Kotisivujen teko - Vältä nämä 9 kotisivujen yleisintä virhettä

Näin vältät kotisivujen tekemisen 9 yleisintä virhettä

Kotisivujen teko on yksinkertaisempaa kuin koskaan ennen. Yrittäjä voi helposti ja nopeasti tehdä itse kotisivut yritykselle alusta loppuun esimerkiksi Kotisivukoneella. Oman toimintansa asiantuntijana ja tekemisen huumassa unohtuvat kuitenkin helposti tietyt perusasiat ja käyttäjän näkökulma. Varmista, etteivät nämä 9 yleisintä virhettä paista yrityksesi kotisivuilta - tai jos näin on, ota näistä vinkeistä vaari. Äläkä huoli, et ole ainoa, jonka sivuissa on parannettavaa. Jos tuntuu siltä, että verkkosivuissasi on paljon parannettavaa, kannattaa harkita Avaimet käteen -kotisivujamme.

Testaa kotisivujesi laatu verrattuna kilpailijoihin! Tee maksuton testi.

Virhe 1: kotisivut tehdään itseä, eikä asiakasta varten

Virhe: Asiakkaalle oleellista tietoa on erittäin niukasti saatavilla. Tieto on sijoitettu epäloogisesti. Sivuilla luetellaan tuotteen teknisiä ominaisuuksia, eikä tarjota ratkaisua asiakkaan ongelmaan.

Tee näin: Mieti, mitä kerrot asiakkaalle, joka ei sivuille saapuessasi tunne tuotettasi tai palveluasi lainkaan. Jos se tuntuu itselle vaikealta, teetä vaikka kysely sukulaisillasi. Pidä huoli, että heti ensimmäisenä saavuttuaan sivustolle asiakas näkee selkeästi, mitä, missä ja kenelle tarjoat. Suunnittele asiakkaan ostopolku valmiiksi ja ohjaa häntä polulla. Huomaa myös optimoida muutkin laskeutumissivut kuin etusivu.

Virhe 2: visuaalisilla ominaisuuksilla kikkaillaan liikaa

Virhe: Erilaisilla design-elementeillä leikkiminen on lähtenyt käsistä – sivuille tulija pökertyy alkuunsa ja varsinainen asia hautautuu värien ja vilkkuvien tekstilaatikoiden ilotulitukseen.

Tee näin: Pidä sivusto selkeänä. Jos graafinen suunnittelu ei ole omaa alaasi, älä sorru leikkimään erilaisilla efekteillä ja ominaisuuksilla, jotka vievät huomion itse aiheesta. Sama pätee nettisivuston fonttiin – jätä erikoiset fontit vapaa-ajan kokeiluihisi ja anna armoa asiakkaallesi, joka arvostaa simppeliä fonttia (sinun mielestäsi) vaikuttavien koukeroiden sijaan.

Virhe 3: luettavuus on unohtunut

Virhe: Yrityksen verkkosivut tervehtivät saapujaa tekstiseinällä, ylhäältä alas, laidasta laitaan, ilman välejä, väliotsikoita tai tyhjää tilaa ympärillä. Pelkkä ajatuskin hermostuttaa, vai mitä?

Tee näin: Kotisivujen tekeminen on hyvä suunnitella sisällön osalta. Informatiivisuuden sekä hakukonenäkyvyyden kannalta on hyvä olla paljon tekstiä, mutta huolehdi silloin tasapainosta tekstin ja tyhjän tilan kanssa. Ihmiset eivät jaksa lukea kovin pitkiä, yhtäjaksoisia verkkotekstejä, vaan mielenkiinto herpaantuu helposti.

Sivujen tekstin tulee olla ilmavaa ja helposti silmäiltävää: suosi lyhyitä kappaleita, väliotsikoita, listoja sekä helppolukuista fonttia. Myös tyhjä tila kappaleiden reunoilla on tutkitusti tärkeää luettavuuden kannalta.

Virhe 4: yhteystiedot puuttuvat tai ovat vaikeasti löydettävissä

Virhe: Asiakas klikkailee sivulta toiselle yhteystietojasi etsien, näitä kuitenkaan löytämättä. Lopulta hän turhautuu ja klikkaa takaisin Googlen hakutuloksiin, josta hän päätyy toisen firman sivuille.

Tee näin: Yhteystietojen tulee olla löydettävissä yhdellä klikkauksella, tai jopa jokaisella yksittäisellä sivulla helposti nähtävissä. Kun teet kotisivusi itse, muista laittaa esille kaikki tärkeät tiedot osoitteesta puhelinnumeroon, sähköpostista karttalinkkiin ja y-tunnukseen. Näin lisäät mahdollisuuksia yhteydenottoon ja annat luotettavan kuvan yrityksestäsi.

