Viimeistään nyt on syytä aloittaa Facebook-mainonta

Ota Facebook viimeistään nyt tehokäyttöön

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on sulkenut ihmiset koteihinsa ja samalla siirtänyt meidät verkkoon. Sosiaalisen median kanavia käytetään nyt enemmän kuin koskaan, Facebookilta kerrotaan, että käyttömäärät ovat kasvaneet valtavasti viimeisten viikkojen aikana.

Mitä tämä sitten tarkoittaa yrittäjälle? Kun ihmiset käyttävät Facebookia entistäkin enemmän, aukeaa yrittäjälle erinomainen mahdollisuus tuoda omaa toimintaansa näkyville, sitouttaa asiakkaita ja kertoa liiketoiminnan nykytilanteesta. Nämä ovat myös niitä asioita, joita käyttäjät verkosta, ja Facebookista, etsivät.

Viesti avoimesti

Nyt, kun moni yritys on joutunut sulkemaan toimintansa tai siirtämään sen verkkoon, on entistä tärkeämpää tiedottaa yrityksen nykyisestä tilanteesta. Jos yrityksesi edelleen palvelee, kerro siitä asiakkaille, sillä he eivät voi olettaa, että olet auki. Toisaalta he myös haluavat tietää, jos yritys ei ole auki, joten kerro siitäkin. Kaikki tieto siitä, missä ja miten asiakkaita palvelet, on erityisen arvokasta.

Muista aina olla rehellinen ja avoin. Jos esim. toimitusketjuissa on haasteita, niin ihmiset kyllä ymmärtävät, kunhan tietävät siitä. Olemme valmiimpia hyväksymään toimitusviiveet, jos tiedämme, mistä ne johtuvat. Olemme kaikki saman tilanteen äärellä ja ymmärrämme, että haasteita on.

Orgaanisen sisällön, eli omien postausten ja muun luonnollisen sisällön tekeminen kannattaa aina, sillä rikkaalla ja monipuolisella sisällöllä sitoutat asiakkaat ja luot hyvän kuvan yrityksestäsi ja sen toiminnasta. Voit tätä kautta löytää myös uusia asiakkaita. Uskolliset nykyasiakkaat jakavat suosikkiyritystensä sisältöjä aiempaa enemmän. Orgaaninen sisältö eroaa mainostettavasta sisällöstä myös luonnollisuutensa vuoksi - yrityksen omat postaukset, videot, valokuvat jne herättävät enemmän tunteita kuin mainossisältö.

Näy orgaanisesti

Tee ensin sisältösuunnitelma, jossa listaat, mitä asioita sinun kannattaa jakaa ja miten usein. Listaa tärkeimmät asiat ensin, jatka siitä kevyempiin sisältöihin, jotka auttavat asiakkaitasi ja näyttävät, että edelleen palvelet heitä.

Tee säännöllisesti postauksia Facebook-sivullesi, kerro mitä teet ja missä, miten olet auki ja missä, sekä tarjoa palveluitasi verkossa, jos mahdollista. Moni yritys on keksinyt luovia tapoja myydä tuotteita verkossa ilman verkkokauppa.

Muista sisältöjen monipuolisuus, ota käyttöön videot, valokuvat, kyselyt, postaukset, Facebookin tarinat ja Facebook-live. Käytä myös Instagramia, sillä monet asiakkaasi ovat Facebookin lisäksi Instagramissa.

Mainonta on nyt halvempaa

Orgaanisten sisältöjen lisäksi nyt kannattaa panostaa mainontaan, sillä se on tällä hetkellä aiempaa edullisempaa. Ostaminen on siirtynyt yhä enemmän verkkoon, joten jos tarjoat palveluita tai tuotteita, on syytä niitä myös mainostaa, sillä juuri nyt palveluja verkosta etsitään. 

Facebook-mainonta on erityisen tehokasta siksi, että sen voi kohdentaa äärimmäisen tarkasti juuri niille kohderyhmille, jotka ovat kiinnostuneita kyseisestä palvelusta. Et siis maksa turhista silmäpareista, vaan tavoitat ne, jotka todennäköisimmin ovat yrityksesi palvelua etsimässä.

On hyvä jos pelkän Facebook-sivun rinnalla on myös hyvin toimivat verkkosivut. Se tukee sekä yrityksen orgaanista löydettävyyttä että mainontaa. Sosiaalisen median markkinoinnissa osaava kumppani on usein hyvä sijoitus. Ammattilainen tietää, mitä kannattaa tai ei kannata tehdä.

Anna mahdollisuus ostaa verkosta

Verkko-ostaminen on jo pitkään ollut kasvussa, mutta viimeistään nyt se on kasvanut räjähdysmäisesti. Monet yrittäjät ovatkin löytäneet luovia mahdollisuuksia myydä tuotteitaan tai palveluitaan. Toki perinteinen verkkokauppa on erinomainen myynnin kanava, mutta jos tuntuu, ettei ole tarvetta niin isolle ratkaisulle, on olemassa myös kevyempiä vaihtoehtoja.

Monet yritykset ovat jo keksineet uusia ja luovia tapoja myydä palveluitaan. Yksi suosittu tapa on postata Instagramiin tai Facebookiin kuvia tuotteista hintatietojen kanssa ja myydä niitä sitä kautta yksityisviestillä tai sähköpostilla. Luo mahdollisuuksia ostaa siellä, missä ihmiset ovat, he ovat edelleen valmiita niitä ostamaan.

Sitouta nykyasiakkaat

On hyvä muistaa, ettei poikkeustilanne kestä ikuisesti ja että asiakkaasi ovat sinulle lojaaleja. Kun olet nyt aktiivinen, muistavat asiakkaasi yrityksesi myös poikkeustilanteen jälkeen. Toisaalta, he haluavat myös tukea sinua tässä vaikeassa tilanteessa jo nyt – on olemassa monia esimerkkejä siitä, miten asiakkaat tekevät kaikkensa auttaakseen suosikkiyritystään ostamalla lahjakortteja, jakamalla sisältöjä jne.

Facebook on helppo asiakaspalvelun kanava. Voit käydä siellä vaivattomasti keskustelua asiakkaiden kanssa, auttaa heitä erilaisissa tilanteissa, sitouttaa säännöllisillä sisällöillä ja ylipäänsä ylläpitää asiakkuutta. Lojaalit asiakkaat ryhtyvät mielellään toimiin pelastaakseen yrityksen siitä yksinkertaisesta syystä, että pitävät siitä. uskollinen asiakas kertoo yrityksestä somessa, tykkää postauksista ja jakaa sisältöjä.

Me autamme markkinoinnissa

0