Tekninen hakukoneoptimointi vinkit

7 vinkkiä tekniseen hakukoneoptimointiin

Kun asiakkaasi etsii tarvitsemaansa palvelua Googlesta, hän kirjoittaa hakukenttään etsimänsä palvelun, ehkä myös paikkakunnan. Tämän jälkeen Google esittää listan eri vaihtoehdoista. Ensimmäiset hakutulokset ovat yleensä maksetun Google-mainonnan tuloksia, sen jälkeen lista jatkuu orgaanisilla hakutuloksilla. Onko yrityksesi nettisivu Googlen listaamien ensimmäisten hakutulosten joukossa? Entä miten voit vaikuttaa sijoitukseesi?

Vastaus on hakukoneoptimointi, eli toimenpiteet, joilla pyritään nostamaan verkkosivujen sijoitusta Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.
Hakukoneoptimointi voidaan karkeasti jakaa sivustolla tehtäviin toimenpiteisiin eli on-site-optimointiin tai sisällön optimointiin, sekä kotisivun teknisiin ominaisuuksiin ja sivuston ulkopuolella tehtäviin, eli off-site-toimenpiteisiin. Tässä artikkelissa kerromme, miten sivuston tekniset ominaisuudet sekä off-site-toimenpiteet vaikuttavat hakukonelöydettävyyteen.

Sisällön optimoinnista kertoessamme vertasimme kotisivuja täytekakkuun ja sen sisältöä kakun täytteeseen. Tällöin kotisivun tekniset ominaisuudet ovat ne ainekset, jotka tekevät kakun rakenteesta hyvän ja toimivan. Off-site-toimenpiteet puolestaan ovat kakkusi saavuttama suosio ja ne tahot, jotka ovat noteeranneet ja suosittelevat maistamaan juuri sinun kakkuasi. Pidemmittä puheitta, upotetaan kädet jauhoihin, tässä tulevat 7 arvokasta vinkkiämme.

Tarkista kotisivusi toimivuus tällä helpolla testillä

1. Sivuston nopeus

Google arvostaa käyttäjäystävällisiä verkkosivuja ja antaa siksi pisteitä teknisiltä ominaisuuksiltaan hyväkuntoisille sivustoille. Näistä yksi tärkeimmistä seikoista on sivuston latautumisaika. Mieti itse, miten turhauttavaa on odotella, jos sivuston latautuminen kestää useita sekunteja – jopa kymmenen sekuntia on nykyään piiitkä aika, ja asiakkaasi on jo nopeamman sivuston kimpussa, kun oma kotisivusi olisi viimein latautunut valmiiksi. Sivuston latautumisaikaan myötävaikutat mm. palvelinvalinnalla sekä sivustollasi olevien kuvien pienentämisellä helpommin latautuvaan kokoon. Varmista myös, että sivustosi osaa hyödyntää välimuistia. Sivustosi nopeuden voit testata tällä työkalulla.

2. Selkeys ja ymmärrettävyys

Auta asiakastasi – sekä Googlen robotteja – ymmärtämään sivustoasi luomalla selkeä sivustorakenne ja navigaatio sekä selkokieliset, loogiset url-osoitteet. Älä laita url-osoitteisiin numeroita tai käsittämättömiä lyhenteitä, vaan vahvista Googlelle mitä sivut käsittelevät nimeämällä url johdonmukaisesti ja lyhyesti, sisällytä myös mielellään sivun hakusana mukaan. Helpota niin Googlen kuin asiakkaan matkaa sivullasi tarjoamalla selkeä sivukartta, josta löytyvät kaikki sivustosi sivut yhdellä silmäyksellä. Auta Googlen robotteja löytämään jokainen verkkosivusi yksittäinen sivu helposti ja ohjaa samalla asiakasta ostopolulla linkittämällä sisäisesti sivulta toiselle.

3. Mobiiliresponsiivisuus

Mobiililaitteiden käytön lisääntyessä nettisurffauksen välineenä on mobiiliresponsiivisuudesta tullut yksi Googlen tärkeimmistä kriteereistä. Jos sivustosi ei skaalaudu kännykän ja tabletin näytölle, eli se ei ole mobiiliresponsiivinen, katsoo Google sen auttamatta vanhanaikaiseksi, ja laskee sijoitustasi hakutuloksissa. Mobiiliresponsiivisella sivustolla teet palveluksen hakukonenäkyvyytesi lisäksi myös asiakkaillesi, jotka eivät todennäköisesti jaksa kovin kauaa taistella skaalautumattoman sivusi kanssa kännykkä- tai tablettinäkymässä.

