa

Varsinaista LinkedIn-mainontaa pystyy toki kuka tahansa luottokortin omistaja tekemään, kun vaan on aikaa ja ymmärrystä mainonnan tekemiseen. Eri asia on sitten, onko mainonnan tekeminen itse mahdollisimman tehokasta. LinkedInin kumppanina pystymme tarjoamaan asiakkaillemme mm. syvällisen kohderyhmä-analyysin, jota ei saa muualta. Toisin sanoen, pystymme tarjoamaan apua mainonnan suunnitteluun sekä mainonnan viestin hiomiseen juuri kohderyhmälle toimivaksi. Kun tiedät esimerkiksi mitä sisältöä kohderyhmäsi kuluttaa, on mainonnan suunnittelu tehokkaampaa ja tarkempaa kuin jos se kohdennettaisiin vain ns. perustietojen ja ”mutun” perusteella.

Myytti 3: kumppani ei tuo lisäarvoa

Moni ajattelee erheellisesti, että kuka tahansa osaa hyödyntää LinkedIniä. Asiakaskohtaamisissa olen huomannut, että pitkään mainontaa tehneetkin yllättyvät, kun käymme asioita yhdessä läpi ja olemassa olevista kampanjoista löytyykin paljon parannettavaa. Koska meillä on sekä osaamista, kokemusta että uniikkia tietoa käytössämme, pystymme tarjoamaan asiakkaalle todellista lisäarvoa.

Yhteisissä workshopeissa istumme usein alas sekä asiakkaan että mainontaa toteuttaneen tahon (mainostoimisto, mediatoimisto) kanssa ja analysoimme, mikä on mainonnan nykytilanne sekä miten sitä pystytään parantamaan ja tuottamaan lisää arvoa asiakkaalle.

Parhaisiin tuloksiin päästään usein yksinkertaisilla keinoilla: analysoimme kohderyhmän mahdollisimman yksityiskohtaisesti, katsomme mm. miten kohderyhmän parhaiten tavoittaa, mitä sisältöä kohderyhmä eniten kuluttaa ja mikä heitä kiinnostaa. Pystymme myös analysoimaan yrityksen nykytilan verrattuna kilpailijoihin, jotta nähdään, missä osa-alueissa on eniten kehitettävää. Tämän pohjalta onkin sitten helppo rakentaa kohdennettu ja toimiva strategia.

Fakta: LinkedIn on Suomessa nousussa

On ollut ilo nähdä, miten suomessa yritykset ovat hiljalleen ymmärtäneet, että LinkedIn-näkyvyys on tärkeää, oli kyse sitten brändin rakentamisesta, sisältömarkkinoinnista tai ihan perinteisestä LinkedIn-mainonnasta. Silti väitän, että monella alalla on LinkedInissä vielä ns. markkinajohtajan paikka vapaana – tehokkaalla ja johdonmukaisella tekemisellä tämä paikka olisi monelle suomalaisyritykselle melko helpostikin otettavissa!

 

0