Millaiset kotisivut toimivat parhaiten?

Miten palvelen asiakkaitani paremmin kotisivujen avulla?

On helppo ymmärtää kivijalkamyymälän pelisäännöt: aukioloajat selkeästi esillä, siistit ja selkeät tilat, ystävällinen palvelu, hyvä sijainti. Yhtä tärkeää on asiakkaiden palveleminen verkossa, mutta miten kivijalkamyymälän korkea palvelutaso siirretään kotisivuille?

Yrittäjänä et varmasti ole voinut välttyä kuulemasta kotisivujen tärkeydestä − todennäköisesti sinulla onkin jo jonkinnäköiset kotisivut yrityksellesi. Puhelinluettelon selailun sijaan asiakkaat ovat jo vuosiaetsineet tietoa palveluista ensisijaisesti netistä: ostotottumukset ovat muuttuneet, ja miltei jokainen tarttuu nykyään ensin älypuhelimeen, tablettiin tai tietokoneeseen, kun jokin palveluntarve ilmenee. 

Netistä halutaan etsiä tietoa eri yrityksistä ja niiden palveluista sekä vertailla yritysten tarjoomaa keskenään. Kotisivut ovat paras keino kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksesi palveluista, erottua kilpailijoista ja houkutella yhteydenottoon. Ostopäätös, myönteinen tai kielteinen, voi syntyä pelkästään yrityksesi kotisivujen perusteella.

Pyörititpä sitten putkifirmaa, pihviravintolaa tai parturi-kampaamoa, ovat kotisivut yrityksesi markkinoinnin peruskivi. Lue, miten puristat tästä peruskivestä kaiken hyödyn irti ja palvelet asiakkaitasi entistäkin paremmin.

Millä tolalla nykyiset kotisivusi ovat? Testaa kotisivujesi laatu! Tee maksuton testi!

Kerro, mitä tarjoat

Suurin syy, miksi asiakkaat tulevat sivuillesi, on se, että he haluavat saada lisätietoa tarvitsemastaan palvelusta tai tuotteesta. He ovat joko päätyneet sivuillesi googlattuaan tarvitsemansa palvelun tai he tietävät, että yrityksesi todennäköisesti tarjoaa tätä palvelua. He haluavat lukea lisää ja saada tukea ostopäätökselleen − seikka, johon voit helposti vaikuttaa. Kerro siis selkeästi ainakin seuraavat tiedot:

  • mitä palveluita tarjoat ja missä
  • lyhyt mutta informatiivinen kuvaus jokaisen palvelun sisällöstä
  • palveluiden hinnat tai hinnoitteluperusteet

Jos myyt tuotteita, on sitä parempi, mitä enemmän infoa pystyt asiakkaalle tarjoamaan. 

Kerro tuotteista ainakin seuraavat asiat:

  • tuotteen ominaisuudet; koko, väri, malli, lisävarusteet jne
  • hinta
  • käyttöohjeet
  • vaihto- ja palautusehdot
  • toimitusehdot

Kun kerrot palveluistasi ja tuotteistasi mahdollisimman selkeästi ja informatiivisesti, pääset heti askeleen edelle kilpailijoita ja annat yrityksestäsi luotettavan ja asiantuntevan kuvan. Muista kehottaa asiakkaita kysymään lisätietoja − näin pääset suoraan juttusille jo kiinnostuneen asiakkaan kanssa!

Näytä, mitä teet

Kuvat ovat kotisivuilla keskeisessä roolissa. Niillä voidaan paitsi tehdä sivuista visuaalisesti kiinnostava, myös ennen kaikkea tarjota arvokasta informaatiota asiakkaille. Jos vuokraat esimerkiksi autoja, useimmat asiakkaat haluavat nähdä, minkälaisesta autosta on kyse; pelkkä esittelyteksti ei riitä. Jos taas toimit parturi-kampaajana, mikä olisikaan parempi keino näyttää osaamistasi uusille asiakkaille kuin kuvagalleria toteuttamistasi leikkauksista, värjäyksistä tai kampauksista? 

Olipa kyse sitten tuotteista tai palveluista, kuvilla pystyt vakuuttamaan asiakkaat aivan eri tavalla kun pelkillä teksteillä. Asiakas kokee, ettei osta ”sikaa säkissä”, kun palveluntarjoajan työnjälkeen tai tuotteeseen pystyy tutustumaan jo etukäteen. Myös henkilökunnan kuvat ovat hyvää kuvasisältöä kotisivuille; on kiinnostavaa nähdä, kuka työn tekee.

Tarjoa hyötyä ja lisätietoa

Yksi hyvä keino erottautua kilpailijoista on tarjota asiakkaalle jotakin maksutonta hyötyä kotisivuillasi. Kerro esimerkiksi ammattilaisen vinkkejä, pieniä niksejä tai ohjeita liittyen alaasi, tuotteisiisi tai palveluihisi. Edellä mainittujen ohella helppoa hyötysisältöä kotisivuille ovat myös usein kysytyt kysymykset -osio, joiden vastauksiin saa ujutettua paljon hyvää tietoa ja samalla esiteltyä yrityksen asiantuntijuutta. 

Näillä keinoilla tarjoat asiakkaalle hyötyä, tietoa ja neuvoja ja parhaimmassa tapauksessa sitoutat asiakkaat asioimaan juuri sinun yrityksesi kanssa. Myös linkitykset relevanteille, aiheeseen liittyville sivustoille auttavat asiakasta ja helpottavat selailua. Älä kuitenkaan linkitä suorien kilpailijoidesi sivuille.

Tee yhteydenotto, ajanvaraus tai tilaus helpoksi

Kun asiakas on kiinnostunut tarjoomastasi, haluaa hän todennäköisesti ottaa yhteyttä joko kysyäkseen lisää tai tilatakseen palvelun tai tuotteen. Siksi yrityksen yhteystietojen, erityisesti puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen, tulee olla hyvin näkyvissä ja klikattavissa.  Moderneissa kotisivuissa edellä mainituista yhteystiedoista tehdään linkit, jolloin käyttäjä pääsee yhdellä klikkauksella joko suoraan soittamaan tai kirjoittamaan meiliä. Toinen kotisivujen vakiovaruste yhteydenottoon on lomake, jonka avulla yhteydenotto tai tilaus on helppoa ja nopeaa. Ja kun haluat palvella asiakkaitasi entistäkin paremmin, voit liittää sivustoosi sähköisen ajanvarauspalvelun; asiakkaat voivat tarkastella, varata ja perua aikoja joustavasti, milloin heille parhaiten sopii.

Haluatko tietää, milloin sinun toimialasi tuotteiden ja palvelujen kysyntä on korkeimmillaan? Testaa oman toimialasi kysyntä!

Selkeät ja modernit kotisivut palvelevat asiakkaitasi parhaiten

Asiakkaat arvioivat yritystäsi kotisivujesi perusteella; vaikka olisit alasi paras toimija, vanhanaikaiset, hitaat sekä sisällöllisesti köyhät sivut voivat pudottaa sinut pois kilpailusta. Uusien kotisivujen ei tarvitse olla visuaalista ilotulitusta tai täynnä ylistävää mainostekstiä, vaan tärkeintä on, että sivut toimivat moitteettomasti kaikilla laitteilla, ne ovat raikkaan näköiset ja potentiaaliset asiakkaat löytävät helposti tarvitsemansa tiedot palveluistasi. Näin asiakkaat kykenevät tekemään yhteydenotto- tai ostopäätöksen, ja tämä onkin kotisivujen tärkein tehtävä.

0