05.11.2021
Mikä on LinkedIn Agency Champions ja miltä tuntuu voittaa se?
LinkedIn Agency Champions -koulutusohjelman päätteeksi jaettiin palkinnot kolmessa eri kategoriassa. Haastattelimme kaikkia kolmea voittajaa ja kyselimme heiltä tunnelmia tuoreeltaan voiton jälkeen.
Brändi: Tiina Raittinen/Parcero. Tiina toimii Parcerolla digimainonnan asiantuntijana, kädet hyvinkin syvällä mainonnan kohdennuksen ja -suunnittelun savessa.
Taktinen mainonta (Performance): Jere Hakamäki/ID BBN. Konseptisuunnittelija/copywriter Jeren ydinosaaminen on luovissa konsepteissa ja sisällöntuotannossa.
Vaikutus (Impact) Ulla Ristkari-Ryynänen. Ulla on yksi Kuuki Marketing Labin perustajista ja omistajista, joka vetää Kuukilla digimarkkinoinnin tiimiä sekä vastaa firman omasta markkinointiviestinnästä.
LinkedIn Agency Champions järjestettiin nyt kolmatta kertaa, mikä sai sinut hakemaan mukaan?
Jere: Kaksi viime vuonna ohjelmaan osallistunutta suositteli tätä lämpimästi, joten ilmoittauduin ilman muuta mukaan. Saimme viime vuonna peräti tuplavoiton, joten olin motivoitunut osallistumaan myös kilpailuun!
Tiina: Olen tiennyt ohjelmasta jo muutaman vuoden, mutta aiemmin en ole päässyt osallistumaan. LinkedIn-mainonta kiinnostaa kovasti ja kun Parcereolla kysyttiin halukkaita, ilmoittauduin heti!
Ulla: Koulutuksen vetäjä ja Fonectan LinkedIn-yhteyshenkilömme Emmi Mikkola kyseli meiltä noin vuosi sitten halukkaita osallistujia. Olen ”vanhan liiton” LinkedIn-ihmisiä, olen ollut kanavan aktiivinen käyttäjä jo yli 10 vuotta, joten ilman muuta halusin mukaan. Kysyin meiltä myös muita halukkaita, ja Kuukista tulikin lopulta kaksi osallistujaa.
Millainen kokemus LinkedIn Agency Champions oli?
Jere: Koulutus oli avaava, se tarjosi laajaa, strategista ymmärrystä LinkedIn-mainonnasta.
Tunsin oloni etuoikeutetuksi, kun pääsin ensimmäisten joukossa tutustumaan LinkedInin uusiin ominaisuuksiin ja tuoreeseen tutkimustietoon siitä, mikä LinkedIn-mainonnassa on mahdollista. Emmi ja Markus Rintala olivat myös ensiluokkaiset kouluttajat, mikä teki osallistumisesta helppoa ja mielenkiintoista.
Tiina: Meillä koulutukseen osallistui digimainonnan tiimiläisiä, sillä pääsemme käyttämään oppeja suoraan työssämme ja näin myös asiakkaiden hyödyksi. Oli kiva nähdä, että koulutus on hyödyllinen myös muille kuin meille digitekijöille, kuten vaikkapa Jeren kaltaiselle luovalle tekijälle.
Päällimmäinen anti minulle oli se, että pääsin tutustumaan syvemmälle LinkedIn-mainonnan mahdollisuuksiin, erityisesti uusiin ja tulossa oleviin mainosmuotoihin. Komppaan Jereä siinä, että Emmi on tosi luonteva esiintyjä, hän pystyy vastaamaan kysymyksiin ja heittämään meille esimerkkejä ihan lonkalta.
Ulla: Arvostan todella paljon sitä, että toimistoille jaetaan nyt tietoa, joka aiemmin oli vaikeasti saatavilla. Tällainen avoimuus toimistojen kesken on todella tervetullutta ja auttaa kaikkia, niin meitä tekijöitä, kuin asiakkaitamme.
Kokemuksena Agency Champions oli aivan mahtava, odotan innolla jo ensi vuotta, toivon pääseväni mukaan toisenkin kerran. Jeren ja Tiinan tavoin parasta antia oli tieto uutuuksista.
Kerro vähän voittoon johtaneesta kampanjasta, millainen se oli?
Jere: Kyseessä oli kansainvälinen taktinen, liidien keräämiseen tähtäävä kampanja, joka oli kohdennettu useaan Aasian maahan, mm. Kiinaan, sekä Etelä-Amerikkaan. Mainostettava tuote on hyvin kapealle markkinalle suunnattu, joten LinkedIn oli käytännössä ainoa kanava, josta juuri oikeat päättäjät pystyi tavoittamaan tehokkaasti.
Rakensimme monimuotoisen kampanjan, jonka eri vaiheissa hyödynnettiin eri mainosmuotoja. Käytössä olivat kuvamainonta, Lead gen -mainonta sekä LinkedInin tuoreempi mainosmuoto Conversation ad, jossa asiakkaan kanssa käydään eräänlainen vuorovaikutteinen keskustelu. Erityisesti Conversation ad toi hienosti tuloksia.
