Tiedote 1.11.2022
Valitettavasti hakemaasi sivua ei löydy. Tarkistathan osoitteen kirjoitusasun. Voi myös olla, että sivua ei enää ole.
Tiedote 1.11.2022
Henna Knuutila on 12 vuodessa ollut jo useissa eri työtehtävissä Fonectalla. Koko jengi on tsempannut, kun hän on opiskellut ja kasvanut asiakaskokemuksen ammattilaiseksi.
Kun markkinointia suunnitellaan, mietitään usein, lähdetäänkö tekemään brändimainontaa vai taktista mainontaa, kuten liidimainontaa. Brändimainonta ja liidimainonta mielletään usein toisistaan irrallisiksi toimenpiteiksi, jotka palvelevat eri tavoitteita. Siksi niistä valitaankin usein vain toinen. Näin ei kuitenkaan pitäisi olla, sillä brändimainonta ja taktinen mainonta ovat osaa samaa ostoputkea, toinen ostoputken alkupäässä ja toinen loppupäässä. Ilman toista ei ole toista.
Kun mainonta aloitetaan, tuloksia odotetaan innolla ja niitä halutaan nopeasti, mielellään jo eilen. Erityisesti yrityksen johto odottaa tuloksina liidejä tai myyntieuroja. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä miksi yritys muuta haluaisikaan, kuin mahdollisimman paljon liidejä ja niiden kautta myyntiä.
Edellä mainittujen tulosten saavuttaminen on kuitenkin harvoin niin yksinkertaista, kuin ajattelemme. Jotta voimme saada liidejä ja kauppaa, täytyy asiakkaiden ensin tuntea meidät. Vasta kun asiakkaamme tuntevat meidät ja luottavat meihin, saamme heidät kääntymään puoleemme ostoa tehdessään. Ja jotta potentiaaliset asiakkaat voivat tuntea meidät, tulee meidän ensin tehdä brändimainontaa ja tuoda yrityksemme, palvelumme ja arvomme tutuiksi potentiaalisille asiakkaillemme.
LinkedInin teettämän tutkimuksen (Brand to Demand case studies, US, 2018) mukaan sellaiset käyttäjät, jotka näkivät sekä brändimainontaa että taktista mainontaa, konvertoivat 3–6 kertaa todennäköisemmin kuin käyttäjät, jotka näkivät ainoastaan taktista mainontaa.
Brändimainonnan tehtävä on siis haalia kasaan potentiaalisia asiakkaita ja taktisen mainonnan ohjata heitä ostamaan. Ilman toista ei siis ole toista.
Taktisella mainonnalla kuten liidimainonnalla saadaan hetkellisesti tuloksia, mutta vaikutukset ovat lyhytaikaisia. Kuten yllä olevasta kuvasta nähdään, pitkällä aikavälillä brändimainonnan tuoma hyöty on huomattavasti liidimainonnan tuomia pikavoittoja tehokkaampaa.
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että markkinoinnin tuloksia tulisi mitata vähintään yhtä pitkällä ajanjaksolla, jonka tuotteen tai palvelun ostoprosessi kestää. Jos siis ostoprosessi yrityksessä kestää keskimäärin 6 kuukautta, tulee myös mainonnan tuloksia tarkastella vähintään 6 kuukauden ajanjaksolla.
Markkinoinnissa, kuten monessa muussakaan asiassa, ei ole oikotietä onneen. Menestys vaatii pitkäjänteistä tekemistä ja tulokset näkyvät usein vasta kuukausien tai vuosien päästä. Jos asiat tehdään oikein ja oikeassa järjestyksessä, lupaan, että lopputulos on kuitenkin kaiken vaivan arvoinen.
Ehdotankin siis, että aloitetaan brändimainonnasta, tarjotaan potentiaalisille asiakkaille ensin mielenkiintoista tietoa brändistämme, arvoistamme ja palveluistamme ja kun asiakkaat tuntevat yrityksemme ja luottavat meihin, tarjotaan heille sitten taktisemmalla mainonnalla helppo tapa tehdä ostopäätös ja valita meidät.
