Miksi liiketoiminnan kasvattamisessa markkinointi on se tärkein työkalu?

Markkinointi on liiketoiminnan kasvattamisen tärkein työkalu

Yrityksen liiketoiminnan kasvattamisessa on markkinointi yrityksen tärkein työkalu. Markkinointiin liittyvät asiat askarruttavat yrittäjiä ja markkinointipäättäjiä viikoittain. Miten helppoa tänä päivänä on löytää hyvä kumppani? Digitaalisen alan osaajia löytyy nykypäivänä enemmän kuin riittävästi, ja jokaisella on toista hienompi asia, joka mullistaa liiketoiminnan.

Muutama vuosi sitten oli vielä jotenkin mahdollista pysyä digitaalisessa muutoksessa mukana oman ydinosaamisalueen lisäksi, mutta tänä päivänä se on haastavaa, sillä muutoksia saattaa tapahtua esimerkiksi Googlen Adwords -mainonnassa kuukausittain, ja näiden muutosten seuraaminen vaatii aikaa ja osaamista. Usein se suurin haaste on hoitaa epämukavuusalueella olevaa markkinointia oman kiireellisen päivän lisäksi. Jos oma aika ei riitä, saattaa olla viisainta ottaa avuksi kumppani, johon voit luottaa.

Mitä itse arvostat yhteistyökumppaneissasi?

Törmään itse jatkuvasti työssäni kahteen asiaan: ensiksikin ihmiset eivät tiedä mitä Fonecta nykyään tekee, vaan meidät tunnetaan lähinnä yhteystieto- ja hakemistopalveluiden tarjoajana. Toiseksi mainonnan alalla on niin paljon eri palveluntarjoajia, ettei yrittäjä enää tiedä kenet kannattaa valita yhteistyökumppaniksi mainonnassa. Tässä valintatilanteessa onneksi asiakkaan etu on se, että voimme vaatia tuloksia käytetylle budjetille, koska niin montaa asiaa pystytään mittaamaan. Fonectalla tarjoamme aina asiakkaalle selkeän raportin mainonnan tuloksista, jolloin asiakas pääsee itse toteamaan miten hyvin toimenpiteet ovat purreet.

Varmista siis, että nämä neljä asiaa ovat kunnossa:

  1. Teet työsi niin hyvin kuin ikinä pystyt, sitä ei korvaa mikään mainos.
  2. Hyvin tehdystä työstä kerrotaan eteenpäin, eli puskaradio toimii.
  3. Löydyt verkosta, kun asiakas etsii tuotteita tai palveluitasi.
  4. Olet tavoitettavissa kun asiakkaalla on ostohousut jalassa.

Kun hoidat nämä asiat liiketoiminnassasi kuntoon, voimme alkaa miettiä yhdessä, millainen mielikuva asiakkaillasi on yrityksestänne, tai miten liiketoimintaa voidaan tehostaa.

Miten luotettava kumppani parhaimmillaan toimii?

Kerron yhden esimerkin kautta, mitä oikeasti tarkoittaa, kun kumppanin kautta saat kaiken tarvittavan: Olemassa olevien asiakkaiden ylläpitäminen on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa. Asiakkaani halusi lähteä hyödyntämään olemassa olevia kontakteja markkinoinnissa sekä tehdä uusasiakashankintaa.

Ensin teimme kuntokartoituksen asiakasrekisteriin, jonka jälkeen päivitimme kaikki olemassa olevat päättäjätiedot ajan tasalle. Uusasiakashankinnan osalta haluttiin kuluttajapuolelta tavoittaa kaikki ennen 2010 vuotta rakennetut omakotitalot, joissa on öljy- tai sähkölämmitys. Suunnittelimme suorakirjeen maalämmön lähestymiskulmalla, ja toimitimme sen postitse potentiaalisille asiakkaille. Asiakkaan puolelta myyjä soitti viikon sisällä perään kirjeen saaneille, ja sopi tapaamisen aiheeseen liittyen.

Tämän jälkeen asiakkaan brändinäkyvyys ja verkossa tapahtuvien hakujen löydettävyys laitettiin kuntoon. Näin saimme tehtyä yritykselle hyvät perustukset ja hankittua myyntiin lisää liidejä. Kotisivuille asetimme tavoitteet ja konversiot, joita lähdimme analytiikan avulla seuraamaan ja kehittämään. Ihmisten ostokäyttäytymisen muuttumisen myötä ala kehittyy jatkuvasti, ja on erittäin tärkeää, että yritys pysyy ajan hermolla.

Kun kampanjoiden tulokset ovat nähtävillä, voidaan todeta, että olemme onnistuneet jopa yli odotusten. Yhteydenottojen määrä on tuplaantunut ja yrityksen liiketoimintaa kasvatettu. Asiakas on ollut todella tyytyväinen, ja seuraammekin jatkuvasti raportteja joista näemme, miten hyvin toimenpiteet eri kanavissa purevat.

Kehotan jokaista haastamaan tämänhetkisiä toimijoita, joilta saattaa tulla raportti kampanjasta jonka tavoitteista ei edes tiedetä. Hektisen arjen vuoksi olemme Fonectalla suunnitelleet yrityksen työkaluksi Oma Fonecta -palvelun, jonne raportoituu mitattavassa muodossa muun muassa yhteydenotot. Raportteja voi käydä katsomassa silloin, kun itselle parhaiten sopii.

Fonecta on tällä hetkellä 36 000 yrityksen kumppani digitaalisten markkinointipalvelujen osalta. Meidän yli 360 asiantuntijamme avulla löydämme jokaisen haasteeseen sopivan ratkaisun. Tutustu Fonectan markkinoinnin ratkaisuihin.


Jonna Nenonen
etunimi.sukunimi@fonecta.com
0406401845

0