Vinkit: enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi

Näin saat enemmän yhteydenottoja kotisivuiltasi – 5 vinkkiä

Yhteydenottojen saaminen verkosta vaatii sen, että muutamat perusasiat ovat kohdallaan. Seuraavassa esittelemme 5 vinkkiä, joiden avulla saadaan yrityksesi puhelin pirisemään, viestilaatikko pullistelemaan tai ajanvarauskalenteri näyttämään täysiä sarakkeita tulevien päivien kohdalla.

Kuinka yrityksesi kotisivut pärjäävät kilpailijoihin verrattuna?  Tee maksuton testi!

1. Varmista, että yhteydenotto on tehty sivustolla selkeäksi ja helpoksi asiakkaalle

Tärkein peruspilari yhteydenottojen saamiselle on, että yhteydenotto on asiakkaalle helppoa ja vaivatonta.

  • Jos haluat, että asiakkaasi soittavat sinulle, yrityksesi puhelinnumeron täytyy löytyä helposti sivustoltasi. Yhä useammin yhteystietohaku tehdään mobiililaittella, joten pidä huolta että numero on click-to-call-linkkinä, jota painamalla numeroon pystyy soittamaan suoraan sivulta.
  • Jos haluat, että asiakas täyttää yhteydenottolomakkeen, sijoita lomake joka sivulle ja pidä se lyhyenä ja yksinkertaisena.
  • Jos haluat, että asiakkaasi varaavat ajan verkossa, nosta ajanvarauspainike selkeästi esille kaikilla sivuston sivuilla.

Sen lisäksi, että yhteydenottotavat ovat selkeästi esillä ja löydettävissä, asiakasta tulee selkeästi neuvoa, mitä hänen tulisi tehdä, jos hän haluaa ottaa yhteyttä. Sivustolla tulee siis olla näkyvillä myös selkeät kehotteet, esimerkiksi ”Soita ja kysy lisää”, ”Täytä tarjouspyyntölomakkeemme” tai ”Varaa aika verkossa”. Näin asiakkaalle ei jää epäselväksi, miten hänen kannattaisi toimia, jos hän haluaa olla yhteydessä yritykseesi. Suorat kehotteet myös tutkitusti
toimivat parhaiten ja houkuttelevat klikkaamaan. Näistä käytetään nimitystä konversio ja niitä optimoimalla voit parantaa sivustosi konversioprosenttia.

2. Tarjoa relevanttia tietoa ja ohjaa asiakasta kohti yhteydenottoa

Vaikka sivustolta löytyisikin kehotteet yhteydenottoon ja tarvittavat yhteystiedot, tulee sivuston myös vakuuttaa potentiaalinen asiakas ottamaan yhteyttä. Sivustolta täytyy siis löytyä asiakkaan etsimä tieto, jonka perusteella asiakas haluaa ottaa yhteyttä. Esimerkiksi tarjoamasi tuotteet tai palvelut ja niiden hinnat sekä työnäytteet ja aiempien asiakkaiden kommentit ovat sellaista kiinnostavaa tietoa, jotka ohjaavat asiakasta kohti yhteydenottoa.

3. Varmista, että tietosi näkyvät myös muualla kuin kotisivuillasi

Joskus asiakkaan ei tarvitse päästä edes kotisivuillesi asti, vaan hän voi tarvita vain yrityksesi puhelinnumeron. Tällöin on hyvä säästää asiakkaalta vaiva ja tarjota numerosi näkyville muun muassa Fonectan eri kanavissa ja Google My Business -tilillä tai Google-mainoksessa. Kun asiakas kirjoittaa Googlen hakukenttään yrityksesi nimen tai sopivan hakusanan, yrityksesi tiedot näkyvät hakusivun oikeassa laidassa Google My Business -tilin näyttöikkunassa ja/tai sivun yläosassa näkyvän mainoksen yhteydessä. Jos asiakas on tehnyt haun mobiililaitteella, pystyy hän soittamaan yritykseesi suoraan vain puhelinnumeroasi klikkaamalla. Yrityksen yhteystiedot kannattaa pitää ajan tasalla myös muissa hakupalveluissa, joissa asiakkaat etsivät yrityksiä.

4. Tuo sivustollesi lisää liikennettä hakusanamainonnalla

Jos sivustosi ei vielä tuota tarpeeksi yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta, kannattaa sinun mainostaa tuotettasi tai palveluasi laajemmalle yleisölle. Google-hakusanamainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa sellaisia potentiaalisia asiakkaita, jotka jo valmiiksi etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Jos yrityksesi tarjoaa esimerkiksi kattoremontteja Jyväskylässä, yrityksellesi olisi varmasti hyödyllistä, jos sen mainos näkyisi silloin Googlessa, kun joku kirjoittaa hakukenttään ”kattoremontti Jyväskylä”. Kun haun tehnyt henkilö näkee mainoksen, klikkaa sitä ja päätyy verkkosivustollesi ja näkee tarvittavan informaation ja kehoituksen ottaa yhteyttä, on yhteydenotto jo hyvin lähellä.

Samalla tavalla mekin Fonectalla teemme hakusanamainontaa ja -optimointia esim. hakusanoille kotisivut Turku tai kotisivut Tampere.

5. Huolehdi, että kaikkiin yhteydenottoihin vastataan

Jos yritykselle on yhtäkkiä käynyt niin hyvin, että puhelin pirisee ja viestilaatikko pullistelee, on vaarana, että kaikkiin yhteydenottoihin ei ehditä tai pahimmassa tapauksessa viitsitä vastata. Nykypäivän somemaailmassa ja vanhanajan puskaradiossa sana kuitenkin kiirii nopeasti, ja yrityksen maine voi kärsiä, jos asiakkaat kokevat, että heidän yhteydenottoihinsa ei vastata – tai vastaukseen menee liian kauan. Tämän takia on hyvä varautua siihen, että kun sivustoa on parannettu tai yritykselle on aloitettu hakusanamainonta, yhteydenottoja, tarjouspyyntöjä, ostoja tai suoria ajanvarauksia myös tulee enemmän.

Asiakkaille ei kannata myydä ei-oota, vaan tulevaan tilanteeseen on hyvä hieroa toimintastrategiat valmiiksi hyvissä ajoin ennakkoon.


Lue lisää kotisivu-aiheisia artikkeleitamme.

0