Virhe 5: kuvat ovat huonolaatuisia tai eivät liity asiaan

Virhe: Asiakas tekee arviotaan palvelun luotettavuudesta pimeiden ja pikselöityneiden kännykkäotosten sekä lemmikkispanielin kuvien perusteella. Mahtaako hän vakuuttua?

Tee näin: Kotisivusi ovat yhtä kuin yrityksesi julkisivu. Hyvälaatuiset, originaalit kuvat ovat ikkunoita yritykseesi, esitellen liiketilojasi, tuotettasi ja henkilökuntaasi, ja ne luovat sivustolle halutun tunnelman. Niiden tarkoitus on muun sisällön kanssa saada asiakas lähemmäs ostopäätöstä. Ammattikuvaajia on valmiina auttamaan sinua pilvin pimein, mikä ei ole lainkaan huono sijoitus.

Virhe 6: hakukoneoptimointi ja analytiikka on laiminlyöty

Virhe: Sivustoon on nähty paljon vaivaa, mutta sinne löytävät vain asiakkaat, jotka tietävät hakea yritystäsi Googlessa sen täsmällisellä nimellä.

Tee näin: Tänä päivänä on lähes turha ylläpitää nettisivua, jota ei ole hakukoneoptimoitu. Yrityksesi nimellä Googlesta sinua hakevat asiakkaat ovat vain murto-osa asiakaspotentiaalista, jonka voisit tavoittaa optimoimalla sivustosi. Analytiikan avulla sen sijaan opit, mistä ja millä hakusanoilla sivustollesi saavutaan – näin voit kohdentaa digimarkkinointitoimenpiteesi entistä tarkemmin. Kannattaa myös harkita Google-hakukonemainontaa. Lue myös, miten asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut viime vuosina.

Virhe 7: sivusto ei toimi tai skaalaudu mobiiliselailuun sopivaksi

Virhe: Asiakas kohtaa sivulle saavuttuaan virheilmoituksen, kuvien sijasta sivuilla ammottaa valkoisia aukkoja, sivusto ei lataudu kunnolla tai skaalaudu puhelimen ruudulle sopivaksi.

Tee näin: Kaikki yllämainitut ovat erittäin hyviä tekijöitä karkottamaan sivuille päätyvät asiakkaat pois vain sekunneissa! Tarkista siis, että sivustosi on kunnossa ja toimii moitteettomasti kaikilla selaimilla. Yhä useampi surffaa nykyään kännykällä tai tabletilla, eivätkä he jaksa zoomailla sisältöä kovin kauaa, jos kotisivujasi ei ole rakennettu responsiivisiksi.

Virhe 8: asiakasta ei kehoteta toimimaan

Virhe: Asiakas saattaa pitää sivuasi informatiivisena, mutta ei pidä viestiäsi yhtä kutsuvana kuin sivuston, joka reippaasti kehottaa esimerkiksi  yhteydenottoon, tilaukseen tai tarjouspyynnön tekoon.

Tee näin: Oletko siis määrittänyt kotisivujesi tavoitteet itsellesi? Jos tavoite on, että asiakas pyytäisi tarjouksen, kehota siihen! Jos tavoite on saada asiakas tilaamaan tuote, kehota siihen! Jos tavoite on saada ihmiset liittymään postituslistallesi, kehota siihen! Ja kehota näkyvällä call-to-action-painikkeella. Kotisivun määriteltyä tavoitetta kutsutaan konversioksi. Ohjaa asiakasta sinne, minne sinä haluat hänen päätyvän, älä oleta että hän osaa lukea ajatuksesi.

Virhe 9: persoona puuttuu eikä kehdata kehua

Virhe: Yrityksesi kotisivu on neutraali, hajuton ja mauton. Se ei ärsytä ketään, mutta ei myöskään jätä minkäänlaista jälkeä kävijän mieleen. Jos asiakas vertailtuaan palveluntarjoajia palaa jollekin sivustolle, se on todennäköisesti se, joka jäi positiivisesti mieleen.

Tee näin: Itsekehu ja persoonan esille tuominen saattaa olla vaikeaa, eikä sitä nähdä tarpeelliseksi. Mutta jos et itse osaa kehua palveluasi tai tuotettasi kotisivuillasi, kuka sitten osaa? Kysy vaikka mielipidettä asiakkailtasi ja referoi heidän kommenttejaan. Kerro yrityksen taustasta ja liitä mukaan mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka luovat yrityksesi persoonan ja vakuuttavat asiakkaan siitä, että heidän kannattaa asioida juuri sinun yrityksesi kanssa. Jos oma kerronta takkuaa, työn voi ulkoistaa sisältömarkkinoinnin ammattilaiselle.

 

Mikäli haluat tietää kotisivujen teosta lisää, lue myös muita nettisivuaiheisia artikkeleitamme.

0