Emilia Lepistö
LinkedIn Relationship Manager
Edes erinomaisesti tehty markkinointikampanja tai isolla rahalla tehdyt videomainokset eivät tuota hyviä tuloksia, jos mainos on kohdennettu väärään kohderyhmään, eivätkä oikeat, ostopäätökseen vaikuttavat päättäjät näe mainostasi.
Merikaarron pyörähuolto on Vaasan lähellä toimiva pyörähuoltoja tekevä yhden miehen sivutoiminen yritys. Yrittäjä Oskar Moberg on itsekin intohimoinen hyötypyöräilijä, joka pyöräilee tuhansia kilometrejä vuodessa.
Vuosien aikana polkupyörät ja niiden huollot ovat tulleet yrittäjälle harrastuksen myötä tutuiksi. Ajatus yritystoiminnasta kypsyi pikkuhiljaa, kun paikallisessa Facebookin puskaradioryhmässä tuli vastaan kysymyksiä olisiko paikkakunnalla ketään, joka osaisi huoltaa pyöriä. Tästä innostuneena Merikaarron pyörähuolto sai oman y-tunnuksen joulukuussa 2021. Oskar Moberg huoltaa pyöriä sivutoimisena yrittäjänä omassa autotallissaan ja talvisin hän voitelee pyörähuollon ohessa suksia. Välineet ja tilat olivat siis omasta takaa, joten yrityksen perustaminen ei vaatinut suuria investointeja.
Pienen paikkakunnan Facebookissa oleva puskaradioryhmä ei kuitenkaan yksin ole riittävä kanava asiakkaiden saamiseksi, joten Oskar Moberg otti keväällä käyttöön Fonecta Kontakti -palvelun. Oskar kertoo, että palvelun hyödyn ymmärtämisessä meni tovi, mutta kun yhteyshenkilö osasi kertoa palvelusta kärsivällisesti, hän päätti tarttua tilaisuuteen. Nyt Merikaarron pyörähuollon tiedot ovat ajantasaisesti esillä useassa netin kanavassa Fonectan omien kanavien lisäksi ja tietojen ylläpito on helppoa yhden päivitystyökalun kautta.
”Mietin, että eihän tämä tarvitse kuin yhden pyörähuollon, niin palvelu on jo maksanut itsensä takaisin, joten päätin sitten lähteä kokeilemaan. Ja se on kyllä kannattanut, tässä on hinta-laatusuhde erittäin kohdillaan!”, Oskar iloitsee.
Kuinka kattavasti yrityksesi tiedot löytyvät verkon eri kanavista? Tee testi!
Merikaarron taajamassa asuu vajaat 2000 asukasta, joten markkina-alueena Merikaarto on melko pieni. Fonectan tarjoaman Kontakti-palvelun avulla on onnistuttu kasvattamaan Merikaarron pyörähuollon tunnettavuutta ja tavoittamaan asiakkaita myös noin 20 kilometrin päästä Vaasasta ja muista lähikunnista.
”Ajattelin, että tunnettavuus ja löydettävyys hakukoneiden kautta paranee Kontakti-palvelun myötä ja että tämän avulla myös vaasalaiset ja lähikuntien asukkaat löytäisivät minut. Ja nyt mitä asiakkailta olen kuullut, ja kun olen katsonut raportilta tuloksia, niin on kyllä mennyt ihan nappiin! Eihän ne minua löytäisi ilman tätä”, Oskar kertoo.
Oskar Moberg kertoo, että hän on asiakkaiden saamisen lisäksi erityisen tyytyväinen siihen, että hänen ei tarvitse itse huolehtia missä yrityksen tiedot ovat näkyvillä ja ovatko ne oikein. Ja kun on tarvetta päivittää tietoja, ei tarvitse kirjautua erikseen moneen palveluun, vaan päivitys hoituu yhden työkalun kautta. Myös yhteyshenkilö saa Oskarilta kehuja: ”Minulla on hyvin aktiivinen yhteyshenkilö Joonas, jonka saan hyvin kiinni, jos minulla on jotain kysyttävää. Kyllä tämä kokonaisuus on kaiken kaikkiaan ihan erinomainen.”
Haluatko kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä ja lisätä myyntiä digimarkkinoinnin palveluidemme avulla? Jätä yhteydenottopyyntö