4. Kotisivujen linkkiprofiili

Kaikki hakukoneoptimoinnin toimenpiteet tähtäävät tuomaan sivustollesi liikennettä. Google ymmärtää, että sivut, joille tulee liikennettä eri kanavista ja jonne johtaa linkkejä muilta, arvostetuilta ja suosituilta sivustoilta, ovat niin ikään suosittuja ja niitä kannattaa ehdottaa hakutulosten kärkipäähän.

Linkkejä voi saada vaikkapa eri medioista brändinrakentamisen seurauksena, mutta niin kutsuttuun linkkiprofiiliinsa voi myös itse vaikuttaa erilaisilla sisältöyhteistyöprojekteilla. Ole kuitenkin tarkkana, ettet vahingossa sahaa omaa oksaasi. Epämääräisiltä sivustoilta tulevat linkit voivat tuhota pitkäjänteisellä optimointityöllä rakennetun hakukonenäkyvyytesi.

5. Kotisivuiltasi ulos lähtevät linkit

Pidä huoli, että myös omalta sivustoltasi ulos lähtevät linkit  johtavat arvostetuille ja luotettaville sivustoille – ja että linkit toimivat. Googlen mielestä epäilyttäville sivustoille omilta sivuiltasi johtavat linkit tekevät hallaa hakukonesijoituksellesi. Sama vaikutus on vanhentuneilla ja rikkinäisillä linkeillä, jotka Googlen lisäksi saavat asiakkaan murahtelemaan tyytymättömänä.

Listasimme artikkeliin yleisimmät kotisivujen virheet, varmista, ettei yrityksesi sivuilla ole virheitä.

6. Sosiaalisen median signaalit

Sosiaaliset signaalit, eli liikenne Facebookista, Twitteristä ja muista sosiaalisen median kanavista kertoo Googlelle, että sivustosi on suosittu ja mielenkiintoinen. Vaikka nämä eivät paina Googlen vaakakupissa yhtä paljon kuin linkit ja liikenne muilta, arvostetuilta sivustoilta, on liikenne some-kanavista silti tärkeä indikaattori Googlelle. Valitse siis yrityksellesi oleellisimmat some-kanavat, pidä ne ajan tasalla ja jaa mielenkiintoisia uutisia, artikkeleita tai tarjouksia seuraajillesi.

7. Sivustosi ei ole koskaan valmis

Kyllä, tämä on karu totuus, ikävä kyllä. Jos parannukset tehtyäsi unohdat käyttöjärjestelmän salasanan olettaen, että sinun tarvitse enää koskea kotisivuihisi, teet suuren virheen. Ensinnäkin, on varmasti asioita, joita sinun tulee päivittää aika ajoin asiakkaidesi tietoon. Toiseksi, Google ymmärtää että sivusto, jota päivitetään usein, jonne luodaan uutta sisältöä, ladataan uusia kuvia ja jota muokataan monipuolisesti, on todennäköisesti informatiivisempi ja tuoreempi vaihtoehto palvelun etsijälle kuin sivusto, jota ei ole päivitetty viiteen vuoteen.

Kotisivut vaativat ylläpitoa, huoltoa ja puhdistusta samalla tavalla kuin puutarha. Hakukoneoptimointi tuottaa hedelmää, kun ensin hoidat sivustosi huippukuntoon ja sen jälkeen pidät siitä jatkuvasti hyvää huolta. Sivuston säännöllinen päivittäminen on myös tietoturvan kannalta tärkeä asia, sillä julkaisujärjestelmät ja niiden lisäosat päivittyvät säännöllisesti tietoturva-aukkojaan parannellen. Näin ollen kannattaa säännöllisesti käydä päivittämässä sivujesi julkaisujärjestelmät ja mahdolliset lisäosat.

Hakukoneoptimoinnissa hyvä pohjatyö kantaa hedelmää pitkään.

Yllä olevat vinkit sekä sivuston sisällön optimointi ovat kaikki tärkeitä osasia kotisivusi hakukoneoptimoinnin kakussa, ja niistä huolehtiessasi olet huomattavasti paremmissa asemissa kilpailussa orgaanisten Googlen hakutulosten kärkipaikoista. Kun pohjatyön tekee huolellisesti, on sillä pitkävaikutteiset seuraukset sivustosi hakukonesijoitukseen, liikenteeseen sekä sivustollasi kävijöiden konvertoitumiseen asiakkaiksi.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja ostopolku myös muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, siksikin on tärkeää, että kotisivut elävät näissä muutoksissa ja mukautuvat paremmin palvelemaan asiakkaiden tarpeita.
Kakku tai puutarha, mikä tahansa vertaus sopii sinulle parhaiten. Joka tapauksessa, jos tarvitset apua saadaksesi sivustosi kukoistamaan, ota apuun hakukoneoptimoinnin asiantuntijamme.

Lue lisää Fonectan hakukoneoptimoinnin blogista.

0