LinkedIn oli meille ehdoton ykköskanava. Kaiken kaikkiaan peräti 94 % markkinointiliideistä ja 69 % kovista myyntiliideistä tuli nimenomaan LinkedInin kautta.
Tiina: Meidän kampanjassamme haettiin näkyvyyttä uudelle ravintolalle. Halusimme tavoittaa business ja B2B-yleisöä. LinkedIn oli meilläkin pääkanava, sillä siellä mainonnan ja kohdentamisen mahdollisuudet ovat niin tehokkaat.
Yllätyin itsekin tuloksista ja siitä, miten hyvin kampanja toimi. Luova ratkaistu (video ja suunnittelu) oli ammattimaisesti ja laadukkaasti tehty, ja kun kampanjaan saatiin noukittua oikeat ihmiset, jotka näitä palveluja tarvitsevat, niin lopputulos oli onnistunut. Mainos pysäytti katsojat ja saavutti yleisön hyvin. Ja mikä tärkeintä, myös asiakas oli tyytyväinen.
Ulla: Minulla tilanne oli vähän erilainen, sillä sain palkinnon tunnustuksena aktiivisuudesta koulutuksen ja kilpailun aikana, sekä ryhmän keskuudessa että LinkedInissä. Olen aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut ihminen ja mielelläni autan muita, jaan tietoa ja kyseenalaistankin asioita.
Olen perinteinen LinkedIn-käyttäjä, arvostan erityisesti sen business-painotteisuutta. Kuten sanoinkin, olen käyttänyt LinkedIniä lähes alusta saakka, hyödyntäen sekä sen orgaanisia että mainonnan ominaisuksia. Kerron aktiivisesti työyhteisössämme ja asiakkaillemme LinkedInin uusista ominaisuuksia. Monesti kumppanimme ovat innokkaita testaamaan uusia mainonnan mahdollisuuksia ensimmäisenä.
Miksi uskot, että voitto osui juuri sinun kohdallesi?
Jere: Työssä huomioitiin liidien määrä, niiden edullinen hinta, hyvä mainonnan konsepti ja kampanjan huolella suunniteltu lähestymistapa. Uskon, että Performance-kategorian voittoon vaikutti erityisesti funnelin fiksu vaiheistaminen, kohdensimme erilaisia mainoksia kehittyvälle yleisölle polun eri vaiheissa. Näin pystyimme vaiheittain jalostamaan kontakteja myyntiliideiksi.
Tiina: Minun roolini kampanjassa liittyi digimainonnan osuuteen, vastasin mediasuunnittelusta ja ylläpidosta.
Kampanjan tavoitteena oli saada näkyvyyttä brändille, oli hienoa nähdä, miten kampanja lähti elämään myös orgaanisesti ja mainonta pysäytti hienosti yleisön. Onnistuneen konseptin lisäksi valintaan vaikutti varmasti myös se, että kampanjan tulokset olivat hyvät.
Ulla: Olen luonteeltani utelias ja haluan oppia uutta. Koen merkitykselliseksi tiedonjakamisen ja se on meillä myös Kuukissa luonnollinen osa yrityskulttuuria. Jaamme tietoa ja olemme avoimen keskustelevia. Haluan ymmärtää miten ja miksi asiat toimivat kuten tekevät: kysyn ja kokeilen paljon itse sekä tykkään sparrailla kollegoiden kanssa esimerkiksi LinkedIn-mainonnan tiimoilta. Olen luonteeltani aktiivinen, ulospäinsuuntautunut: vuorovaikutin ja jaoin tietoa sekä opastin muita, joten ehkä juuri tästä syystä sain tämän tunnustuksen.
Mitä muuta koulutuksesta jäi käteen?
Jere: Hyvä muistutus ja oppi tästä koulutuksesta on brändimainonnan tärkeys, jatkuva brand awareness taktisen mainonnan rinnalla on tärkeää ja siihen pitäisi panostaa enemmän.
Tiina: Tätä tuotiin hienosti esiin myös koulutuksen aikana. Brändi ja taktinen eivät ole joko/tai, vaan toisiaan täydentäviä. Tämä ravisteli vähän omiakin ajatuksia.
Ulla: Tykkään Fonectan tavasta kouluttaa toimistoja ja auttaa asiakkaita tekemään oikein, jolloin kaikki hyötyvät. Kun asioita avataan ja jaetaan, tulevat asiat, jotka ihmisiä epäilyttävät ja ehkä pelottavatkin, kuten algoritmin käyttäytyminen, selkeämmiksi. Moni ei turhaan uskalla käyttää LinkedIniä tai ajattelee, että se on pelkkä rekrykanava, mitä se ei ole ollut enää pitkään aikaan.
LinkedIn on nimenomaan bisnesmaailman tiedonhakukanava ja verkostoitumiskanava, ainoa kanava, jossa yritys tavoittaa tietyt kohderyhmät hyvin. Samalla käyttäjät voivat luottaa laadukkaaseen sisältöön, kun he kuluttavat mediaa. Yksi syy kanavan luotettavuuteen on se, että myös mainostajat (toivottavasti) ylläpitävät laadukasta sisältöä.
Fonecta on Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -partneri, ota käyttöön LinkedIn-mainonnan mahdollisuudet.