Näin viime kesän käristyskupoli näkyi verkkohauissa

Fonectan hakudata paljastaa, miten viime vuoden helteet vaikuttivat suomalaisten tekemiin verkkohakuihin. Lomakauden keskellä heinäkuussa korostuvat loma-ajan aktiviteetit, tuoreet vihannekset ja ilmaa viilentävät laitteet.

Viime vuoden kuuma kesä sai suomalaiset lähtemään ulos: kesäteattereiden haku oli 320 prosenttiyksikköä suurempi heinäkuun puolivälin jälkeisellä viikolla kuin koko vuonna keskimäärin. Muita suosittuja hakuja ovat myös tuoreet vihannekset, hedelmät ja marjat (269 prosenttiyksikköä), ja erilaiset retkeilyalueet, kuten esimerkiksi leirintäalueet (225 prosenttiyksikköä) ja karavaanialueet (194 prosenttiyksikköä) sekä vierasvenesatamat (190 prosenttiyksikköä). Tiedot käyvät ilmi Fonectan digitaalisissa hakupalveluissa viime kesänä tehdyistä hauista.

”Ennätyksellisen helteinen kesä näkyi suomalaisten verkossa tekemissä hauissa. Tyypillisten kesäaktiviteettien lisäksi esimerkiksi ilmalämpöpumppuja ja kylmäkoneiden huoltoa ja asennusta etsittiin paljon. On mielenkiintoista nähdä, toistuuko sama ilmiö tänä vuonna”, sanoo Fonectan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sanna Salo.

Ennätyshelteet koettelivat sähkölaitteita ja kylmäkoneita

Suomalaiset etsivät helpotusta kuumalla ilmalla ilmalämpöpumpuista ja kylmäkoneista. Ilmalämpöpumppujen haku on 152 prosenttiyksikköä ja kylmäkoneasennusten asennusten ja huollon haut 151 prosenttiyksikköä suurempi heinäkuun tarkasteluviikolla kuin vuoden muina viikkoina.

Kesähelteet näkyivät myös sähkökonekorjaamojen hauissa. Niiden osuus koko vuoden hauista ovat 194 prosenttiyksikköä eli lähes kaksi kertaa suuremmat tarkasteluviikolla kuin muina aikoina.

”Hakudata puhuu puolestaan – kun on kyse niinkin kuumasta ilmasta kuin viime vuonna, niin ovathan ilmanviilentimet siinä koetuksella. Kallis laite mieluummin korjataan kuin korvataan uudella”, Salo kertoo.

Kuluvan kesän hyttystilanne voi näkyä myös hakutuloksissa

Suomalaiset etsivät verkosta vastauksia myös kiusaaviin ötököihin: tuholaistorjunnan osuus koko vuoden hauista on 180 prosenttiyksikköä suurempi heinäkuisella viikolla kuin vuoden muina viikkoina.

”Tänä kesänä on jo uutisoitu paljon hyttysten määrästä, joten on hyvinkin mahdollista, että niiden torjuntaan liittyviä hakuja tehdään runsaasti”, Salo sanoo.

Katso tästä heinäkuun viikon 29 haetuimmat toimialat ja palvelut vuonna 2018:

1. Kesäteattereita+320 %
2. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja: tuore+269 %
3. Ulkomaankuljetuksia+263 %
4. Leirintäalueita+225 %
5. Karavaanialueita+194 %
6. Sähkökonekorjaamoja+194 %
7. Vierasvenesatamia+190 %
8. Telakkateollisuus+186 %
9. Tuholaistorjuntaa+180 %
10. Hattuja+167 %
11. Kesäravintoloita+161 %
12. Ilmalämpöpumppuja+152 %
13. Kylmäkoneasennuksia, kylmäkonehuoltoa+151 %
14. Viinitiloja+150 %
15. Majataloja+136 %
16. Ravintolalaivat   +132 %
17. Tanssipaikkoja+127 %
18. Jäätelöbaareja ja -kioskeja+121 %
19. Bed and breakfast+118 %
20. Ennustajia+114 %
21. Venemoottoreita, perämoottoreita+109 %
22. Letkuja ja letkunkiristimiä+106 %
23. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja+100 %
24. Minigolfia+96 %
25. Retkeilymajoja, hostelleja+96 %
26. Hygienia-alan palveluja, saniteettialan palveluja+95 %
27. Matkailukeskuksia+92 %
28. Charter-risteilyjä ja charter-kuljetuksia+90 %
29. Suoramyyntitiloja+89 %
30. Telttoja, telttavuokrausta+88 %


Markkinointiyhtiö Fonectan listauksessa on mukana kaikkiaan 2 961 toimialaa ja palvelua, joita on etsitty Fonectan digitaalisissa hakupalveluissa Fonecta.fi:ssä, Finderissä ja Fonecta Callerissa. Tiedot on kerätty laskemalla vuoden 2018 hakujen keskiarvo ja heinäkuun viikon 29 (16.–22.7.2018) poikkeama suhteessa vuoden keskiarvoon.

Lisätietoja

Sanna Salo
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Fonecta
puh. 040 126 5382
sanna.salo@fonecta.com

Lisää tietoa Fonectan markkinointipalveluista: www.fonecta.fi/yrityksille

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

0