Facebook- vai display-mainonta? Mikä kanava sopii sinun yrityksellesi?

Oletko aloittamassa verkkomainontaa, mutta mietit mihin kanavaan kannattaa panostaa? Esittelemme artikkelissa perinteisen display- ja
Facebook-mainonnan eroja. Molemmat ovat tehokkaita keinoja tuoda tuotteita ja palveluja esille verkossa, mutta molemmissa on omat erityispiirteensä. Yhdistävä piirre näille kahdelle kanavalle on mainonnan äärettömän hyvä kohdentaminen käyttäjien oman kiinnostuksen perusteella.

Jos olet jo kokeillut hakusanamainontaa, tiedät, että vaikkapa Googlessa tehtävä hakusanamainonta perustuu potentiaalisten asiakkaiden omiin hakuihin. Hakusanamainontaan verrattuna display- ja Facebook-mainonnalla voidaan tavoittaa erilaisia yleisöjä.

Hakusanamainonta näkyy ainoastaan sellaisille henkilöille, jotka hakevat jo aktiivisesti mainostettavaa tuotetta tai palvelua Googlessa. Display- ja Facebook-mainonnalla vuorostaan saadaan mainoksia näkymään erilaisilla sivustoilla myös sellaisille henkilöille, jotka eivät (vielä) etsi mainostavan yrityksen tuotetta tai palvelua, mutta ovat niistä kiinnostuneita.

Display-mainonnalla kustannustehokkaasti laajaa näkyvyyttä

Display-mainonta eli näyttömainonta tai bannerimainonta on tehokas tapa tavoittaa kohdennettuja tai laajaa kohdentamatonta yleisöä kustannustehokkaasti. Display-mainonnassa näytetään yrityksen kuvabannereita erilaisilla sivustoilla tai mobiilisovelluksissa.

Banneria klikkaamalla asiakas päätyy mainostavan yrityksen sivustolle tai sovellukseen. Tavoitteena mainonnalla voi olla esim. kerätä mahdollisimman paljon näyttöjä mainokselle, saada sivustoklikkauksia tai tuoda konversioita eli vaikkapa suoria ostoksia verkkokaupasta.

Display-mainontaa voidaan toteuttaa myös remarketing-mainontana eli uudelleenmarkkinointina, jossa bannereita näytetään vain sellaisille henkilöille, jotka ovat vierailleet yrityksen sivustolla jo aikaisemmin. Uudelleenmarkkinointia on mahdollista kohdentaa edelleen vielä tarkemmin, esim. sellaisille henkilöille, jotka vierailivat verkkokaupassa mutta eivät tehneet ostoja. Remarketing on todettu todella tehokkaaksi mainonnan keinoksi, sivustolla kertaalleen vieraillut kävijä on paljon todennäköisempi ostamaan kuin ensi kertaa sivulle saapuva kävijä.

Google display -mainontaa helppo toteuttaa itsekin

Google displayta pystyy jokainen yrittäjä tekemään itsekin Google AdWordissa hakusanamainonnan tavoin. Periaatteessa mainontaan riittää pelkkä luottokortti, jos käyttää AdWordsin automaattista mainoksenluontityökalua, mutta laadukkaaseen lopputulokseen kannattaa yleensä käyttää valmiita ja oikeankokoisia ladattavia kuvabannereita.

Google Displayssa on myös helppo toteuttaa uudelleenmarkkinointia, kunhan siihen vaadittava seurantatagi on kiinnitetty sivuston lähdekoodiin. Toisena ja hieman edistyneempänä vaihtoehtona on tuoda nk. uudelleenmarkkinointiyleisö Google Analyticsista.

Googlen display-verkosto koostuu noin kahdesta miljoonasta sivustosta ympäri maailman. Mainokset osallistuvat hakusanamainonnan tavoin huutokauppaan. Mainosryhmiä voidaan kohdentaa näkymään mm. iän,  sukupuolen, avainsanojen, yleisöjen kiinnostusten kohteen, sivuston aiheiden ja tiettyjen sivustojen osoitteiden mukaan. Kampanjoita voi taas kohdentaa näkymään hakusanamainonnan tavoin tietylle maantieteelliselle alueelle, laitteille ja selaimen kielelle. Lisäksi kampanjatasolla pystyy rajoittamaan mainosten näyttötiheyttä yhdelle käyttäjälle, eli kuinka monta kertaa yksi mainos näkyy esimerkiksi päivässä tai viikossa yhdelle käyttäjälle.

Mainonnan tekeminen itse vaatii kuitenkin sekä osaamista että kärsivällisyyttä. Kannattaakin kääntyä mainonnassa kokeneen ammattilaisen puoleen. Fonecta toteuttaa display-mainontaa myös ohjelmallisen ostamisen keinoin.

Facebook tavoittaa laajan yleisön päivittäin

Facebook tavoittaa lähes jopa puolet suomalaisista päivittäin. Lisäksi monet ovat listanneet palveluun omat kiinnostuksen kohteensa, maantieteellisen sijaintinsa ja mahdollisesti ikänsä, minkä ansiosta mainostajan on helppo kohdentaa mainoksiaan kaikista potentiaalisimmalle yleisölleen.

Kohdentaminen taas palvelee niin mainostajia kuin mainoksen näkeviä, kun Facebookin fiidi tai oikea reuna ei täyty omista kiinnostuksen kohteista kaukana olevista mainoksista, vaan mainokset edustavat oikeasti käyttäjälle hyödyllistä tarjoamaa.

Nykyisin Facebookin mainonnan kautta pystyy mainostamaan myös Instagramissa, vaikka yrityksellä ei olisikaan tiliä kyseisessä palvelussa. Lisäksi Facebookissa on mahdollista tehdä uudelleenmarkkinointikampanjoita.

Facebook-mainontaa on mahdollista tehdä itse tai ostaa se palveluna. Ennen mainonnan aloitusta yrityksellä tulee olla oma Facebook-sivu. Jos mainontaa tekee Facebookissa itse, on laskutusta varten tilissä oltava tallennettuna luottokortin tiedot, jota veloitetaan kampanjan kulutuksesta. Kun mainonnan toteutuksessä käyttää hyväksi ammattilaisen apua, on etuna myös suomenkielinen tuki sekä keskitetty laskutus, johon ei tarvita luottokorttia.

Facebook-mainonnalle voidaan asettaa monia eri tavoitteita. Sillä voidaan pyrkiä esim. saamaan sivustoklikkauksia, kasvattamaan sivun tykkääjämäärää tai saamaan mahdollisimman paljon näyttöjä ja näkyvyyttä.

Facebookissa on myös helppoa ja tehokasta toteuttaa sesonkimainontaa. Mainosten luonti on yksinkertaisempaa kuin bannereiden teko, joten mainosten vaihtelu ja erilaisten lyhytkestoistenkin tarjouskampanjoidenkin luonti on suhteellisen vaivatonta. Tärkeää mainoksissa olisi kuitenkin käyttää laadukkaita kuvia tai videoita sekä mielenkiinnon herättävää tekstisisältöä.

Jos etsit kokenutta kumppania Google- tai Facebook-mainontaan, ota meihin yhteyttä.

0