Mitä display-mainonta tarkoittaa?

Mitä on display-mainonta?

Display-, näyttö- tai bannerimainonta, ohjelmallinen ostaminen - tällä jos jollain mainontamuodolla on monia nimiä. Vaikka rakkaalla lapsella onkin monta nimeä, on perusajatus kuitenkin yksinkertainen: display-mainonta näyttää mainoksia nettisivuilla.

Moni mainostaja saattaa nyt jo innostua, tämähän on helppoa! Tehdään erilaisia mainosbannereita, jossa on myytävän tuotteen kuva, hinta ja yrityksen logo. Sitten laitetaan bannerit nettiin ja odotellaan asiakkaita. Todellisuudessa mainonta ei toimi ihan näin helposti. Banneri nettisivulla ei yksistään vielä riitä, ellei se tavoita oikeita silmäpareja.

Näyttöpohjaisen mainonnan haaste ja hienous piileekin siinä, miten se saadaan tukemaan yrityksen liiketoimintaa.

Mihin Display-mainontaa voidaan käyttää?

Display-mainonta sopii moneen eri tarkoitukseen. Sen avulla voidaan etsiä ennakoivasti uusia asiakkaita tai kertoa uudesta tarjoamasta potentiaalisille asiakkaille. Voidaan muistuttaa käyttäjää hylätyistä ostoskoreista tai saada käyttäjä palaamaan sivustolle jättämään tarjouspyynnön. Eikä kannata unohtaa jälkityötä nykyisten asiakkaiden palvelemisessa. Toimiva tapa on myös lisämyynti nykyiselle asiakaskunnalle uudelleenmarkkinointikampanjoiden avulla.

Tavoitteet ohjaavat valintoja

Display-mainonnassa tavoitteiden asettaminen onkin kaiken avain. Ennen kampanjan aloittamista täytyy tietää, mitä siltä halutaan:

  • Näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä.
  • Kävijöitä kotisivuille lukemaan kiinnostavaa sisältöä tai tutustumaan tarjontaan.
  • Aktivoivaa mainontaa niille, jotka ovat ostoprosessin lopussa ja tarvitset vain pienen muistutuksen ostoksen tekemiseen.
  • Yhteydenottoja/tarjouspyyntöjä, jos tuote/palvelu ei ole ostettavissa verkosta.

Kun oikeat tavoitteet on määritelty, mainosjärjestelmä opetetaan löytämään suurestakin joukosta ne käyttäjät, jotka parhaiten sopivat valitun tavoitteen täyttämiseen. Esimerkiksi sivukäyntejä tavoitellessa mainontaa näytetään niille käyttäjille, jotka todennäköisemmin tulevat mainoksen kautta sivuille.

Onnistu kohdentamisessa

Näyttöpohjaisen mainonnan ehdoton etu on se, että sen avulla saadaan paljon näyttö- ja toistokertoja halutussa kohderyhmässä. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, kaikille kaikkea tarkoittaa ei kenellekään mitään.

Tuloksia saadaan vasta sitten, kun käyttäjä samaistuu ja kiinnostuu näkemästään mainoksesta. Siksi kohdentaminen ja oikean viestin luominen ovatkin niin tärkeitä. Tarjoa vastaanottajaa puhuttelevia mainoksia. Kun suunnittelet mainosta, asetu vastaanottajan asemaan ja mieti, millä viestillä tavoitat hänet parhaiten.

Harkitsetko mainonnan aloittamista? Tilaa maksuton mainonnan opas.

Eri mainoskoot ja muodot 

Aineiston sisällön lisäksi Display-mainonnassa pystytään tehokkaasti hyödyntämään monipuolisia mainoskokoja ja -muotoja. Suuret koot toimivat loistavasti brändin rakentamisessa ja tuotelanseerauksissa, joissa halutaan isosti näkyvyyttä. Pienemmän koot, joille on monin verroin enemmän mainospaikkoja tarjolla, toimivat loistavasti silloin, kun halutaan paljon toistokertoja ja tehdään esimerkiksi muistuttavaa uudelleenmarkkinointia tai jatkuvaa tuotekampanjointia.

Valittavana on myös liikkuvaa kuvaa tai videota. Liikkuvalla kuvalla kiinnität paremmin käyttäjän huomion ja pystyt mahdollisesti kertomaan enemmän, kun teksti bannerissa vaihtuu. Videot ovat oiva tapa luoda tunnelmaa ja tuoda esille brändiä. Kolmen minuutin brändivideo ei kuitenkaan toimi nopeasti ohi selattavan mainosaineiston joukossa, vaan vaikutus pitää tehdä kolmen ensimmäisen sekunnin aikana.

Display-mainonta tuo parhaiten tulosta silloin kun hyödynnetään useita eri mainoskokoja ja -muotoja samanaikaisesti.

Oikealla viestillä ja kohdennuksella saadaan tuloksia

Display-mainonta on tehokas ja nopea tapa tavoittaa haluttu kohderyhmä ja saada aikaan useampia toistokertoja, jolloin viesti jää vastaanottajana mieleen. Kohdennusmahdollisuudet ovat erittäin hyvät ja sijoitteluvaihtoehtoja on paljon. Display-mainonnalla saadaan aikaan mitattavia tuloksia ja usein se parantaa muiden mainoskanavien tehoja. Muista kuitenkin pitkäjänteisyys ja tarkastele tuloksia useasta eri kulmasta.

Ota avuksesi display-mainonta

0